کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دو هاچ بک که ارزش خرید دارند


کد خبر : ۸۲۵۲یکشنبه، ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۵:۰۹۱۳۷۳۴ بازدید

وقتی صحبت از ماشین‌های جوان‌پسند به میان می‌آید گزینه اول خودروهای اسپرت هستند. البته قیمت بالای این خودروها در ایران دست خیلی از جوان‌ها را از آن‌ها کوتاه کرده است.

وقتی صحبت از ماشین‌های جوان‌پسند به میان می‌آید گزینه اول خودروهای اسپرت هستند. البته قیمت بالای این خودروها در ایران دست خیلی از جوان‌ها را از آن‌ها کوتاه کرده است. در رده بعدی بدون شک خودروهای هاچ‌بک قرار دارند. این موضوع نه تنها در ایران بلکه در اکثر نقاط جهان صدق می‌کند که مخاطب خودروهای هاچ‌بک بیشتر جوانان هستند.

خودروهای هاچ‌بک اغلب در اندازه‌هایی کوچک‌تر و با موتورهای متوسط و کوچک تولید می‌شوند با این حال هستند هاچ‌بک‌هایی که هم از نظر اندازه و هم از نظر موتور کارآیی خودروهای بزرگ را هم دارند. در ایران این بخش از هاچ‌بک‌ها بازار بزرگی را شامل نمی‌شوند. فراگیرترین خودروهایی که بتوان در این کلاس در ایران پیدا کرد دو خودرو هیوندای i30 و مزدا۳‌ هاچ‌بک هستند. هیوندای i40 هم هست که البته هم واردات گسترده‌ای نشده و هم از نظر قیمت و امکانات در کلاس بالاتری قرار می‌گیرد.
 
هیوندای بی‌هیاهو

هیوندای i30 خودرویی است که از ابتدای حضور هیوندای در بازار واردات ایران به کشور آمد. در ابتدا خیلی‌ها تصور می‌کردند که این هاچ‌بک هم به مانند هاچ‌بک‌هایی که تا قبل از آن دیده بودیم یک خودرو فانتزی هاچ‌بک است. اما خیلی زود هیوندای i30 توانست در بازار ایران خودش را ثابت کند. به خصوص که در اوایل قیمتی منطقی هم داشت و هنوز باد گرانی خودرو به تنش نخورده بود. هیوندای i30 خودرویی است که در ظاهر می‌تواند هم جوان‌ها و هم خانواده‌ها را راضی کند.طراحی بدنه این خودرو همان چیزی است که از یک هاچ‌بک بزرگ می‌توان انتظار داشت. نه آنقدر فانتزی است که دست و دل را برای یک رانندگی آرام و استفاده خانوادگی بلرزاند و نه آنقدر ساده است که جوان‌ها را پس بزند. آنچه می‌تواند این خودرو را برای جوانان جذاب کند طراحی جلوی خودرو است. به خصوص از مدل ۲۰۱۲ به این سو.

اگر یادتان باشد جلو پنجره هماهنگی که برای هیوندای در نظر گرفته شده چندان روح اسپرت ندارد و بیشتر به کار طرح‌های سنگین می‌آید. به همین دلیل در هیوندای i30 از این جلو پنجره استفاده نشده است. به جای آن از دو زه کرومی باریک استفاده کرده‌اند که کاربرد اصلیشان هم احتمالاً نگه داشتن لوگو هیوندای در جلو پنجره ماشین است! بخش عمده نمای جلو خودرو را یک دهانه سیاه رنگ کامپوزیت اشغال کرده که شباهت زیادی به ورودی هوای خودروهای اسپرت اما در ابعادی بزرگ‌تر دارد. عمده بار اسپرت شدن ظاهر خودرو هم روی دوش همین جلو پنجره کامپوزیتی است. چراغ‌های خودرو در مقایسه با نسل قبل بزرگ‌تر شده‌اند. طراحی ترکیبی داخل کاسه چراغ اجازه نمی‌دهد که ظاهری کسل‌کننده پیدا کند. همچنین برجستگی حباب چراغ هم جالب توجه است و در زیباتر شدن نمای جلو خودرو نقش مثبت ایفا کرده است. نورافکن‌های پایین هم بزرگ‌تر شده‌اند همچنین ترکیبی از چراغ‌های زنون استاندارد و LED مات ظاهر بهتر و البته کارآمدی بیشتری به خودرو بخشیده است. البته LEDها در مدل ۲۰۱۳ که در بازار ایران بیشتر یافت می‌شود از نوع نور روز نیستند. اما در شب درخشش قابل قبولی دارند.

بدنه خودرو هیوندای i30 به نسبت دیگر هاچ‌بک‌های بازار ایران پهن‌تر است. این موضوع هم باعث پایداری بیشتر این خودرو شده و هم فضای داخلی بیشتری را فراهم می‌آورد. به همین دلیل است که می‌گوییم این خودرو یک هاچ‌بک مناسب برای استفاده خانواده‌ها هم هست. طراحی بدنه خودرو المان خاصی ندارد و تنها یک برجستگی ملایم در امتداد دستگیره‌ها و یک فرورفتگی در پایین بدنه آن را از سادگی بیرون آورده‌اند که این در دنیای امروز دیگر طراحی خاصی محسوب نمی‌شود. فضای داخلی این خودرو همان‌گونه که گفتیم کاملاً با خودروهای سدان کوچک برابری می‌کند. برای سرنشینان جلو که جا به اندازه کافی در نظر گرفته شده است. اما سرنشینان عقب احتمالاً در مقایسه با مزدا۳‌ هاچ‌بک فضای کمتری در اختیار دارند. در مقابل کیفیت ساخت صندلی‌های هیوندای i30 بهتر بوده و صندلی‌های نرم‌تری دارد. جلو داشبورد این خودرو حس و حال خوبی به شما می‌دهد. استفاده از دو رنگ در ساخت جلو داشبورد هم آن را فانتزی کرده و هم از یکنواختی درمی‌آورد. همچنین جای هواکش‌های جلو که با روال معمول خودروها کمی متفاوت است می‌تواند جالب توجه باشد. این خودرو آپشن‌هایی در حد یک خودرو متوسط این دوره و زمانه را دارد و رانندگی راحتی را به شما ارائه می‌کند. همچنین یک نمایشگر هم اطلاعات خوبی را در خصوص مسیر، مصرف سوخت و مسافت طی شده در اختیار راننده می‌گذارد. هیوندای i30 دارای سیستم تعلیق کاملاً مناسب شهرهای پر دست‌اندازی مانند تهران است. سیستم تعلیق این خودرو بسیار نرم است. البته این نرمی اگر اهل رانندگی هیجانی باشید کمی دردسر درست می‌کند و آن فرمان‌پذیری که مورد نظرتان است را نمی‌دهد.
 

ob1m1piwxjlzcw4z0j2v.jpg

 
اسپرت مخفی

تولید مزدا۳ در کشور ما از آن اتفاقات مبارک در صنعت خودرو بود که البته به ندرت رخ می‌دهد. مزدا۳ از معدود خودروهایی با تکنولوژی و آپشن‌بندی روز دنیا است که در ایران تولید می‌شود و به همین دلیل از بدو عرضه هم مورد توجه مردم قرار گرفت. مدل هاچ‌بک این خودرو یکی از زیباترین هاچ‌بک‌هایی است که توانسته جوایز معتبری هم در جهان کسب کند. به همین دلیل از معدود جاهایی که ممکن است خودروسازان کره‌ای در ایران با یک رقیب جدی مواجه شوند، همین رقابت با مزدا۳ آن هم مدل هاچ‌بکش است. مزدا۳‌ هاچ‌بک همه آنچه را که لازم است تا آن را یک خودرو اسپرت به حساب آوریم دارد. هر چند شاید در نگاه اول به چشم نیاید. طراحی هاچ‌بک این خودرو با کمترین تغییر نسبت به خودرو سدان انجام شده است.

طراحی جلو خودرو بیشتر متأثر از نیمه پایین آن است. استفاده از الگوی ورودی‌های هوا در این خودرو نسبت به هیوندای i30 اسپرت‌تر است. علاوه بر جلو پنجره مشکی رنگ وسط در کناره‌ها نیز از الگوی فرورفته ورودی هوا که خاص خودروهای اسپرت است استفاده شده است. قرار گرفتن نورافکن‌ها در این قسمت سادگی آن را بر هم زده و نمایی زیباتر ایجاد کرده است. چراغ‌های خودرو اگر چه بزرگ هستند اما کشیدگی آن‌ها نوعی حس سرعت را القا می‌کند. شاید نبود چراغ‌های LED در این خودرو کمی آن را از به روز بودن دور کرده باشد. در نمای بدنه خودرو شباهت عجیبی با هیوندای i30 دیده می‌شود و از این نظر برتری خاصی بر هم ندارند. با این حال اگر به دنبال یک هاچ‌بک بزرگ اسپرت هستید ظاهر مزدا۳ بیشتر شما را راضی می‌کند و البته باطن آن هم اسپرت‌تر است. این دو خودرو با آنکه موتورهایی شبیه به هم دارند اما راندمان موتور مزدا۳‌ هاچ‌بک بهتر بوده است. سیستم تعلیق مدل هاچبک مزدا۳ در مقایسه با هیوندای i30 خشک‌تر است و ممکن است دست‌اندازها را بیشتر حس کنید.

اما زمانی که پای هندلینگ و مانور کردن به میان بیاید بدون شک این خودرو یک سر و گردن بالاتر از رقیب کره‌ای خودش قرار می‌گیرد. از نظر فضای داخلی همان‌گونه که قبلاً هم گفتیم مزدا۳‌ هاچ‌بک فضای بیشتری در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌دهد. چیدمان داشبورد و کلیدهای کنترلی روی فرمان آن هم با هیوندای i30 برابری می‌کند و ظاهر چشم‌نوازی دارد. با این حال زمانی که در مقام مقایسه برمی‌آییم متریال استفاده شده در ساخت کابین و جلو داشبورد هیوندای i30 کیفیت بهتری دارد. در بخش آپشن هم نبود سنسور پارک عقب و نمایشگر، دو آپشنی هستند که در مزدا۳ به چشم می‌آیند.


h3ev1ztw128syib4xzfi.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها