کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نشست کمیسیون مشترک برجام در وین; طرفین وارد نگارش متن شده‌اند


کد خبر : ۸۲۱۷۶سه شنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲:۱۲۸۰۱۲ بازدید

دور تازه مذاکرات در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار شد، مذاکراتی که گفته می‌شود وارد مراحل جدی‌تر شده و طرفین وارد نگارش متن شده‌اند.
نشست کمیسیون مشترک برجام در وین; طرفین وارد نگارش متن شده‌اندنشست کمیسیون مشترک برجام در وین; طرفین وارد نگارش متن شده‌اند

به گزارش ایران جیب از یورونیوز، دور تازه مذاکرات در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار شد، مذاکراتی که گفته می‌شود وارد مراحل جدی‌تر شده و طرفین وارد نگارش متن شده‌اند.

این نشست از ساعت ۱۴ به وقت وین آغاز شد در حالی که پیشتر اعلام شده بود نشست در ساعت ۱۵ برگزار خواهد شد.

نشست تازه اعضای ۴+۱ و ایران در سطح معاونین و مدیران سیاسی طرفین برگزار شد. از طرف ایران عباس عراقچی هدایت مذاکرات را عهده‌دار بود و در سوی مقابل انریکه مورا ریاست نشست را در اختیار داشت.

طرفین پس از ساعاتی، اعلام کردند که این دور از گفتگوها به پایان رسیده و هیئت‌ها برای مشورت به پایتخت‌های خود باز می‌گردند. قرار است دور جدید مذاکرات هفته آینده بار دیگر در پایتخت اتریش پی گرفته شود.

عباس عراقچی پس از پایان جلسه امروز تاکید کرد روند کنونی مذاکرات با وجود دشواری‌ها و چالش‌ها رو به جلو در حال حرکت است.

این جلسه بعد از برگزاری چندین دور مذاکرات کارشناسی و نشست‌های مشترک موازی دو کارگروه برگزار شد. طرفین پیشتر توافق کرده بودند که دو کارگروه در زمینه رفع تحریم‌ها و همچنین بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای وظایف دو طرف را فهرست کند تا مذاکرات به صورت مشخص‌تر بر سر بازگشت به تعهدات برجامی صورت پذیرد.

در نشست امروز طرفین توافق کردند علاوه بر دو کارگروه مذکور، یک گروه کارشناسی سومی نیز برای گفتگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن اقدامات دو طرف ایجاد شود.

نماینده چین در این نشست به خبرنگاران گفته است که طرفین روند تهیه پیش‌نویس را آغاز کرده‌اند و در مورد شکل ظاهری سند نهایی به صورت شفاف‌تری با یکدیگر گفتگو می‌کنند.

میخائيل اولیانوف، سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین هم در توییتی با بیان اینکه مذاکرات در حال پیشرفت است تاکید کرد که قرار شده در گفتگوهای هفته بعدی گروه سومی هم تشکیل شود تا توالی اقدامات طرفین برای بازگشت به برجام را هماهنگ سازد.

ایران می‌گوید از مذاکرات فرسایشی استقبال نمی‌کند و در صورتی که احساس کند گفتگوها بی‌حاصل است به آن پایان خواهد داد. با این حال عباس عراقچی روز شنبه ۱۷ آوریل گفته بود تفاهم جدیدی در حال شکل‌گیری است و مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که طرف‌ها می‌توانند روی یک متن مشترک کار کنند.

دیپلمات ارشد ایرانی همچنین روز گذشته تاکید کرده بود که ایران گفتگویی بر سر مفاهمیمی چون «توافق موقت» ندارد ضمن اینکه شایعاتی درباره طرح‌های گام به گام و یا توافق مرحله‌ای کاملا بی‌اساس است.

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که با توییت‌های خود یکی از پرکارترین دیپلمات‌ها در عرصه خبررسانی در حوزه مذاکرات هسته‌ای ایران است در گفتگویی گفته است می‌توان امیدوار بود که طرفین ظرف یک ماه در خصوص بازگشت به برجام به توافق برسند.

در عین حال مقام‌های آمریکایی می‌گویند اصرار ایران برای عدم انجام مذاکرات دوجانبه یا چندجانبه باعث شده کار با دشواری و پیچیدگی بیشتری پیش رود.

از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن، تلاش‌ها برای بازگشت آمریکا به برجام افزایش یافته و از ابتدای ماه جاری میلادی هیئتی از آمریکا در گفتگوهای کمیسیون مشترک برجام به صورت غیر مستقیم حضور یافته است.

از سوی دیگر در مذاکراتی هماهنگ، گفتگوهای ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص دو مکانی که بازرسان آژانس در تاسیسات اتمی ایران ذراتی از اورانیوم پیدا کرده‌اند آغاز شده است. این گفتگوها در شهر وین و در یک هتل دیگر و متفاوت از محل برگزاری مذاکرات برجامی در حال برگزاری است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید در دو مکان که پیشتر از سوی ایران به عنوان تاسیسات اتمی معرفی نشده ذراتی از اورانیوم یافت شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها