کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور از فردا


کد خبر : ۸۰۳۷۶دوشنبه، ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱:۳۶۴۵۷۸ بازدید

با ورود نخستین محموله واکسن روسی کرونا با نام اسپوتنیک وی به کشور و به گفته وزارت بهداشت، از فردا واکسیناسیون گروه‌های اولویت دار آغاز می‌شود.
آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور از فرداآغاز واکسیناسیون کرونا در کشور از فردا

بعد از دریافت نخستین محموله واکسن روسی کرونا در کشور، وزیر بهداشت اعلام کرد که این واکسن‌ها از فردا (سه‌شنبه، ۲۱ بهمن ماه) بر اساس اولویت‌بندی که از قبل در سند واکسیناسیون مورد تایید در ستاد ملی مشخص شده، تزریق خواهند شد.

آقای سعید نمکی می گوید: افراد اولویت‌دار در گروه اول شامل افرادی هستند که در ای سی یو کار می کنند. بعد از آن هم سراغ سایر کادر سلامت، گروه‌های آسیب‌پذیر در سرای سالمندان، سالمندان بالای ۶۵ سال و ...‌ مرحله به مرحله می رویم. سه شنبه صبح واکسیناسیون گروه‌های هدف را که در این دوره همکاران شاغل در ای سی یو ها هستند، شروع می کنیم.
  
دکتر کیانوش جهانپور رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نیز اعلام کرد که واکسن روسی در مرحله اول حدود چند ۱۰ هزار دُز وارد شد و بخشی از آن هم برای نمونه برداری و تایید نهایی و انطباق با اسناد فنی، به آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو خواهد رفت. با این حال با همین تعداد از روز سه شنبه ۲۱ بهمن اولین تزریق واکسن کرونا را در ایران در دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی با اولویت بندی مشخص شده، آغاز می کنیم.

آقای جهانپور گفت: احتمالا این اقدام با یک مراسم نمادین در تهران کلید خواهد خورد و آغاز واکسیناسیون را ما با همین تعداد در همکاران بخش های ای آی سی یو بیمارستان های ریفرال شروع می کنیم.

به گفته جهانپور، واکسیناسیون با روزانه ۱۰۰۰ نفر آغاز خواهد شد و سپس با توجه به ارزیابی مجدد سیستم، روزانه ۵ هزار، ۱۰ هزار و به صورت تصاعدی افزایش می یابد. البته واکسن در مرحله اول به کسانی تزریق می‌شود که تست مثبت PCR نداشته باشند، اما به طور کلی در پروسه واکسیناسیون منعی برای تزریق به افرادی که قبلا مبتلا شده‌اند، نداریم.
 
همه چیز درباره واکسن اسپوتنیک وی روسی

باید توجه کرد که طبق اعلام سازمان غذا و دارو و همچنین نشریه معتبر لَنست، میزان اثربخشی واکسن اسپوتنیک‌وی علیه بیماری کووید-۱۹، ۹۱.۶ درصد است. هر چند که ممکن است اثربخشی آن در سالمندان و یا افراد با ضعف ایمنی کمتر باشد. همچنین بهترین پاسخ ایمنی از حدود دو هفته بعد از دریافت نوبت دوم واکسن ایجاد می شود، اما طول مدت محافظت این واکسن مانند سایر واکسن‌ها هنوز مشخص نیست. از طرفی مطالعات بالینی این واکسن مانند سایر واکسن‌های کرونا در جهان، همچنان ادامه دارد تا به ابهامات یاد شده پاسخ داده شود.


موارد ممنوعیت تزریق

بنابر اعلام دفتر بیماری های قابل پیشگیری با واکسن مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، واکسن اسپوتنیک وی روسیه در مواردی ممنوعیت مصرف دارد. به عنوان مثال در دوره بارداری و شیردهی نباید از این واکسن استفاده کرد. همچنین افرادی که سابقه واکنش‌های حساسیتی شدید و وجود هر گونه بیماری حاد با یا بدون تب دارند که البته این افراد حدود دو هفته بعد از  بهبودی می توانند برای تزریق این واکسن مراجعه کنند. از طرفی واکسن برای افراد زیر ۱۸ سال مجوز مصرف ندارد. علاوه بر این، افرادی که به دنبال تزریق نوبت اول این واکسن دچار هر نوع عارضه شدید مانند آنافیلاکسی یا واکنش حساسیتی منتشر شدید، تشنج، تب بالای ۴۰ درجه و ... شده‌اند، منع مصرف نوبت دوم واکسن را دارند.

تعداد نوبت دریافت این واکسن دو نوبت است که به فاصله ۲۱ روز از یکدیگر تجویز می‌شود. باید توجه کرد که توصیه می‌شود که این فاصله حداقل ۲۱ روزه رعایت شود، اما اگر فردی با تاخیر مراجعه کرد، منعی برای تجویز نوبت دوم وجود ندارد.  
 
عوارض احتمالی

بنابر اعلام دفتر بیماری های قابل پیشگیری با واکسن مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، بر اساس مطالعات بالینی انجام شده عوارض واکسن نوبت اول یا دوم عموما خفیف و متوسط بوده و در طی حدود سه روز برطرف می شوند. شایع ترین عارضه ایجاد شده حالت شبه آنفلوانزای خفیف با علائمی مانند تب، لرز، دردهای عضلانی و مفصلی، گلودرد، احتقان و آبریزش بینی، ضعف، احساس ناخوشی و سردرد است. همچنین عوارض موضعی مانند درد و تورم و قرمزی محل تزریق نیز ممکن است بروز پیدا کند.
عوارض فوق عموما خودبه‌خود بهبود می‌یابند، اما می‌توان از مُسکن‌های ضد التهابی غیر استروئیدی برای کنترل تب و یا از آنتی‌هیستامین‌ها برای عوارض موضعی استفاده کرد.
بنابر اعلام اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، افرادیکه در بررسی اولیه قبل از ورود به پایگاه واکسیناسیون تب بالای ۳۷ درجه دارند، تا رفع بیماری احتمالی زمینه‌ای اجازه واکسیناسیون ندارند. البته افرادی که سابقه ابتلا به بیماری کرونا را در یک سال گذشته داشته‌اند، می توانند واکسینه شوند. واکسیناسیون کرونا برای عموم افرادیکه در گروه‌های اولویت‌دار قرار دارند اختیاری است و الزامی برای این کار وجود ندارد.
 
 
راهبردهای تامین واکسن کرونا در ایران

در کشور ما نیز از ابتدای بحث ساخت واکسن کرونا، دغدغه نحوه تامین این واکسن تحت تاثیر تحریم ها وجود داشت. بر همین اساس بود که وزارت بهداشتی ها سه مسیر را برای دسترسی به واکسن کرونا پیش گرفتند؛ تولید داخلی واکسن کرونا با توان دانشمندان ایرانی، تولید مشترک آن از طریق انتقال دانش فنی و در نهایت واردات. در حال حاضر یکی از واکسن‌های ایرانی با نام "کووبرکت" اولین فاز مطالعه انسانی خود را به پایان برده و آماده آغاز فاز دوم می‌شود. همچنین فاز اول مطالعه انسانی واکسن دیگری که متعلق به موسسه سرم‌سازی رازی است، با ۱۳۰ داوطلب آغاز خواهد شد. در عین حال به گفته وزارت بهداشتی‌ها قرار بود تولید مشترک واکسن کرونا با همکاری دو کشور ایران و کوبا با انتقال دانش فنی تولید این واکسن به کشورمان انجام شود که طبق اعلام دکتر علیرضا بیگلری- رییس انستیتو پاستور ایران تا چند هفته دیگر واکسن تولید مشترک با کوبا را در ایران خواهیم داشت.

در عین حال وزارت بهداشتی‌ها بارها اعلام کرده بودند که تا زمان آماده شدن واکسن ایرانی کرونا که طبق گمانه‌زنی‌ها تا ابتدای بهار سال آینده به سرانجام می‌رسد، واردات واکسن از منابع معتبر و ایمن در دستور کار است. این منابع نیز به گفته وزیر بهداشت عمدتا از منبع اروپایی آسترازنیکا، دو کمپانی در هند، یک کمپانی در چین و یکی در روسیه خواهد بود. بر همین اساس هم اولین محموله واکسن کرونا با عنوان "اسپوتنیک‌وی" صبح روز پنجشنبه ۱۶ بهمن ماه از روسیه به مقصد ایران پرواز کرد و در ساعت ۱۵:۴۵ بعد از ظهر در ایران به زمین نشست تا آغاز واکسیناسیون علیه کرونا در ایران کلید بخورد.

طبق گفته دکتر محمدرضا شانه‌ساز-رییس سازمان غذا و دارو به طور کلی قرارداد ما با طرف روس برای دریافت واکسن اسپوتنیک وی دو میلیون عدد واکسن است که به تدریج وارد کشور خواهند شد. محموله اول واکسن روسی کرونا نیز که وارد شده که برای مصرف در جمعیتی ۱۰ هزار نفره است.

وی تاکید کرد: محموله‌های بعدی هم طی یکی دو ماه آینده از بقیه سبد منابع وارداتی دریافت خواهد شد تا به تولید داخلی خودمان در حجم و تعداد مورد نیاز برسیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها