کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نگاه اشتباه به چین، ناشی از تبلیغات برخی رسانه‌هاست


کد خبر : ۸۰۳۵۷دوشنبه، ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴:۴۷۱۵۶۲ بازدید

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اظهار کرد: واکنش‌ها به چین ناشی از تبلیغاتی است که در فضای مجازی به شکل سازمان‌یافته ...
 نگاه اشتباه به چین، ناشی از تبلیغات برخی رسانه‌هاست نگاه اشتباه به چین، ناشی از تبلیغات برخی رسانه‌هاست

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اظهار کرد: واکنش‌ها به چین ناشی از تبلیغاتی است که در فضای مجازی به شکل سازمان‌یافته انجام می‌شود. من به عنوان شخصی که نه از دولت و نه سیاست‌گذار است فکر می‌کنم؛ هر گروه و شخصی در مورد روابط ایران و چین می‌تواند اظهار نظر کنند، اما باید طوری باشد که مخالفان نیز حرف‌های خود را بگویند و طرفین بتوانند یکدیگر را اقناع کنند. مخالفت با روابط چین به معنای مخالفت با منافع ملی نیست، ممکن است سلیقه آنها مخالف روابط ایران و چین باشد.

مجیدرضا حریری اظهار کرد: امسال پنجاهمین سال از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و جمهوری خلق چین است. می‌توان از این پنجاهمین سال استفاده کرد تا با توجه به تغییراتی که در سطح بین‌المللی رخ داده و تغییراتی که پیشبینی می‌شود، خبرهای خوبی ایجاد شود.

به گزارش ایلنا، وی درمورد نگاه منفی به چین در افکار عمومی و فضای مجازی گفت: در سطح بین‌المللی، چین درحال تبدیل به ابرقدرتی است که کشورهای دیگری که قبلا ابرقدرت بودند از این موضوع راضی نیستند. چین آلترناتیو جایگزین ابرقدرتی آمریکا است. بنابراین در سطح بین‌المللی تبلیغاتی علیه چین از سمت رسانه‌هایی که اداره آنها عموما در اختیار غربی‌ها است، صورت می‌گیرد. هر کشوری در دنیا که روابط آن با چین گسترده‌تر شود به این معنا است که جای یک قدرت قبلی توسط چین پر می‌شود.

حریری افزود: اقتصاد ایران به طور سنتی وابسته به غرب بود. یعنی مروادات اقتصادی ما با اردوگاه غرب جهان بوده است و جایگزینی آن با شرق و چین می‌تواند برای کسانی که در فضای اقتصادی کشور جای خود را از دست می‌دهند حساسیت‌زا باشد. بنابراین علیه چین تبلیغات منفی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: فضای مجازی نیز به شکلی است که افراد می‌توانند به صورت ناشناس ابراز عقیده کنند، قاعدتا نمی‌توان با شخص ناشناس گفت‌وگو کرد و ابهامات او را برطرف کرد. به همین علت من فکر می‌کنم نباید چندان به این نوع از مسائل اهمیت داد ولی نباید غافل نیز بود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: واکنش‌ها به چین ناشی از تبلیغاتی است که در فضای مجازی به شکل سازمان‌یافته انجام می‌شود. من به عنوان شخصی که نه از دولت و نه سیاست‌گذار است فکر می‌کنم؛ هر گروه و شخصی در مورد روابط ایران و چین می‌تواند اظهار نظر کنند، اما باید طوری باشد که مخالفان نیز حرف‌های خود را بگویند و طرفین بتوانند یکدیگر را اقناع کنند. مخالفت با روابط چین به معنای مخالفت با منافع ملی نیست، ممکن است سلیقه آنها مخالف روابط ایران و چین باشد.

وی با بیان این مسئله شاید این مخالفان سنگینی وزن چین در اقتصاد کشور را بیشتر از حد می‌بینند افزود: شاید این مخالفان سنگینی وزن چین در اقتصاد کشور را بیشتر از حد می‌بینند. بخشی از این موضوع هم به این علت است که مردم ایران و چین از یکدیگر شناخت مستقیم ندارند. به هرحال مردم ما انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها، آلمانی‌ها و... را می‌شناسند و با آنها رفت‌وآمد دارند. نسل‌های مختلف ایرانی در این کشورها تحصیل کرده‌اند و فرهنگ آنها را می‌شناسند. چه کسانی که موافق فرهنگ غربی هستند و چه کسانی که مخالف هستند، شناخت نسبی از این فرهنگ دارند. اما در مورد چین این شناخت نسبی وجود ندارد. تعداد ایرانی‌های که به چین سفر داشته‌اند یا در مورد چین مطالعه کرده‌اند و فرهنگ و مردم چین را می‌شناسند بسیار محدود است.

حریری با بیان اینکه بخشی از این موضوع به علت کوتاهی‌های ایران و چین در نزدیکی ملت‌ها به یکدیگر داشتند، اظهار کرد: روابط ایران و چین در سالیان گذشته روابط دولتی و حکومتی بوده است بنابراین مردم چندان در این بازی نیستند و یکی از راه‌حل‌های اصلی آن این است که مردم دو کشور را به طور مستقیم به یکدیگر کرد. مردم ما هرچه از چینی‌ها می‌دانند از نگاه رسانه‌های غربی است و این موضوع در مورد ایران نیز صادق است؛ دو حکومت یکدیگر را می‌شناسند اما دو ملت یکدیگر را نمی‌شناسند. قضاوت‌هایی که دو ملت در مورد یکدیگر می‌کنند می‌تواند مبتنی بر تبلیغات رسانه‌هایی باشد که این اطلاعات را در اختیار آنها می‌گذارند.

وی در ادامه اضافه کرد: بهترین شکل، شناخت مستقیم است یعنی اگر کسی انتقادی به روابط ایران و چین دارد در مورد اندازه چین در جهان مطالعه کند. شریک اول تجاری بیش از 110 کشور در جهان چین است و فقط ما نیستیم که چین شریک اول تجاری‌مان است. در خاورمیانه کشورهایی مثل عربستان، امارات، قطر و کویت که در اردوگاه سیاسی غرب هستند، بیش از ما با چین رابطه دارند.

حریری درمورد بزرگنمایی‌ها در مورد روابط ایران و چین اظهار کرد: این موضوع به این علت است که موضوع روابط ایران و چین، سیاسی و حکومتی شده و بخش مردمی آن کمرنگ است که این موضوع به کم کاری دو حاکمیت در معرفی ملت‌ها به یکدیگر برمی‌گردد. امیدواریم ارتباط مردم با مردم بیشتر شکل بگیرد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با اشاره به برنامه‌های این اتاق در جهت آشنایی دو ملت گفت: ما برنامه‌هایی در این مورد داشتیم که شیوع بیماری کووید 19 مانع آن شد، قرار بود هیات‌هایی از جوانان و زنان ایرانی که در رشته‌های مختلف مثل هنر، اقتصاد، فرهنگ و ... فعال هستند را به چین اعزام کنیم که با جوانان و زنان چینی در ارتباط باشند. چراکه اگر زنان و جوانان یکدیگر را بشناسند بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

وی گفت: اگر زنان یکدیگر را بشناسند می‌توانند این شناخت دوطرفه را با خود در خانواده‌ها ببرند. جوانان نیز از آن جهت اهمیت بالایی دارند که آینده متعلق به این نسل است. بنابراین ما برنامه‌هایی برای اعزام هیات‌هایی از جوانان و زنان طراحی کرده بودیم که از دو کشور اعزام شوند و بتوانند سفیرانی برای معرفی فرهنگ و روابط اجتماعی دو کشور باشند.

وی افزود: من نمی‌گویم که جامعه چین یا جامعه ایران بی‌نقص است اما تصویری که از چین در ایران وجود دارد بسیار غلط است و تصویری که از ایران در نزد مردم چین است تصویر صحیحی نیست و باید این تصویر را با رفت‌وآمد دو ملت با یکدیگر تصحیح کرد. امسال به عنوان پنجاهمین سال روابط دو کشور و بیستمین سال تاسیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، ما سعی می‌کنیم با همه امکاناتی که در فضای مجازی و ان‌شاالله با برقراری رفت‌وآمدها برنامه‌هایی برای معرفی دو کشور نزد فعالین اقتصادی و بخش خصوصی داشته باشیم تا مردم دو کشور بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها