کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

5 نکته که خودرو شاهین را متمایز میکند


کد خبر : ۸۰۳۱۹شنبه، ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵:۳۵۱۳۲۲۰ بازدید

شاهین در یک قدمی ورود به بازار است و پیش از پایان سال نخستین سری از اولین سدان کلاس C سایپا روانه خیابان ها خواهد ...
5 نکته که خودرو شاهین را متمایز میکند5 نکته که خودرو شاهین را متمایز میکند

شاهین در یک قدمی ورود به بازار است و پیش از پایان سال نخستین سری از اولین سدان کلاس C سایپا روانه خیابان ها خواهد شد. شاهین بسیاری از عادت های صنعت خودرو ایران را تغییر داده و بر اساس استاندارد های اروپایی طراحی و آماده عرضه به بازار شده است.

استاندارد ایمنی اروپا

شاهین پیش از آغاز فاز تولید آزمایشی برای تست های ایمنی و کسب تمامی استاندارد های ECE اروپا مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته است. سایپا برای شفاف سازی نتایج این آزمایش ها برای نخستین بار ویدیو برخی تست های ECE شاهین را منتشر کرد که حرکتی نادر و قابل تحسین از سوی خودروسازان ایرانی و نشان دهنده اطمینان بالا از ایمنی این خودرو بود. شاهین ضمن پاس کردن تست های اروپایی ایمنی ECE، حتی در زمینه ایمنی عابرین پیاده که استانداردی به روز در جهان محسوب می شود با طراحی خاص در موتور و سپر، کمترین صدمه را به عابرین پیاده در صورت تصادف وارد می کند.

بر اساس اعلام گروه خودروسازی سایپا، این خودرو در حالی وارد خط تولید شده که ورق مورد استفاده برای بدنه آن تا کنون در صنعت خودروسازی کشور مرسوم نبوده است. حضور ورق های جدید برای تولید بدنه و سازه شاسی باعث شده است فرآیند پِرِس‌کاری و اتصال اجزای بدنه در شاهین نسبت به سایر محصولات تولیدی ارتقا پیدا کند. با توجه به نوع آلیاژ استفاده شده در ورق‌های این خودرو، نقاط جوش شاهین متفاوت از سایر محصولات تولیدی در خودروسازان کشور است. همچنین زمان تولید یک بدنه و اتاق شاهین از مرحله پرس‌کاری تا اتصال اجزا توسط ربات‌ها و نیروی انسانی، به دلیل ساختار متفاوت این خودرو، بیش‌تر از سایر محصولات داخلی است، بنابراین در امر کیفی نیز سازه شاهین بالاتر از رقبا قرار می‌گیرد.

گشتاوری که نباید نادیده گرفته شود

گشتاور صرفا یک عدد است که در ترکیب با نسبت وزن، کشش یک خودرو را نشان می دهد. برای مثال اگر تصور می کنید خودرویی با گشتاور 200 نیوتون متری پرشتاب است، فرض کنید وزن آن خودرو 2 تن باشد لذا ممکن است کشش این خودرو در حد یک سدان سبک معمولی باشد. نسبت گشتاور به وزن در شاهین 0.13 است در حالی که در یک سدان سنتی بازار در کلاس شاهین این نسبت به حدود 0.10 تا 0.12 می رسد. شاهین روی کاغذ و در بررسی نموداری و تست های انجام شده توسط رسانه ها یک سدان پرشتاب و پرکشش در این کلاس است که نباید این نکته را فراموش کنیم.خودروهایی که طی حدود 15 سال گذشته به عنوان سدان های خانوادگی قدم به صنعت خودرو ایران گذاشته اند عمدتا در سطح ثابت و مشخصی از قوای محرکه قرار داشتند و قدرت و کشش مشابهی را ارائه می کردند.

به غیر از یک الی دو مورد از سدان های خانوادگی بومی بازار ایران حتی سدان های مونتاژی نیز پیشرانه های 1.5 و 1.6 لیتری داشته اند که حداکثر توانشان به سختی از 110 اسب بخار فراتر می رفته اما همه چیز در بحث کشش یک خودرو به اسب بخار و قدرت ختم نمی شود! کشش یک خودرو در حقیقت بیش از عدد اسب بخار در میزان گشتاور، وزن خالص و عملکرد گیربکس آن تعریف می‌شود. در حالی که بازه قدرت عمده سدان های فراتر از 4.4 متری بازار و صنعت خودرو کشور به حدود 100 تا 110 اسب بخار و حداکثر گشتاورشان به حدود 150 تا 155 نیوتون متر می رسد، محصول جدید و خانوادگی سایپا یعنی شاهین با حداکثر گشتاور 165 نیوتون متر و گیربکس 5 سرعته دستی در فاز نخست قدم به میدان گذاشته است که نوید دهنده کشش قابل توجه این خودرو با پیشرانه توربو است.

عملکرد قوای محرکه یک خودرو در اعداد خلاصه می شود و به وضوح می توان اطمینان داشت که خودرویی با 165 نیوتون متر گشتاور کشش بهتری از دیگر خودروها با گشتاور حدود 150 نیوتون متر ارائه می کند. یکی دیگر از مزایای فنی شاهین، ورود سریع تر کشش و شتاب به مدار فنی این خودرو به واسطه سیستم توربو نصب شده روی پیشرانه 1.5 لیتری این خودرو است. در خودروهای مشابه تنفس طبیعی، عموما حداکثر گشتاور روی دور موتور 3000 تا 3500 وارد مدار می شود اما در شاهین، حداکثر گشتاور 165 نیوتون متر به طور مداوم از دور موتور 1750 تا 4250 در دسترس است به این صورت در بازه گسترده تری نسبت به خودروهای رقیب می توانید از حداکثر کشش در این خودرو بهره ببرید. سایپا شاهین با وزن خالص 1260 کیلوگرم حدود 100 کیلوگرم از سدان های سنتی صنعت خودرو ایران در همین ابعاد سبک تر است و با طراحی آیرودینامیک، کشش و عملکرد فنی قابل توجهی را نوید می دهد.

چهره ای که مشتریان دوستش دارند

سایپا برای طراحی شاهین به سراغ طراحان مطرح خودرو در کشور رفته که الگوی «شاهین ایرانی» را برای فرم دادن به آن انتخاب کرده اند و هویتی اختصاصی به خودروهای سایپا بخشیده اند. شاهین در عموم نظرسنجی ها مورد پسند مشتریان سخت‌پسند ایرانی قرار گرفته و کمتر پیش می آید که کسی بگوید شاهین به فلان خودرو از یک برند خارجی شباهت دارد.طراحی شاهین در بخش چراغ های جلو به گونه ای است که حتی اگر خودرو از فاصله دور دیده شود می توان هویت جدید سایپا را در آن تشخیص داد.

92 درصد ایرانی

داخلی سازی و بومی سازی به معنای امکان استمرار تولید در هر شرایط و سنگین ترین تحریم ها است.92درصد قطعات خودروی شاهین ساخت قطعه‌سازان داخلی است و اگر  تولید برخی از قطعات، توجیه اقتصادی داشت و یا کشور با فقدان برخی از مواد اولیه که بعضا مواد معدنی است روبرو نبود، درصد داخلی سازی بسیار بالاتر بود.تامین بیش از 92 درصد قطعات این خودرو در داخل کشور موضوعی است که می‌توان از دو زاویه به آن اشاره کرد؛ اول این‌که باتوجه به سطح تکنولوژیکی این خودرو، قطعه‌سازان داخلی توانسته‌‌اند با ارتقاء سطح دانش فنی خود، قطعاتی با کیفیت و تکنولوژی بالاتر نسبت به گذشته تولید کنند که در نهایت موجب رشد سطح قطعه‌سازان داخلی شده است.در نگاه دوم می‌توان گفت تامین بخش عمده قطعات این خودرو در داخل، به معنی کاهش وابستگی به تامین‌کنندگان خارجی و کاهش ارزبری این محصول است.

امکانات مورد پسند ایرانیان

این سدان خانوادگی قرار است با دو کیسه هوا، سانروف، ترمزهای دیسکی، سیستم روشنایی در روز (Daylight)، سنسور نور و پارک و دوربین عقب، نمایشگر لمسی، فرمان برقی، آینه های تاشو برقی، استارت دکمه ای، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS و ... وارد بازار شود. مجموعه امکانات شاهین، این سدان کاس C را در صدر سدان های خانوادگی بازار از نظر سطح امکانات قرار می دهد و مجموعه امکانات آن به گونه‌ای انتخاب شده که به نظر می رسد سایپا مطالعات گسترده‌ای در زمینه آپشن های مورد علاقه مشتریان ایرانی روی آن انجام داده است./ عصرخودرو



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها