کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

منتظر اقدام مؤثر امریکا هستیم


کد خبر : ۸۰۱۹۴سه شنبه، ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳:۴۶۸۱۱ بازدید

سخنگوی وزارت امور خارجه بازگشت امریکا به برجام را در صورت انجام اقدام مؤثر از سوی این کشور برای تحقق منافع اقتصادی ایران ممکن دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه بازگشت امریکا به برجام را در صورت انجام اقدام مؤثر از سوی این کشور برای تحقق منافع اقتصادی ایران ممکن دانست.

سعید خطیب‌زاده در نشست هفتگی با نمایندگان رسانه‌ها با بیان اینکه منتظر اقدام امریکا درباره برجام هستیم، گفت: بازگشت امریکا به برجام به‌صورت اتومات نیست. با یک امضا خارج شدند، ولی با یک امضا نمی‌توانند وارد شوند.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سؤال که چه اتفاقی بیفتد که ایران، امریکا را عضو برجام بپذیرد؟ اظهار داشت: ما منتظر اقدام امریکا هستیم. اقدام هم رفع تحریم مؤثر و این یعنی همه تحریم‌هایی که بعد از روی کار آمدن ترامپ با گردن کشی و سرکشی درباره معاهدات و نرم‌های بین‌المللی از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام رخ داد، باید به‌صورت مؤثر لغو شود و یعنی ما باید آثار رفع تحریمی را در ایران ببینیم. وی تصریح کرد: یک امضا روی کاغذ کفایت نمی‌کند و پاسخش یک امضا روی کاغذ است. آنچه منتظریم اظهارنظر این و آن نیست. آنچه منتظر آن هستیم این است که سرمایه این ملت قابل دسترسی باشد. نفت براحتی توسط شرکت‌ها مبادله و پولش برگردد و... زنجیره‌ای از آثار رفع تحریمی را ببینیم. هر زمان این اقدام را از سوی امریکا ببینیم متناسب با آن پاسخ خواهیم داد.
به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا قرار است درباره زمانبندی بازگشت به برجام و چگونگی تعهدات مذاکراتی با ۱+۴ صورت بگیرد، گفت: ما کاملاً روشن گفته‌ایم هیچ مذاکره‌ دوجانبه‌ای با امریکا نه لازم است و نه در این خصوص خواهیم داشت. امریکا لازم است به تعهداتش برگردد و اگر این اقدام صورت بگیرد در چارچوب کمیسیون مشترک برجام و ۱+۵ در خصوص موضوعات برجامی امکان گفت‌وگو است. امریکا باید اقدام مؤثر در رفع تحریم‌ها و انجام تعهداتش داشته باشد.
چند هفته دیگر به توقف نظارت‌های فراپادمانی می‌رسیم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در تشریح برنامه وزارت خارجه برای اجرای قانون مصوب مجلس در خصوص اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نیز عنوان کرد: مسیر چند هفته آینده و چند ماه آینده در قانون مجلس کاملاً روشن است. در کمتر از چند هفته دیگر به تاریخی که در قانون مجلس مشخص شده درباره توقف نظارت‌های فراپادمانی می‌رسیم و اگر اقدام مؤثری رخ ندهد، دولت موظف به گام بعدی خواهد بود. این مسیری است که نمایندگان ملت برای آینده ترسیم کردند و دولت قدم به قدم انجام می‌دهد.
وی افزود: توپ در زمین آنهایی است که چندین سال است تمام تلاش خود را کرده‌اند که ایران از ابعاد رفع تحریمی برجام منتفع نشود. براحتی می‌توانند با یک تصمیم به این روند خسارت بار خاتمه دهند اگر چنین تصمیمی را بگیرند پاسخ ایران متناسب خواهد بود.
خرید واکسن از روسیه با اصرار وزارت بهداشت
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره واکسن کرونا و نقش وزارت خارجه در خرید واکسن روسی که قرار است وارد شود، گفت: اطمینان می‌دهم وزارت خارجه هیچ قدمی برنمی‌دارد مگر اینکه نهادهای بالادستی و صلاحیت دار نسبت به موضوع واکسن درخواست و اصرار داشته باشند. وی با ذکر این نکته که تنها مرجع صلاحیت دار تأیید واکسن کرونا در داخل و درخواست برای تسهیل خرید وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا است، بیان کرد: وزارت امور خارجه سعی کرده با جدیت همه این مصوبات را اجرایی کند. در ماه‌هایی که ما با دوستان نامه نگاری می‌کردیم همچنان این پاسخ را داشتیم که تا زمانی که درخواستی نداشته باشید و مأموریتی را محول نکنید، وزارت خارجه ورود نخواهد کرد.
‌خطیب‌زاده ادامه داد: در مورد واکسن تأیید شده روسیه همین مسیر را رفته‌ایم و با درخواست و اصرار وزارت بهداشت این کار صورت گرفته است. وزارت خارجه تنها در مسیر تسهیل و تأمین نیازهای اولیه ملت تمام تلاش خود را می‌کند. درباره واکسن، وزارت بهداشت باید نظر بدهد کما اینکه نظر هم داده است.
وی با بیان اینکه این تنها مسیری نیست که رفته‌ایم، افزود: مسیرهای متعددی رفته‌ایم و چندین میلیون دوز واکسن از کنسرسیوم کواکس برای ایران خریداری شده است از سوی دیگر واکسن ایرانی - کوبایی خریداری شده و بعد از مراحل بالینی در داخل تولید صورت می‌گیرد. با چین و هند گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفته و منتظریم که بسرعت وارد شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: تمامی اینها پس از درخواست و مأموریت ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت به وزارت خارجه صورت گرفته است. وزارت خارجه ورودی به تأیید صلاحیت این واکسن‌ها نداشته، ندارد و نخواهد داشت. ملت ایران مطمئن باشند و وزارت خارجه تنها مسیری که به آن مأموریت داده شود، انجام می‌دهد.
شهدای خود در مزارشریف را فراموش نکردیم
این دیپلمات ارشد کشورمان به برخی سفرها به تهران و از جمله سفر هیأت سیاسی طالبان اشاره و درباره دلایل گفت‌و‌گو با این گروه تروریستی گفت: طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است و دفتر سیاسی طالبان در دوحه و پاکستان و برخی جاهای دیگر به‌صورت رسمی فعالیت دارد. در مذاکرات مستقیم با حاکمیت و دولت مستقر افغانستان هستند. این سفر هم به اطلاع دولت افغانستان رسیده و هم درباره بسیاری از مباحث تبادل نظر صورت گرفته است. وی افزود: درباره ماهیت و فعالیت‌های این گروه صحبت‌هایی است و ما شهدای خود در مزارشریف را فراموش نکردیم و یکی از موضوعاتی است که همواره در این باره گفت‌وگو کرده‌ایم. خطیب‌زاده بیان کرد: این سفر هم در راستای گفت‌وگوهای جاری بین دولت افغانستان و این گروه صورت گرفت. همواره اعلام کرده‌ایم که از گفت‌وگوهای بین الافغانی و فراگیر افغانستانی حمایت می‌کنیم و طالبان هم بخشی از این گروه‌ها هستند و طبیعی است به‌صورت کاملاً اعلام شده از قبل این سفر انجام شد.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها