کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

استیضاح وزیر اقتصاد در دستور کار مجلس قرار گرفت


کد خبر : ۸۰۱۶۱دوشنبه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۷:۱۹۳۰۵۴ بازدید

عملکرد ضعیف وزیر اقتصاد از جمله مسائلی است که طی ماه‌های اخیر نمایندگان و برخی از کارشناسان به کرات به آن اشاره ...
استیضاح وزیر اقتصاد در دستور کار مجلس قرار گرفتاستیضاح وزیر اقتصاد در دستور کار مجلس قرار گرفت

یک کارشناس اقتصادی گفت: دژپسند نه تنها از جمله وزرای قوی نبوده بلکه جزو وزرای معمولی و حتی ضعیف است.

عملکرد ضعیف وزیر اقتصاد از جمله مسائلی است که طی ماه‌های اخیر نمایندگان و برخی از کارشناسان به کرات به آن اشاره کرده‌اند. به گفته آنها با وجود اینکه وزیر اقتصاد نقش هدایتگری اقتصاد را دارد، اما عملکرد او در بخش‌های مختلف اقتصادی به ویژه بازار دلار و بورس مطلوب نبوده و همین مطلوب نبودن بارها دژپسند را با واکنش‌های تندی از سوی بهارستانی‌ها روبه‌رو کرده است. به عنوان نمونه احسان خاندوزی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عملکرد غیرقابل دفاع وزیر اقتصاد ، دژپسند را مستحق دریافت کارت زرد، اخطار و مواخذه شدید دانسته بود.

وی آبان‌ماه سال‌جاری در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین گفته بود: «موافق برکناری وزیر اقتصاد در در ۸ ماه مانده به پایان دولت نیستم چون به معنی پاسخگو نبودن سرپرست وزارت است. هرچند که فرمانده اقتصادی دولت دوازدهم به ویژه برای عملکرد یک سال اخیر، مستحق توبیخ و مواخذه شدید‌اللحن است به این دلیل که شاخص‌های بخش واقعی اقتصاد، شاخص‌های بخش قیمتی، مالی و ثبات اقتصاد کلان و شاخص‌های نابرابری و فقر در اقتصاد به نقطه بحرانی رسیده است.»

و یا احسان ارکانی، نماینده مردم نیشابور عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگویی عملکرد دژپسند در بازار سرمایه را غیرقابل دفاع ارزیابی کرد و گفت: «در مورد بازار سرمایه هم که وزیر اقتصاد بیشترین تبلیغ‌ها را در خصوص آن انجام داد، بعد از استقبال مردم با سوءمدیریت‌های شخص وزیر با روند منفی مواجه شد. در واقع وزارت اقتصاد و سازمان بورس با توزیع رانت اطلاعاتی به برخی افراد و جریانات و فروش ناگهانی سهام در اوج قیمت‌ها، بورس را به ورطه سقوط کشاندند. این گزاره‌ها در کنار سایر سوءمدیریت‌ها برای استیضاح وزیر کفایت می‌کند.»

دژپسند استیضاح می‌شود؟!

نقد نمایندگان مجلس از عملکرد وزیر اقتصاد، ماجرای استیضاح دژپسند را به جریان انداخت. احمدتقی نقدعلی نماینده خمینی شهر در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی، گفت: «استیضاح وزیر اقتصاد و امور دارایی با ۱۰۰ امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی شده است. تقاضای بنده آن است که هیئت رئیسه این موضوع را در دستور کار جلسه علنی قرار دهد».

آنطور که گفته می‌شود محورهای عمده این استیضاح شامل تخلفات در روند خصوصی‌سازی، اوضاع نابسامان بازار سرمایه و بازار ارز است. این درحالی است که پس سقوط سنگینی بازار سهام نیز دژپسند به همراه قالیباف‌اصل رئیس مستعفی بازاربورس به مجلس احضار شد و توضیحاتی را ارائه کرد. البته باید اشاره کرد که ماجرای استیضاح وزیر اقتصاد در حالی به میان آمده که برخی از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که مشکلات اقتصادی کشور به خصوص در بازار ارز و بورس تنها به دلیل عملکرد ضعیف وزیر اقتصاد نبوده است و ما با چالش‌های دیگری روبه‌رو هستیم.

در این راستا مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه با بیان این مسئله که اکنون بحث استیضاح و عملکرد وزیر اقتصاد از دو منظر جدا قابل بررسی است، به «روزنامه ابتکار» گفت: عملکرد وزیر اقتصاد و نوع برخورد استیضاح‌کنندگان قابل بحث و بررسی است. متاسفانه برخورد مجلسیان درخصوص مسائل مختلف اخیر به خصوص جریان استیضاح وزیر اقتصاد برخوردی سیاسی بوده و تلاش دارند نشان دهند که مشکلات اقتصادی ناشی از عملکرد دولت فعلی است. این درحالی است که عملکرد وزیر اقتصاد نیز قوی و قابل قبول نبوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که عملکرد وزیر اقتصاد تا چه اندازه در نابسامانی‌های بازار بورس و دلار موثر است، گفت: من گمان می‌کنم عملکرد وزیر اقتصاد نمی‌توانست به اندازه قابل توجهی در نابسامانی بازاری مثل بورس و ارز تاثیر بگذارد. در شرایط فعلی که از یک‌سو تحریم وجود دارد و از سوی دیگر مشکلات ساختار، وضعیت کلی اقتصاد ایران با بی‌تدبیری مدیریت می‌شود و طبیعی است در چنین شرایطی کشور با چالش‌های زیادی روبه‌رو باشد.

افقه اظهار کرد: یکی از انتقادها به وزیر درخصوص عملکرد او در بازار بورس بود، به‌هر حال مقامات دولتی با تبلیغات گسترده اعتماد مردم را جلب کرده و سبب رشد بازار شدند و این در حالی است که نتوانستند وضعیت را کنترل و مدیریت کنند. البته باید اشاره کرد تنها وزیر اقتصاد مقصر نبوده و مجموعه دولت این مسیر را رقم زدند. بنابراین باید گفت اکنون مجلسیان با هدف‌های انتخاباتی، در برخورد با مسائل واکنش‌های سیاسی از خود بروز می‌دهند. این در حالی است که ما با ضعف عملکرد هم روبه‌رو هستیم به همین دلیل می‌توان گفت نه تنها دژپسند از جمله وزرای قوی نبوده بلکه جزو وزرای معمولی و حتی ضعیف است./ ابتکار



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها