کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

كاسبان تحريم در برابر برجام


کد خبر : ۸۰۰۵۱پنجشنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳:۲۰۱۳۶۲ بازدید

حضور جو بايدن در کاخ سفيد، اميدها به بازگشت آمريکا به برجام و رفع تمامي تحريم‌ها را زنده کرد. با اين وجود، کاسبان تحريم مانند هميشه موضع گيري کردند.

حضور جو بايدن در کاخ سفيد، اميدها به بازگشت آمريکا به برجام و رفع تمامي تحريم‌ها را زنده کرد. با اين وجود، کاسبان تحريم مانند هميشه موضع گيري کردند.

مساله اينجاست که موضع رژيم اشغالگر قدس همين بوده و تندروهاي داخلي گاه با موضع خود نتخواسته در حال بازي در پازل بد‌خواهان هستند. معاون اول رئيس‌جمهوري به اظهارات ضدايراني مقامات صهيونيستي واکنش نشان داد.

جبران خطاي ديپلماتيک

پس از پايان دوره رياست جمهوري دونالد ترامپ در آمريکا و حضور چهره‌اي دموکرات در کاخ سفيد، اميدهايي براي جبران خطاي ديپلماتيک رئيس‌جمهوري پيشين آمريکا مبني بر خروج از توافق‌نامه برجام به وجود آمد. کساني که در ايران به‌دنبال رفع تحريم‌هاي ظالمانه آمريکا بودند، انتخاب جو بايدن به‌عنوان رئيس‌جمهوري آمريکا را به فال نيک گرفتند تا شايد رئيس‌جمهور جديد بازگشت به برجام را در دستورکار قرار دهد. رفع تحريم‌ها اما نگراني‌ها و ناراحتي‌هايي را نيز به دنبال داشت. دلواپسان و کاسبان تحريم در داخل از کساني هستند که مخالف رفع تحريم‌هاي ايران‌اند. بااين‌حال رفع تحريم و کاهش تنش ميان ايران و آمريکا تنها مخالفان داخلي ندارد. اخيرا يکي از سران نظامي رژيم اشغالگر صهيونيستي نيز از بازگشت به برجام اظهار نگراني کرده و ضمن تهديد ايران به آمريکا تذکراتي داده است. اين امر با پاسخ اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهوري همراه بود.

مذاکره به‌خاطر کشور و مردم

تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران در سال 58 به‌صورت يکجانبه آغاز شد. اين تحريم‌ها از ابتداي عمر انقلاب فشارهايي را عليه ملت و دولت‌هاي ايران وارد کرد. تحريم‌هاي آمريکا در سال 85 و با روي‌کارآمدن دولت محمود احمدي‌نژاد شدت گرفت و پرونده هسته‌اي ايران از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به شوراي امنيت سازمان ملل متحد رفت. همين امر آغازي بر تلاش آمريکا براي تحريم چندجانبه ايران بود. از اواخر دهه 80 و در دوران دولت دهم، فشارهاي جهاني عليه ايران شدت گرفت و تحريم آسيب‌هاي بسياري به بدنه اقتصاد کشور و معيشت مردم وارد کرد. مذاکرات ايران با آمريکا در نيمه دهه هشتاد و با اجازه رهبر معظم انقلاب آغاز شد. با اين وجود دستاورد چنداني در اين مذاکرات به دست نيامد. دولت روحاني با شعار مذاکره روي کار آمده و اقدامات مثبتي در اين زمينه انجام داد. همين امر منجر به توافقنامه برجام و ايجاد گشايش در فضاي اقتصادي کشور شد. با تمامي اين احوال، عمر دولت باراک اوباما که طرف مذاکره ايران بود به پايان رسيد و ترامپ به‌عنوان رئيس‌جمهوري جديد، خروج آمريکا از برجام را اعلام کرد. اکنون و پس از پايان دولت ترامپ، بازگشت به برجام مي‌تواند بار گراني را از دوش اقتصاد کشور بردارد. با اين‌حال دلواپساني که از ابتداي استقرار دولت يازدهم و دوازدهم مانع‌تراشي‌هايي مقابل مسير تنش‌زدايي در روابط ديپلماتيک ايران انجام داده بودند، اکنون نيز از احياي برجام خوشايند نيستند. کاسبان تحريم و کساني که کاميابي سياسي و اقتصادي خود را بر ادامه فشارها مي‌بينند، اکنون نيز مخالفت‌هاي خود با بازگشت به برجام را بيان مي‌کنند. اين در حالي است که رهبر معظم انقلاب نيز با شروطي آمادگي ايران براي تعامل سازنده را بيان کرده‌اند.

کاسبان تحريم با چه کساني همسو هستند؟

تنها کاسبان تحريم، برخي تندروهاي داخلي نيستند. به نقل از روزنامه ماينيچي، اخيرا يکي از مسئولان نظامي رژيم غاصب صهيونيستي نيز با اشاره به شعار انتخاباتي بايدن مبني بر اينکه «در صورت بازگشت ايران به پايبندي کامل به تعهدات هسته‌اي‌اش» آمريکا هم به توافق بازمي‌گردد، در اظهاراتي از بازگشت آمريکا به برجام ابراز نگراني کرده است. موضوع قابل تامل در اين کنش سياسي، آن است که عده‌اي در داخل کشور با وجود محکوم کردن سياست‌هاي ضدايراني و سخن گفتن از آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامي، در تناقضي آشکار با دشمنان قسم‌خورده ايران و جنايتکاران صهيونيستي ناخواسته هم مسير شده‌اند. اين مساله تاسف‌برانگيز، موضوعي است که مشت بسياري از افراد تندرو را باز مي‌کند.

پاسخ به طبل توخالي

مسئول نظامي رژيم اشغالگر در بخش ديگري از گفته‌هاي خود تصريح کرد که به نيروهايش دستور داده است، آمادگي براي اقدام تهاجمي احتمالي عليه ايران در سال آينده را بالا ببرند. اين اظهارات بي‌پايه و اساس ازسوي مسئولان کشور بدون پاسخ نماند و به گزارش ايسنا، صبح روز گذشته اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهوري ايران در پاسخ به تهديد نظامي يک مقام اسرائيلي در صورت بازگشت آمريکا به برجام، تاکيد کرد: «اسرائيل در حدي نيست که ايران را تهديد کند.»



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها