کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هایما S7 توربو گزینه بهتری است یا سوزوکی ویتارا؟


کد خبر : ۷۹۷۹۵چهارشنبه، ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳:۲۶۱۰۴۸۰ بازدید

سوزوکی ویتارا و هایما S7 دو SUV شرکت ایران خودرو هستند که در بازار ایران از محبوبیت قابل توجهی برخوردارند.
هایما S7 توربو گزینه بهتری است یا سوزوکی ویتارا؟هایما S7 توربو گزینه بهتری است یا سوزوکی ویتارا؟

سوزوکی گرند ویتارا اولین محصول کراس‌اووری بود که در سبد محصولات شرکت ایران خودرو قرار گرفت. این خودرو که اولین نسل آن در سال 1998 میلادی بر روی خط تولید شرکت سوزوکی قرار گرفت، تاکنون در چهار نسل مختلف راهی بازارهای بین‌المللی شده‌است. سومین نسل گرند ویتارا در سال ۲۰۰۵ میلادی قدم به عرصه رقابت با اتومبیل‌های هم‌کلاس خودش نهاد. این نسل از سوزوکی ویتارا طی دوران حیات خود دو مرتبه دستخوش به‌روز رسانی ظاهری شد که آخرین نسخه آن در سال ۲۰۱۲ به بازارهای جهانی راه پیدا کرد و از سال ۱۳۹۵ نیز مهمان جاده‌های کشورمان شد.

در سوی دیگر این میدان یک رقیب چینی نسبتا کم سن‌و‌سال‌تر در برابر این کراس‌اوور باکیفیت ژاپنی قد برافراشته است؛ هایما s7 در سال ۲۰۱۰ از سوی کمپانی چینی «هایما اتومبیل» به بازار این کشور معرفی شد. در زمستان سال 1394 شرکت ایران خودرو پس از انجام یکسری مذاکرات با شریک چینی، تصمیم گرفت نسل اول هایما S7 را با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی به بازار داخلی ارائه کند. باتوجه به عدم‌رضایت کامل مشتریان نسبت‌به توان فنی مدل ۲ لیتری، در سال 1396 شرکت ایران خودرو هایما s7 را با موتور ۱.۸ لیتری توربوشارژ و چهره‌ ای جذاب تر جایگزین نسخه تنفس طبیعی کرد.


طراحی ظاهری

در بین سال‌های 1385 تا 1394 سوزوکی گرند ویتارا صرفا با یک چهره و بدون کوچک‌ترین تغییر در اختیار مشتریان ایرانی قرار داده‌‌شد؛ تا آن‌که در سال 1395 نسخه فیس‌لیفت آن همراه با تغییراتی در جلوپنجره، سپرها، چراغ‌های جلو و رینگ‌ها بر روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفت. ظاهر گرند ویتارا نیوفیس تفاوت بنیادین با مدل قبلی ندارد و در مقایسه با محصولات تازه‌نفس کره‌‌ای یا حتی چینی بازار، همچنان ساده و نسبتا قدیمی جلوه می‌کند. با این‌حال طراحی بیرونی سوزوکی گرند ویتارا از اصالتی دل‌نشین بهره‌مند است و قابل‌قبول به‌نظر می‌رسد.

در طرف مقابل هایما s7 توربو حضور دارد که گرچه اثری از هماهنگی و اصالت طراحی ویتارا در نمای ظاهری آن به چشم نمی‌خورد، اما از چهره مدرن‌تر و جذاب‌‌تری برخوردار است. بر‌خلاف سوزوکی گرند ویتارا نیوفیس، تغییرات صورت گرفته در ظاهر هایما s7 توربو، زیبایی چشمگیری را برای نمای کلی این خودرو به ارمغان آورده‌است. به‌طورکلی می‌توان طراحی ظاهری هایما S7 را در مقایسه با شمایل ویتارا نیوفیس، اسپرت‌تر و همراه با جاذبه‌های بصری بیشتر قلمداد کرد و هایما در این بخش پیروز رقابت خواهد بود.

0ay8ush3dvrm29vrz49a.jpg


طراحی کابین هایما s7

در مورد طراحی کابین نیز، شرایط بر وفق‌مراد طرفداران هایما s7 خواهد بود. طراحی داخلی هایما s7 امروزی‌تر و زیباتر جلوه می‌کند اما سبک طراحی کابین گرند ویتارا از شاخصه‌های بصری مطابق با معیارهای جدید بهره‌مند نبوده و نسبت به ۱۵ سال پیش تغییرات خاصی در آن اعمال نشده است. اگر بخواهیم گنجایش داخلی سوزوکی ویتارا و هایما S7 را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید به اطلاع برسانیم که هر دو خودرو از کابینی نسبتا جادار برخوردار بوده و فضای مناسبی برای نشستن ۵ سرنشین بزرگسال را در اختیار ایشان قرار می‌دهد.

 
مقایسه فنی

در مقایسه سوزوکی گراند ویتارا با هایما s7 ازنظر مشخصات فنی می‌توان گفت که سوزوکی گرند ویتارا نیوفیس از یک پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۶۹ اسب بخار نیرو می‌گیرد. گشتاور حاصل از پیشرانه مذکور نیز معادل ۲۲۷ نیوتن‌متر است که توسط یک جعبه‌دنده اتوماتیک ۴ سرعته و دو عدد دیفرانسیل به‌سوی هر چهارچرخ ارسال می‌شود. ویتارا برای این‌که بتواند از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد، به حدود 14 ثانیه زمان نیاز دارد که برای خودرویی در این رنج قیمتی، چالاکی چندان مناسبی به‌نظر نمی‌رسد و خودرویی بسیار کند محسوب می‌شود.

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، هایما s7 توربو نیز به یک موتور 1.8 لیتری توربوشارژ مجهز شده است و توانایی تولید ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. شتاب صفر تا صد کمتر از 10 ثانیه‌ هایما s7 توربو نشان می‌دهد که این خودرو از چالاکی به‌مراتب بالاتری نسبت به ویتارا برخوردار است. 


مقایسه آپشن‌ها و امکانات رفاهی

در این بخش از مقایسه سوزوکی گراند ویتارا و هایما s7 به بررسی آپشن‌های این دو خودرو خواهیم پرداخت. سوزوکی گرند ویتارا نیوفیس در مقایسه با هایما s7 از آپشن‌های رفاهی محدودتری برخوردار است و نمی‌توان به تجهیزات رفاهی این کراس‌اوور ژاپنی حتی در نسخه فول آپشن آن (کلاس 10) امید زیادی داشت. از سوی دیگر هایما s7 با وجود قیمت بسیار کمتر نسبت به ویتارا، امکانات و آپشن‌های به‌روزتری را در اختیار خریداران خود قرار می‌دهد که در بازار آپشن‌پسند کشور ما نکته بسیار مهمی محسوب می‌شود.


مقایسه ایمنی

در مقایسه سوزوکی گراند ویتارا و هایما s7 ازنظر ایمنی می‌توان گفت که نسل سوم سوزوکی گرند ویتارا موفق به دریافت 4 ستاره از 5 ستاره ایمنی سرنشینان بزرگسال از موسسه یوروانکپ شده است؛ این درحالی است که هیچ‌گونه نتایج معتبری در حوزه تست ایمنی هایما s7 در دسترس نیست؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد سوزوکی گرند ویتارا امنیت بالاتری را برای سرنشینان خود به ارمغان می‌آورد.


مقایسه تجربه رانندگی

 سوزوکی ویتارا در مقایسه با هایما s7 توربو از سیستم تعلیق اسپرت‌تری برخوردار است؛ به همین دلیل سواری آن نسبت به رقیب خود چندان نرم و راحت نیست؛ همچنین با وجود جعبه‌دنده 4 سرعته قدیمی و پیشرانه نه‌چندان قدرتمند ویتارا، عملکرد فنی این خودرو مهیج و پرشتاب به‌نظر نمی‌رسد.

در مقابل، هایما s7 شتاب‌گیری بهتری را از خود بروز می‌دهد که برای یک کراس‌اوور شهری خانوادگی مناسب بوده و فاقد کمبود برآورد می‌شود. همچنین هایما s7 سواری نرم‌تری به سرنشینان خود هدیه می‌کند که در مصارف شهری و جاده‌ای رضایت بیشتر خانواده‌ها را به دنبال خواهد داشت.

 البته اوضاع چندان هم به ضرر گرند ویتارا نیست؛ چراکه به‌واسطه برخورداری از دو دیفرانسیل و ارتفاع مناسب از سطح زمین، این خودرو می‌تواند در زمینه آفرود عملکرد حرفه‌ای‌تری را از خود به نمایش بگذارد. علاوه‌بر این هندلینگ و پایداری گرند ویتارا حین عبور از پیچ‌ها نیز امتیاز بالاتری را در مقایسه با هایما s7 ازآن خود می‌کند.


مقایسه شرایط بازار

سوزوکی گرند ویتارا در مقایسه با هایما s7 از قدمت بیشتر، کیفیت ساخت بالاتر، دوام فنی بهتر و همچنین قیمت بسیار بالاتری برخوردار است. قیمت غیرمنطقی سوزوکی ویتارا باعث شده‌است که طی سال‌های اخیر رفته‌رفته از تعداد مشتریان این خودرو کاسته شده و خریداران به سمت شاسی بلندهای چینی متمایل شوند.

در مقابل، هایما s7 از وضعیت خوبی در بازار برخوردار است؛ مخصوصا پس از ارائه نسخه فیس‌لیفت با پیشرانه قدرتمندتر و امکانات بیشتر، این کراس‌اوور چینی موفق شد فروش به‌مراتب موفق‌تری را هم از آن خود کند و اکنون به عنوان محبوب‌ترین کراس‌اوورهای چینی در ایران شناخته می‌شود.

جمع‌بندی مقایسه سوزوکی گراند ویتارا با هایما s7

به آخرین بخش از گزارش مقایسه سوزوکی گراند ویتارا با هایما s7 رسیدیم؛ سوزوکی گرند ویتارا یک محصول نسبتا باکیفیت ژاپنی(البته نه در حد محصولات تویوتا) است که از مزایایی همچون توان فنی معقول، ایمنی بالا و کابین جادار بهره می‌برد؛ اما به دلایلی همچون ظاهر قدیمی‌تر، امکانات رفاهی کمتر از رقبا، قیمت گران‌تر و شتاب کمتر نسبت به هایما s7 توربو، باید آن را بازنده این رقابت نامید.

 هایما s7 در مقایسه با گرند ویتارا، چالاک‌تر ظاهرشده و امکانات رفاهی بیشتری با ظاهری زیبا در ازای قیمت کمتر ارائه می‌دهد که آن را به گزینه معقول‌تر در رفع نیازهای شهری و خانوادگی باید معرفی کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها