کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قصه پر غصه تحویل خودرو به مشتریان در ایران


کد خبر : ۷۹۷۸سه شنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۲:۱۶۶۹۱۹ بازدید

خودروسازان داخلی همچنان در این بازار انحصاری یکه تازی میکنند . گرانفروشی , عدم تحویل به موقع , تولید خودروهای از رده خارج و کیفیت پایین محصولات مواردی نیست که ...

خودروسازان داخلی همچنان در این بازار انحصاری یکه تازی میکنند . گرانفروشی , عدم تحویل به موقع , تولید خودروهای از رده خارج و کیفیت پایین محصولات مواردی نیست که بتواند مشتری را از خرید منع کند زیرا انتخاب بهتری ندارد .

داستان تکراری و همیشگی تحویل خودرو در موعد چند سالی است که ادامه دارد و ظاهرا این داستان قرار نیست تمامی داشته باشد. در این میان، نه‌تنها خودروها در موعد مقرر تحویل داده نمی‌شود، بلکه مدیران خودروسازها خود را پاسخ‌گوی بدقولی‌ها نمی‌دانند.

در حال حاضر اتفاقی که افتاده، این است که مشتریانی که در چند ماه گذشته خودروی مورد نظر خود را ثبت‌نام کرده بودند و قرار بود در یک تاریخ خاصی –تاریخ مورد نظر در قرارداد- خودرو خود را تحویل بگیرند، هر روز با این جمله روبه‌رو می‌شوند: «خودرو شما آماده نیست.» این در حالی است که این خودروسازها پول خود را کامل و در موعد مقرر تحویل گرفته‌اند، اما خودرو خریداران را تحویل نداده‌اند. هم‌اکنون چندین ماه گذشته است و مشتریان و ثبت‌نام‌کنندگان خودرو سرگردان هستند و این سرگردانی، باعث سرگیجه بیش از آنها و حتی انصراف شده است.

گزارش میدانی خبرنگار ما حاکی از آن است که بسیاری از مشتریان تصمیم به انصراف از خرید خودرو از خودروسازها گرفته‌اند و به سراغ بازار آزاد رفته‌اند؛ آن هم در حالی که برخی از این خودروها را در بازار آزاد ارزان‌تر از کارخانه تهیه کرده بودند.

در این میان، مشتریانی هم هستند که برای خود برنامه‌ریزی داشته‌اند، اما در حال حاضر پول این مشتریان در جیب خودروسازها جا خوش کرده است و دیگر پولی ندارند که خودرو مورد نظر خود را از بازار تهیه کنند.با این اوصاف، به نظر می‌رسد خودروسازان قدرت برنامه‌ریزی و پیش‌بینی وضعیت تولید خود را ندارند. چراکه هیچ‌گاه برای این سوال پاسخی وجود ندارد؛ این‌که آیا در این شرکت‌های بزرگ و به قول خودشان بین‌المللی، مدیر یا مدیرانی وجود ندارد که برنامه‌ریزی کنند و مشخص شود در روز و ماه چه تعداد خودرو تولید می‌شود و چه تعداد از این خودروها پیش‌فروش شده است تا مشتریانی که ثبت‌نام می‌کنند، در موعد مقرر خودرو خود را تحویل بگیرد؟!

این اتفاق در حالی در این شرکت‌های بزرگ صنعتی کشور می‌افتد که در یک واحد تولیدی کوچک و حتی در یک نانوایی، قدرت پیش‌بینی وضعیت تولید وجود دارد. برای مثال، این موضوع در یک نانوایی سنگکی توسط یک شاطر قابل حل است. شاطر یک نانوایی می‌داند که وقتی 20 نفر در صف هستند و فقط امکان تولید نان برای این 20 نفر وجود دارد و به نفر بیست و یکمی نان نمی‌رسد، به او اعلام کنند که منتظر نماند و نان به او نمی‌رسد.

این در حالی است که در شرکت‌های بزرگ خودروسازی بعد از این‌که یک ماه از تاریخ مقرر تحویل خودرو می‌گذرد، زمانی که مشتری برای تحویل خودرو به نمایندگی مراجعه می‌کند، به او اعلام می‌کنند که خودرو شما هنوز آماده نیست و معلوم هم نیست چه زمانی آماده می‌شود. حتی اگر با این اعتراض مشتریان روبه‌رو شوند که برای سفر خودرو خود را می‌خواهیم، به او اعلام می‌کنند « میخواستید ثبت نام نکنید .»

در این شرایط، این سوال مطرح است که مشتریانی که خودرو خود را در موعد مقرر تحویل نگرفته‌اند، شکایت خود را به کجا می‌توانند ببرند؟ به خودروسازان یا دولت؟ خودروسازان که پاسخ‌گو نیستند، اما دولت هم تاکنون در این سال‌ها هیچ نظامی برای حل مشکل مشتریان خودروسازان ایجاد نکرده است.

با این حال، به نظر می‌رسد خودروسازان امروز باید ضرر تحویل ندادن سر موعد خودرو را با سودهایی که در قرارداد خود اعلام کرده‌اند، جبران کنند. این سودها معلوم نیست از کجا تامین می‌شود و به مشتریان داده خواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها