کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران براساس عمل بایدن نسبت به برجام اقدام می‌کند


کد خبر : ۷۹۷۵۲سه شنبه، ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴:۱۵۸۱۴ بازدید

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحدد، صحبت‌های جو بایدن رئیس جمهوری منتخب امریکا و تیم او درباره برجام را صحبت‌های کلی ...

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحدد، صحبت‌های جو بایدن رئیس جمهوری منتخب امریکا و تیم او درباره برجام را صحبت‌های کلی توصیف و تأکید کرد که ایران، نه براساس این صحبت‌ها، بلکه براساس نوع عمل دولت جدید امریکا نسبت به تعهدات برجامی خود تصمیم می‌گیرد و اقدام می‌کند.

مجید تخت روانچی در بخشی از گفت‌و‌گوی خود با ایرنا، با بیان اینکه زمانی می‌توان روی این حرف‌ها حساب کرد که عملیاتی شود، اظهارکرد: ما صبر می‌کنیم و عجله هم نداریم. بایدن به کاخ سفید می‌رود و ما منتظریم ببینیم ایشان چه کار می‌کند. ما براساس عملی که بایدن نسبت به برجام دارد، تصمیم می‌گیریم و اقدام متقابل را انجام می‌دهیم.
او درباره موضع ایران نسبت به سازوکار بازگشت امریکا به برجام، با بیان اینکه امریکا باید به برجام برگردد و این بازگشت هم کامل و بدون پیش شرط باشد و بدون مطرح کردن موضوعات بی‌ربط و باربط با برجام باشد، تصریح کرد: اگر آنان به تعهدات‌شان برگردند، ما هم به تعهدات‌مان برمی‌گردیم. این موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران است. در واقع این آقای بایدن است که باید تصمیم بگیرد آیا می‌خواهد به برجام برگردد؟
روانچی، نکته مهم در این زمینه را اجرای تعهدات امریکا مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام دانست و افزود: اینکه درصورت بازنگشتن امریکا به برجام ما چه خواهیم کرد، بستگی به این دارد که رویکرد امریکا چطور باشد. در این شرایط می‌گذاریم بایدن خود تصمیم بگیرد. فقط این نکته باید روشن باشد که نمی‌شود تعهدات بین‌المللی امریکا نصف و نیمه اجرا شود. اگر آنها ادعای برگشت به برجام دارند، باید این برگشت همراه با اجرای کامل تعهدات باشد.
وی با اشاره به اینکه زمان بازگشت امریکا به برجام مشخص نیست، لابی‌های ضدایرانی فعال در امریکا را یکی از موانع این راه برشمرد و در پاسخ به اینکه «آیا در دوره جدید این آمادگی وجود دارد تا وارد بحث و مذاکره با امریکا در سطوح مختلف شویم؟» اظهارکرد: در چارچوب برجام، مذاکرت ما و امریکا فقط درباره بحث هسته‌ای بود ولاغیر. اگر امریکا اکنون به برجام برگردد، ما در چارچوب کمیسیون مشترک می‌توانیم با امریکایی‌ها دور یک میز باشیم.
او درباره تحریم‌های نهادهای ایرانی از سوی دولت ترامپ به بهانه‌های غیرهسته‌ای نیز گفت: برجام روی موضوعات هسته‌ای تمرکز داشت و تحریم‌هایی هم که براساس این توافق برداشته شد، در چارچوب تحریم‌های هسته‌ای بودند. در برجام نیز نوشته شده که این تحریم‌ها شامل چه مسائلی هستند؛ یعنی نمی‌توان تحریمی به نام‌های دیگری اعمال شود. اگر تحریم بانک مرکزی در چارچوب برجام برداشته می‌شود، نمی‌توان بانک مرکزی را تحت عنوان یک بهانه دیگر تحریم کنند. این خلاف برجام است. اینکه در چند سال گذشته اسم تحریم‌هایی که در برجام آمده بود را عوض کردند، ‌این مشکل ما نیست بلکه مشکل امریکاست و خودشان باید این مشکل را حل کنند. به ما ربطی ندارد این کار پیچیده است یا نیست و خودشان باید حل کنند.
 روانچی، درباره غنی‌سازی 20 درصدی، نخست با اشاره به اینکه در NPT درصدی برای سقف غنی‌سازی وجود ندارد، تأکید کرد که مصوبه مجلس در چارچوب‌های کاهش تعهدات هسته‌ای ایران است و اتفاق تازه‌ای نیست.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها