کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

موشک ایرانی با برد 1800 کیلومتر در اقیانوس هند


کد خبر : ۷۹۷۰۲دوشنبه، ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰:۴۶۷۲۶ بازدید

در روزهای اخیر سلسله رزمایش‌های ارتش و سپاه، مورد توجه محافل نظامی و سیاسی داخلی و خارجی قرار گرفت که آخرین آن، رزمایش موشکی پیامبر اعظم(ص) 15 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که مطابق تقویم سالانه رزمایش‌های این نیرو برگزار شد.

 در روزهای اخیر سلسله رزمایش‌های ارتش و سپاه، مورد توجه محافل نظامی و سیاسی داخلی و خارجی قرار گرفت که آخرین آن، رزمایش موشکی پیامبر اعظم(ص) 15 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که مطابق تقویم سالانه رزمایش‌های این نیرو برگزار شد.

در رزمایش موشکی سپاه پاسداران، موشک‌های بالستیک نقطه زن با دقت بالا علیه اهداف زمینی و دریایی مورد استفاده قرار گرفت. در یک مورد، موشک بالستیک با برد 1800 کیلومتر، از عمق خاک ایران به‌سمت یک هدف دریایی فرضی در اقیانوس هند شلیک شد، یک تمرین نظامی که سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران آن را «معنادار» توصیف کرد. معناداری این رزمایش را از این جهت می‌توان دریافت که ساعتی بعد، رسانه‌های غربی گزارش کردند که این موشک، در فاصله 160 کیلومتری ناو هواپیمابر «نیمیتز» امریکا به هدف فرضی خود اصابت کرده است. مروری بر ابعاد و ویژگی‌های رزمایش‌های اخیر نیروهای ارتش و سپاه، نشان می‌دهد که این نیروها تلاش کرده‌اند تا آخرین دستاوردهای نظامی و تاکتیکی خود را مورد آزمون قرار دهند.
رزمایش‌های اخیر، ابتدا با تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش آغاز شد که در آن برای نخستین بار، پهپاد انتحاری و ضد رادار «آرش» از محفظه قابل حمل پرتاب شد. به گزارش فارس، این پهپادهای انتحاری با طی مسافت ۱۴۰۰ کیلومتر از سواحل مکران هدف پیش‌بینی شده در منطقه تمرین را با موفقیت منهدم کردند. در مرحله بعد، رزمایش اقتدار دریایی 99 نیروی دریایی ارتش برگزار شد که در آن، یگان‌های این نیرو با شلیک انواع موشک‌های کروز دریایی از ساحل و عرشه اهداف خود را در شمال اقیانوس هند و منطقه عمومی رزمایش مورد اصابت قرار دادند. همچنین در این رزمایش، زیردریایی بومی فاتح برای نخستین بار عملیات شلیک «اژدر» را انجام داد.
رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۵ سپاه پاسداران، مرحله دیگر رزمایش‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بود. مرحله نخست این رزمایش، با شلیک انبوه موشک‌های بالستیک زمین به زمین و اجرای عملیات از سوی پهپادهای تهاجمی بمب افکن در منطقه عمومی کویر مرکزی ایران برگزار شد. در این مرحله از رزمایش با بهره‌گیری از نسل جدید موشک‌های بالستیک زمین به زمین و پهپادها، تهاجم ترکیبی به پایگاه دشمن فرضی و انهدام تمامی اهداف تعیین شده اجرا شد. به این ترتیب که پس‌از حمله پهپادهای تهاجمی بمب افکن نیروی هوافضای سپاه از همه جهت‌ها به سپر موشکی دشمن فرضی و انهدام کامل هدف‌ها، انبوه موشک‌های بالستیک نسل جدید سپاه در کلاس‌های ذوالفقار، زلزال و دزفول به سمت اهداف تعیین شده شلیک شدند که با موفقیت به اهداف اصابت کردند. این موشک‌ها به سرجنگی جدا شونده و قابلیت هدایت در خارج از جو و نیز قدرت اخلال و عبور از سپر موشکی دشمن مجهز شده‌اند.
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، پس از اجرای این مرحله از رزمایش، ترکیب قابلیت‌های جدید موشکی و عملیات پهپادی و استفاده از فناوری هوش مصنوعی را به منزله تولد قدرت جدید در سپاه ارزیابی کرد.
 آخرین مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم(ص) 15 سپاه، عملیات راهبردی موشک‌های بالستیک دوربرد ضدناوهای متخاصم بود. طی تمرین نظامی، پس از کشف موقعیت ناوهای متخاصم دشمن فرضی از سوی سامانه‌های اطلاعاتی نیروی هوافضای سپاه، موشک‌های بالستیک دوربرد کلاس‌های متنوع از فاصله 1800 کیلومتری اهداف منظور رزمایش در شمال اقیانوس هند را با موفقیت مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند.
پس‌از اجرای موفق این تمرین نظامی، سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، انتخاب اهدافی در فاصله بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر در دریای عمان و اقیانوس هند را در رزمایش پیامبر اعظم(ص) 15 معنادار خواند و گفت:چنانچه هر متخاصمی نیت سوءیی نسبت به کشور ما داشته باشد، در کمترین زمان مورد تهاجم قرار می‌گیرد. او رزمایش‌های هفته‌های اخیر را که در زمان فشرده و تقریباً همزمان انجام می‌شود، نشان‌دهنده آمادگی فوق‌العاده نیروهای مسلح در تمامی ابعاد زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی و موشکی دانست و گفت: انتخاب انبوهی از موشک‌های دوربرد برای اهداف دریایی نشانگر این است که اگر دشمنان جمهوری اسلامی نیت سوءیی نسبت به منافع ملی، مسیرهای تجارت دریایی و سرزمین ما داشته باشند، با اقدام موشکی مورد هدف قرار گرفته و منهدم خواهند شد.
سرلشکر باقری، برگزاری رزمایش پیامبر اعظم(ص)۱۵ را نشان دهنده قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران در صیانت از منافع ملی توصیف و تأکید کرد: هر چند قصد انجام هیچ تهاجمی را نداریم اما با این رزمایش‌ها اعلام می‌کنیم چنانچه هر متخاصمی نیت سویی نسبت به کشور ما داشته باشد، با تمام توان و در کمترین زمان مورد تهاجم قرار خواهد گرفت.
سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در حاشیه مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۵ گفت: یکی از هدف‌های مهم ما در سیاست‌ها و راهبردهای دفاعی این است که بتوانیم ناوهای جنگی دشمن اعم از ناوهای هواپیمابر و رزم ناوها را با استفاده از موشک‌های بالستیک دوربرد هدف قرار دهیم. او اضافه کرد: مرسوم است در دریا با استفاده از موشک‌های کروز با سرعت کم هدف‌های متحرک مورد اصابت قرار گیرد؛ اما استفاده از موشک‌های بالستیک به‌دلیل اعماق و مسافت‌های طولانی که از قلب سرزمین خودمان می‌توانیم اهداف متحرک در اقیانوس را هدف قرار دهیم، دستاورد بزرگ دفاعی است که در نیروی هوافضای سپاه عینیت یافته و به تکامل رسیده است.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها