کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وزارت خارجه آلمان: اینستکس تا حد زیادی بی‌اثر بوده است


کد خبر : ۷۹۶۹۹یکشنبه، ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۷:۲۲۲۱۲۳ بازدید

به گفته وزارت خارجه آلمان کانال تجاری اروپا با ایران موسوم به اینستکس تا حد زیادی بی‌اثر بوده است. این وزارتخانه در پاسخ به پرسش ...
وزارت خارجه آلمان: اینستکس تا حد زیادی بی‌اثر بوده استوزارت خارجه آلمان: اینستکس تا حد زیادی بی‌اثر بوده است

به گفته وزارت خارجه آلمان کانال تجاری اروپا با ایران موسوم به اینستکس "تا حد زیادی بی‌اثر" بوده است. این وزارتخانه در پاسخ به پرسش یک نماینده مجلس آلمان عدم همکاری ایران را دلیل ناموفق بودن اینستکس دانسته است.

به گزارش ایران جیب از دویچه‌وله آلمان، وزارت خارجه آلمان در پاسخ به پرسش امید نوری‌پور، نماینده حزب سبزها در پارلمان این کشور، اعلام کرده که ساز و کار مالی اتحادیه اروپا موسوم به "اینستکس" برای مبادله تجاری با ایران همچنان بی‌اثر بوده و از زمان تأسیس آن در دو سال پیش تا کنون فقط یک مبادله موفقیت‌آمیز از طریق آن انجام شده است.

در پی خروج آمریکا از برجام، کانال مالی اینستکس در ژانویه سال ۲۰۱۹ با هدف امکات مبادله تجاری محدود با ایران به رغم تحریم‌های آمریکا، توسط فرانسه، آلمان و بریتانیا تأسیس شد.

این کانال اما در عمل اما موفقیت‌آمیز نبوده و تنها ۱۴ ماه پس از تأسیس، ایران و اروپا موفق شدند از طریق اینستکس اولین مبادله تجاری و تراکنش مالی خود را انجام دهند؛ مبادله‌ای که طی آن محموله‌ای از اقلام پزشکی از اروپا به ایران صادر شد.

خبرگزاری آلمان در گزارش خود که روز یکشنبه ۲۸ دی (۱۷ ژانویه) منتشر شده، عنوان کرده آنتیه لندرت‌زه‌، مقام وزارت خارجه آلمان در پاسخ خود به امید نوری‌پور، ایران را مسئول عمکرد ناموفق اینستکس دانسته است.

به گفته این مقام آلمانی پس از راه‌اندازی اینستکس "شمار زیادی از شرکت‌های اروپایی نسبت به همکاری تجاری با اینستکس ابراز علاقه کردند و وارد مذاکره شدند".

لندرت‌زه در ادامه پاسخ خود تحقق یک مبادله تجاری را وابسته به عوامل "زیاد و اغلب بسیار پیچیده و به ویژه به تمایل طرف ایرانی" دانسته و تصریح کرده که طرف ایرانی ‌"تاکنون با هیچ‌کدام از معاملات بعدی موافقت نکرده است".

به گزارش خبرگزاری آلمان امید نوری‌پور دولت آلمان را متهم به کم‌کاری در نجات برجام کرده و گفته است: «دولت آلمان برای جلوگیری از کارشکنی ترامپ در توافق هسته‌ای باید همراه با کشورهای اروپایی زودتر، قاطعانه‌تر و اساسی‌تر عمل می‌کرد.»

این نماینده ایرانی‌تبار مجلس آلمان نجات توافق هسته‌ای را در شرایط کنونی با توجه به مخالفت تندروها در تهران و روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید در آمریکا "بسیار دشوار" دانسته است.

مقامات دولتی بارها کشورهای اروپایی را به "کم‌کاری" در ساز و کار اینستکس متهم و تهدید کرده بودند، چنانچه اروپا برای تسهیل مبادلات تجاری و مالی با ایران تلاش نکند، تهران به روند کاهش تعهدات برجامی خود ادامه خواهد داد.

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل، حدود یک ماه پیش در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان از برآورده نشدن وعده کشورهای اروپایی برای تضمین روابط اقتصادی با ایران و ایجاد سامانه اینستکس گلایه کرده و خواستار اثبات کارایی این سازوکار شده بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها