کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اولین جایگاه بنزین ایران در کجا قرار دارد؟


کد خبر : ۷۹۴۷۷شنبه، ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷:۵۹۱۰۱۲۴ بازدید

نخستین پمپ بنزین ایران یا نخستین جایگاه سوخت کشورمان در سال 1306 شمسی دایر شد.
اولین جایگاه بنزین ایران در کجا قرار دارد؟اولین جایگاه بنزین ایران در کجا قرار دارد؟

 اولین جایگاه سوخت ایران در شهر ابادان و در سال ۱۳۰۶ در این محل بنا شده است و ابتدا برای توزیع و فروش نفت سفید بوده است. سپس با ورود اتومبیل‌ها این جایگاه به پمپ بنزین هم تبدیل شد.
 
سپس این محل به موزه نفت تبدیل شده و در آن نمونه‌ای از انواع مخازن، نازلها، تلمبه‌ها از دوران مختلف و تعدادی عکس قدیمی و مستندات در معرض نمایش است. یک خودرو قدیمی اوپل نیز در موزه به صورت نمادین قرار دارد که بنابر گفته مسئول موزه از روی عکس‌های قدیمی این ماشین را پیدا کرده اند و به موزه آورده اند و این خودرو در گذشته واقعا در این پمپ بنزین سوخت گیری کرده است.

78428dolux6hwq7hckjf.jpg

موزه بنزین خانه آبادان، نخستین موزه صنعت نفت است که در ۲۸ دی ماه ۹۵ در محل پمپ بنزین قدیمی آبادان، افتتاح شده است.

این مکان در ابتدا برای توزیع و فروش نفت سفید مورد استفاده قرار می‌گرفت و حلب‌های ۱۰ و ۲۰ لیتری نفت در آن به فروش می‌رسید. با گذشت زمان و ورود اتوموبیل، این جایگاه به پمپ بنزین مبدل شد. هنگام سوخت گیری، ابتدا فرآورده‌های نفتی که در مخازن پرچ شده نگهداری می شد، با استفاده از تلمبه‌های دستی به ظروف پیمانه‌ای منتقل و سپس بر اساس نیاز هر مصرف کننده، سوخت به وی تحویل می‌شد. در سال ۹۳، با گردآوری اشیا و اسناد قدیمی مرتبط از سراسرکشور، موزه بنزین خانه آبادان در دی ماه ۹۴ وارد مرحله اجرائی شد ودر سال ۹۵ افتتاح شد.

مساحت این موزه ۱۸۵۶ مترمربع بوده ودر جوار آن یک پمپ بنزین جدید نیز دایر می‌باشد. در محوطه موزه ودر فضای باز، در بدو ورود، گیاهان و درختان بومی دیده می شود. یک دستگاه خودرو اُپل قدیمی قرمزرنگ ساخت آلمان متعلق به سال ۱۹۵۳، ماکتی از یک دستگاه پمپ بنزین قدیمی دستی و کارمند جایگاه در حال بنزین زدن در این محوطه، نحوه سوخت رسانی در ایام گذشته را به تصویر می‌کشد.

در این فضا مجموعه‌ای از دستگاه‌های پمپ بنزین به ترتیب سال ساخت کنار هم چیده شده اند. قدیمی‌ترین دستگاه یک پمپ دستی شیشه‌ای مدرج ساخت ۱۹۲۵  میلادی است که متعلق به شرکت انگلیسی" ساتم" است. بیشتردستگاه‌های در معرض نمایش هم به شرکت‌های انگلیسی، ژاپنی و آمریکائی تعلق دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها