کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران از منطق و دیپلماسی استقبال می‌کند


کد خبر : ۷۹۴۳۱پنجشنبه، ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶:۰۹۳۵۴۰ بازدید

پایان عادت مخرب شکستن اعتماد و زیاده خواهی از سوی دولت آینده آمریکا، مورد استقبال ایران قرار خواهد گرفت و این موضع منطقی ...
ایران از منطق و دیپلماسی استقبال می‌کندایران از منطق و دیپلماسی استقبال می‌کند

پایان عادت مخرب شکستن اعتماد و زیاده خواهی از سوی دولت آینده آمریکا، مورد استقبال ایران قرار خواهد گرفت و این موضع منطقی جمهوری اسلامی است که رییس جمهوری به پشتوانه مقاومت مردم و تلاش دولت، صریح و قاطعانه آن را اعلام کرده است.

حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری روز چهارشنبه ۱۷ دی ماه در نشست هیات دولت با یادآوری سال ها مقاومت مردم در سالهای اخیر، به موضع ایران نسبت به پایان احتمالی زیاده خواهی های آمریکا پرداخت و بار دیگر تاکید کرد که رفتار ایران در قبال دولت جدید آمریکا رابطه مستقیم با تصمیمات و اقدامات آن ها خواهد داشت. بر اساس آنچه رییس جمهوری و رییس دفتر وی مورد تاکید قرار دادند دولت دست یاری به سوی تمام نهادها دراز می کند تا بتواند هوشیارانه در برابر توطئه های جدید و قدیم رییس جمهوری آمریکا ایستادگی کند.

ایران از پشیمانی استقبال می کند

آمریکا طی سال های گذشته به ویژه از بهار ۹۷، بیشترین فشارهای اقتصادی و سیاسی را در قااب کارزار فشار حداکثری با هدف فروپاشی ایران در دستور کار قرار داده و اجرایی کرده است. در این مدت تقریبا تمام بخش های اقتصاد ایران زیر شدیدترین تحریمها قرار گرفته است. اما با شکست ترامپ نظم نامیمون تحریم های وی نیز در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. 

رییس جمهوری روز چهارشنبه پایان زیاده خواهی های سالهای اخیر کاخ سفید را به شکستن شیشه تشبیه کرده است.آمریکا در سالهای اخیر با استفاده از ابزارهای در اختیار خود کشورهای مختلف را به انحای مختلف تحت تحریم قرار داد تا به زعم خود اهداف خود را پیگیری کند. اما به جرات می توان گفت ایران یکی از معدود کشورهایی است که به مدد مقاومت مردمش، در برابر این عادت مخرب ایستاد و به دولت «دونالد ترامپ»، همدستان منطقه ای وی و رژیم صهیونیستی باج نداد.

اکنون با پایان دوران ریاست جمهوری وی؛ امیدها برای جمع شدن بساط سنگ اندازی و شیشه شکنی در سیاست های کاخ سفید نه در ایران بلکه در جهان افزایش یافته است. گرچه تجربه زیسته جمهوری اسلامی نشان می دهد؛ نباید چندان به سران کاخ سفید اعتماد کرد اما  هرنوع تغییر در این رویه مخرب هم برای تهران قابل اعتنا خواهد بود.

موضع ایران درباره تغییرات آینده و البته احتمالی سیاست های کاخ سفید در سخنان رییس جمهوری اینگونه تشریح شد: «دولت آینده آمریکا که ۲ هفته دیگر بر سر کار می‌آید اگر گفت که آمریکا دیگر شیشه شکستن را رها و توبه کرده و می‌خواهد در مسیر قانون قرار بگیرد و می‌خواهد به تعهداتش عمل کند اگر از ما سوال کند، جواب را ما خیلی صریح و روشن و ساده است و می‌گوییم اگر شما به همه تعهدات عمل کردید ما هم به همه تعهدات عمل می‌کنیم. اگر عمل نکردید ما برابر شما سر فرود نمی‌آوریم.» موضع صریح و روشن جمهوری اسلامی از یک سو این اطمینان را به جهان می دهد که اقداماتی چون آغاز غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم یا دیگر بندهای قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها، در صورت تعهدپذیری اعضای برجام قابلیت بازگشت دارد و از سوی دیگر در صورت تدوام بدعهدی ها و نقض توافق، ایران آماده حراست از منافع ملی خود است. منطق حاکم بر موضع ایران و تطابق آن با قواعد بین المللی می تواند از هرگونه بهانه جویی احتمالی کاخ سفید، اروپا و کشورهای منطقه پیشگیری کند.

تحریم ها و سد مقاومت مردم

موضع قاطع جمهوری اسلامی در برابر شیشه شکستن های آمریکا این کشور، ریشه در اطمینان از مقاومت مردم در برابر زیاده خواهی ها دارد. مردم ایران چهاردهه در برابر فشارهای متنوع خارجی ایستادگی کردند. فشارهایی که در سه سال گذشته به واسطه کارزار تحریمی ترامپ بیش از همیشه بر دوش آن ها احساس شد و در ماه های کرونایی به حداکثر میزان خود رسید.

حجت الاسلام روحانی ضمن برشمردن مقاطعی از تاریخ ایران که مردم در برابر استبداد داخلی، جنگ خارجی و تحریم ایستادگی کردند؛ خاطرنشان کرد: «ملت ایران هم در مقطع اول برابر دنیا بود در زمان نهضت انقلاب که کسی پشت سر ما نبود و ملت ما تنها بود، هم در جنگ ملت ما تنها بود و همه آنطرف بودند و هم در این جنگ اقتصادی سه ساله ملت ما تنها بود و روی پای خود ایستاد و توانست مقاومت کند و بحمدالله تا امروز ملت ما پیروز بوده و این پیروزی را تا پایان ادامه خواهد داد.»

ترامپ و تیم B برای شکستن این مقاومت در روزهای باقی مانده از ریاست جمهوری، به انواع بهانه ها چنگ انداخته و خواهند انداخت تا به هر شکل ممکن، تمرکز و آرامش را از ایران بگیرند اما به نظر می رسد دولتمردان در این زمینه هوشیاری لازم را دارند.

«محمود واعظی» رییس دفتر رییس جمهوری در این زمینه گفته است: «در یک ماه آخر -از عمر دولت ترامپ- مرتب اخباری را تولید می‌کنند که بوی جنگ بدهد. این قبیل اظهارات فرافکنی است. ما نزدیک چهار سال صبر کردیم این ۱۲ روز را هم صبر می‌کنیم و انشاءالله مشکلی پیش نخواهد آمد.»

ترامپ برای فرار از تبعات شکست انتخاباتی و به منظور ایجاد چالشی تازه برای رقیب پیروز، به چنین فرافکنی هایی نیازمند است. از دیگر سو رژیم صهیونیستی این روزها نگران ترین نقطه کره خاکی است، حامی اصلی ماجراجویی های خود را در کاخ سفید از دست می دهد و جانشین وی آن میزان خصومت و تقابل با ایران را در دستور کار ندارد. همین دو دلیل کافی است تا بنیامین نتانیاهو هم به گروه تقلاکنندگان این روزها پیوسته و آتش بیار معرکه شود. با این همه اما چهاردهه فرازونشیب در روابط ایران و آمریکا، جمهوری اسلامی را آن اندازه صاحب تجربه کرده است که بهانه جویی های تاجر کاخ سفید را با هوشیاری رصد کرده و واکنش معقول به آن ها داشته باشد.

افتخار دولت همسویی با سیاست های ابلاغی است

مقاومت بی نظیر مردم در برابر فشارهای اقتصادی و سختی زندگی آن ها بیش از هرزمان دیگری برای دولت مسوولیت آفرین است و از این روست که با وجود تمام دشواری های اداره کشور در سه سال گذشته بیشترین تلاش ها را برای کاستن از سنگینی بار معیشتی از دوش مردم به کار بسته و در مدت زمان باقی مانده هم خواهد بست. رییس جمهوری در سخنان روز چهارشنبه خود بار دیگر به این مهم اشاره و تاکید کرد: «به‌رغم فشار و تحریم دولت برای مردم و اقشار آسیب‌پذیر تسهیلات فراهم کرده و به روستاها آب، برق، گاز، راه، شبکه بهداشت و ارتباطات رسانده است و از طرف دیگر با همه توانی که دولت داشته بسته‌های حمایتی در اختیار اقشار کم درآمد قرار داده است.» با وجود این، دولت با انتقادات و هجمه ها و توهین های مخالفان سیاسی و رقبای انتخاباتی هم طی ماه های گذشته دست به گریبان بوده است. در شرایطی که جهان جنگ اقتصادی علیه ایران آغاز کرده بود، راه های تبادلات و تعاملات تجاری با دنیا و حتی با همسایگان روز به روز محدودتر شده و به واسطه اولتیماتوم های آمریکا در کشورهای مختلف سرمایه ها و دارایی های ایران بلوکه می شد و در کل زمانی که کشور در شرایط عادی و متعادل نبود؛ بسیاری از مخالفان سیاسی دولت از هیچ هجمه ای علیه رییس جمهوری و کابینه اش دریغ نکردند به گونه ای که رهبر معظم انقلاب دو بار و به فاصله ای کوتاه به مخالفان و هتاکان تذکر دادند.

 لوایح اساسی و معیشتی دولت را در میزهای اتاق های کمیسیون ها بایگانی و طرح های عجیب و سیاسی خود را به صحن بهارستان برده، قانون کرده و ابلاغ کردند. لوایحی مانند FATA آلوده به سیاست ورزی شده و هنوز هم در بلاتکلیفی به سر می برند و هر روز، سوژه ای تازه ای برای حمله به دولت تهیه و ابداع می شود. به گونه ای که واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت در واکنش به تازه ترین این هجمه ها که دولت را به ناهمسویی به سیاست های رهبر انقلاب متهم می کرد، با تاکید بر این مهم که مخاطب رهنمودهای رهبری فقط دولت نیست، تصریح کرد: «آنچه دولت به آن افتخار می‌کند این است در مسیر سیاست‌های تعیین شده مقام معظم رهبری حرکت و عمل می‌کند.»

دولت هم از سیاستمداران کهنه کار و رقبای انتخاباتی خود برای ادامه کار یاری می خواهد و هم به تازه کاران سیاسی درباره بدعت های جدید و فراقانونی هشدار می دهد و در نهایت تمام خواسته اش در مدت باقی مانده همراهی همه قوا با تصمیماتی است که نه به نفع جریان و شخص خاص، نه به منظور تحت فشار دادن دیگر قوا بلکه برای حفظ منافع ملی اتخاذ می شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها