کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بیش از 25 میلیون نفر در ایران توان خرید گوشت ندارند!


کد خبر : ۷۸۹۸۱یکشنبه، ۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹:۰۲۲۴۶۹ بازدید

اخیرا، منابع رسمی به نقل از رحمت‌ا... نوروزی- عضو کمیسیون کشاورزی مجلس- خبر دادند که شش دهک جامعه، یعنی بیش از 25 میلیون نفر توان ...

آرمان‌ملی: اخیرا، منابع رسمی به نقل از رحمت‌ا... نوروزی- عضو کمیسیون کشاورزی مجلس- خبر دادند که شش دهک جامعه، یعنی بیش از 25 میلیون نفر توان خرید گوشت را ندارند که به گفته او، کارگران، کارمندان و بازنشستگان از جمله این گروه‌ها هستند، البته پیش از این هم گزارش‌ها و مصاحبه‌های مختلفی در این خصوص منتشر شده بود که با سروصدای زیادی نیز همراه شد.

گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس از این حکایت دارد که مصرف گوشت در سال ۹۸ در میان طبقه متوسط جامعه به ‌نسبت سال ۹۵ بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است. در ادامه این گزارش آمده است که در دهک سوم که می‌توان آن را کم‌درآمدترین قشر طبقه متوسط نامید، مصرف گوشت قرمز، ۳۶ درصد و مصرف برنج ۱۸ درصد کاهش داشته است. علی‌اصغر ملکی- رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی- هم چندی پیش از کاهش چهار کیلوگرمی سرانه مصرف گوشت گوسفندی در کشور خبر داده بود. سایر گزارش‌ها نیز از حذف منابع غذایی مفید از فهرست خرید هزاران خانوار ایرانی خبر می‌دهند. دیروز هم در خبرها آمده بود که بنا بر آمار تولید کارخانه‌های لبنی، سرانه مصرف لبنیات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

همين کاهش يا حذف منابع غذايي مهم از سبد خريد مردم منجر به واکنش تند فعالان کارگري شده است، فرامرز توفيقي- فعال کارگري- به ايلنا، گفته بود: «اين روزها با هر کارگر و مزدبگير ساده‌اي که صحبت کنيد، در اولين جمله‌ بسيار ساده به شما مي‌گويد که ديگر نمي‌توانم گوشت و مرغ بخرم.»

کارشناسان اقتصادي بر اين باورند که اقتصاد ايران اين روزها با مصائب مختلفي دست‌وپنجه نرم مي‌کند که از تحريم‌ها، سوءمديريت‌ها و البته شيوع بيماري مرگبار کرونا ناشي مي‌شود؛ امري که به گسترش خط فقر در کشور دامن زده است. به‌تازگي بازرس مجمع عالي نمايندگان کارگران کشور با اشاره به اينکه خط فقر در جامعه براي خانوار چهار نفره 10ميليون تومان است، گفت: «بسياري از کارگران توان خريد گوشي موبايل براي ادامه تحصيل فرزندانشان را ندارند.

معضلات، مديريت و روال عادي زندگي کارگران را تحت‌الشعاع قرار داده و آنها را در تأمين هزينه‌هاي روزانه به بن‌بست رسانده است از طرفي تحميل هزينه‌هاي تحصيل فرزندان کارگران چالش ديگري است که آنها را به‌طور فزاينده‌اي با چالش مواجه کرده است زيرا درآمد ناچيزشان حتي کفاف تأمين هزينه‌هاي مسکن‌شان را نخواهد داد.»

البته، حميد حاج‌اسماعيلي- ديگر فعال کارگري- در گفت‌وگوي خود با «آرمان‌ملي» اين رقم را بيش از اينها دانسته بود. در همين ارتباط، برخي بر اين باورند که دولت بايد حمايت‌هاي خود را از اقشار کم‌درآمد جامعه گسترده‌تر کند. توزيع ثروت، توانمندسازي خانوار، کوپني‌شدن کالاهاي اساسي از جمله پيشنهاداتي است که در اين باره ارائه مي‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها