کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آیا تلاش‌های حقوقی ترامپ برای حفظ قدرت راه به جایی می‌برد؟


کد خبر : ۷۷۴۶۰سه شنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵:۵۵۱۱۱۹۲ بازدید

دونالد ترامپ علیرغم شکست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حاضر به پذیرش این ناکامی نیست و اعلام کرده که برای ابقا در مقام خود ...
آیا تلاش‌های حقوقی ترامپ برای حفظ قدرت راه به جایی می‌برد؟آیا تلاش‌های حقوقی ترامپ برای حفظ قدرت راه به جایی می‌برد؟

دونالد ترامپ علیرغم شکست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حاضر به پذیرش این ناکامی نیست و اعلام کرده که برای ابقا در مقام خود از "امکانات حقوقی" استفاده خواهد کرد. آیا تلاش‌های او از شانس موفقیت برخوردار است؟

بازندگان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا کنون همواره شکست خود را پذیرفته‌اند. این رسم و سنت از سال ۱۸۹۶ میلادی به این سو برقرار است.

اگر چه رسانه‌های آمریکا با تکیه بر نتایج تاکنونی شمارش آراء جو بایدن را به عنوان برنده انتخابات ۲۰۲۰ اعلام کرده‌اند، اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری فعلی این کشور حاضر به پذیرش شکست نیست و بدون ارائه هیچ مدرک و سندی از "تقلب انتخاباتی" سخن گفت و همچانان خود را برنده این رقابت می‌داند.


آیا جو بایدن مطمئنا رئیس جمهوری آتی آمریکا خواهد بود؟

رسانه‌های آمریکا پس از ارزیابی‌های دقیق و با تکیه به نتایجی که تا کنون در پی شمارش آراء اعلام شده، جو بایدن را برنده انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ اعلام کرده‌اند. طبق این نتایج برتری آراء بایدن به اندازه‌ای است که ترامپ دیگر امکان پیشی گرفتن از او را ندارد.

نتیجه رسمی و نهایی انتخابات اما هنوز اعلام نشده و شمارش آراء همچنان ادامه دارد. در هر یک از ایالت‌های آمریکا مهلتی متفاوت برای پایان روند شمارش آراء تعیین شده است.

ترامپ و تیم انتخاباتی‌اش مدعی شده‌اند که "تقلب" در انتخابات صورت گرفته و از این رو در چندین ایالت شکایت کرده‌اند.


شانس موفقیت این شکایات تا چه اندازه است؟

ترامپ و اعضای تیم انتخاباتی‌اش پیشاپیش در تلاش بوده‌اند که با مطرح کردن ادعای "تقلب انتخاباتی" جلوی ادامه شمارش آراء را بگیرند یا بر روند شمارش آراء اعمال نفوذ کنند. شکایاتی که آنان در این رابطه در ایالت‌های جورجیا و میشگان ارائه شد، از سوی دادگاه‌های این ایالت‌ها رد شد.

حزب جمهوری‌خواه به همراه تیم انتخاباتی ترامپ در ایالت آریزونا نیز به دادگاه شکایت کرد، چون مدعی بود، هزاران آراء در منطقه فونیکس شمارش نشده‌اند. پیش از آن نیز یک شکایت دیگر ارائه و از سوی دادگاه رد شده بود. جمهوری‌خواهان در این شکایت مدعی شده بودند که استفاده از ماژیک‌هایی خاص باعث بی‌اعتبار شده شماری از آراء شده است.

ستاد انتخاباتی ترامپ همچنین در ایالت پنسلوانیا دست به شکایت زده و خواستار توقف شمارش آرا در پنسلوانیا شده بود. ترامپ در تلاش است که از طریق محکمه عالی ایالات متحده امریکا مانع شمارش آن آرای پستی گردد که بعد از مسدود شدن مراکز رای‌دهی می‌رسند. قانون در این ایالت اجازه می‌دهد که آن آرای پستی که پس از مسدود شدن مراکز رای‌دهی می‌رسند نیز شمارش شود. از این رو بعید به نظر می‌رسد که شکایت ترامپ و ستاد انتخاباتی‌اش شانس موفقیت داشته باشند.

به باور کارشناسان حتی اگر برخی از موارد شکایات مطرح‌شده از سوی ترامپ در دادگاه مورد قبول واقع شوند، این امر تأثیری بر نتیجه انتخابات و پیروزی جو بایدن نخواهد داشت، چرا که فاصله آراء بایدن و ترامپ بیش از اندازه بزرگ است.


آیا بازشمارش آراء در برخی ایالات بر نتیجه انتخابات تأثیر دارد؟

آراء در برخی ایالات که بایدن با فاصله کمی در آن‌ها پیروز شده‌است، قرار است بازشماری شوند. بازشماری آراء اما به این معنی نیست که شمارش پیشین و نتیجه آن اشتباه بوده است.

بسیار به ندرت پیش می‌آید که بازشماری آراء نتیجه انتخابات را دگرگون کند. طبق اعلام سایت اینترنتی "رأی عادلانه" (Fair Vote) در بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ تنها ۳۱ مورد بازشماری آراء صورت گرفته که از این شمار، تنها در سه مورد نتیجه رأی‌گیری تغییر کرده است.


آیا دیوان عالی آمریکا می‌تواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد؟

اگر چه سه نفر از قاضیان کنونی دیوان عالی آمریکا از سوی دونالد ترامپ منصوب شده‌اند و شش عضو از نه عضو این دیوان محافظه‌کار هستند، بسیار بعید به نظر می‌رسد که دیوان عالی آمریکا دست به تعیین نتیجه انتخابات بزند.

ترامپ بدون ارائه هیچگونه مدرک و سندی ادعای خود را تکرار کرده که "تقلب انتخاباتی" صورت گرفته است. او مدعی است که آراء پستی پس از پایان انتخابات شمارش شده‌اند.

نکته تعیین‌کننده اما اینجاست که این آراء پستی طبق مقررات پیش از برگزاری انتخابات یا در روز انتخابات داده شده‌اند. در حال حاضر تقریبا هیچگونه نشانه‌ای دال بر اینکه تخلفی در این ارتباط صورت گرفته، وجود ندارد.

دیوان عالی آمریکا همواره بر آن بوده که به عنوان نهادی فراحزبی عمل کند. قاضیان این دیوان اگر بخواهند نتیجه انتخابات را به سود ترامپ برگردانند، باید بدون داشتن هیچگونه مدرک و سندی موثق در ایالات گوناگون وارد عمل شوند.

کارشناسان معتقند که دیوان عالی دست به چنین کاری نخواهد زد، حتی اگر مشاور حقوقی ترامپ در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز به قاضیان دیوان عالی که از سوی ترامپ منصوب شده‌اند، توصیه کرده "به دین خود [به ترامپ] عمل کنند".

شکی نیست که آمریکا در هفته‌های آینده شاهد دعواهای حقوقی متعددی خواهد بود و تا ورود رسمی جو بایدن به کاخ سفید راهی دراز و ناهموار در پیش است.

با پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ مصونیت حقوقی او نیز به پایان می‌رسد. نشریه واشنگتن پست در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا "فهرستی از تخلفات" ترامپ تهیه کرد که می‌تواند با خاتمه ریاست جمهوری و مصونیت او برایش مسئله‌ساز شوند، از تخلفات مالیاتی گرفته تا جلوگیری از تحقیقات نهادهای قضایی.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها