کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ارزش لیر ترکیه 6 درصد تقویت شد


کد خبر : ۷۷۴۵۲سه شنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷:۰۰۲۶۵۰ بازدید

در معاملات دیروز دوشنبه (19 آبان) بازارهای جهانی ارز، لیر ترکیه با 6 درصد تقویت بالاترین جهش خود را از حدود دو سال پیش تا کنون ثبت کرده است.
ارزش لیر ترکیه 6 درصد تقویت شدارزش لیر ترکیه 6 درصد تقویت شد

در معاملات دیروز دوشنبه (19 آبان) بازارهای جهانی ارز، لیر ترکیه با 6 درصد تقویت بالاترین جهش خود را از حدود دو سال پیش تا کنون ثبت کرده است.

این جهش پس از اخراج رئیس بانک مرکزی این کشور و همچنین استعفای وزیر دارایی ترکیه اتفاق افتاده است. رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه وعده کاهش تورم در این کشور را داده است.

مرکز آمار ترکیه نرخ تورم سالانه نقطه‌ای این کشور در ماه اکتبر امسال (در مقایسه با اکتبر ۲۰۱۹) را نزدیک به ۱۲ درصد اعلام کرده است؛ این بیش از دو برابر هدف تورمی اعلام شده ۵ درصدی است.

اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی نزدیک به ۱۰ درصد کوچکتر شده است.

ناجی اقبال، رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه و وزیر اسبق دارایی این کشور گفته نهاد تحت مدیریتش از تمامی ابزارهای مالی لازم برای بازگرندان ثبات به قیمتها استفاده خواهد کرد.

نرخ سود؛ یک ضلع "مثلث شیطانی" در اقتصاد ترکیه

لیر ترکیه در حالی امروز تقویت شده که پول ملی این کشور به دلایل متفاوت از ابتدای سال جاری میلادی ۳۰ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده.

اردوغان از نرخ سود به عنوان یکی از اضلاع "مثلث شیطانی" یاد می‌کند؛ دو ضلع دیگر این مثلث نرخ ارز و تورمی است که حالا دو رقمی شده.

این اولین باری نیست که رجب طیب اردوغانی که حامی کاهش نرخ سود است، رئیس بانک مرکزی را اخراج می‌کند.

مراد اویسل، رئیس سابق بانک مرکزی ترکیه که آقای اردوغان حکم به اخراج او داد تیر ماه سال ۹۸ جایگزین مراد چتینکایا شده بود؛ او درباره لزوم کاهش نرخ سود بانکی با آقای ارودغان هم عقیده نبود.

ناجی اقبال که حالا با حکم اردوغان ریاست مهمترین نهاد سیاستگذاری پولی این کشور را عهده‌دار شده طی سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ میلادی وزیر دارایی این کشور بود و تا پیش از سمت اخیر خود به عنوان رئیس اداره استراتژی و بودجه ریاست جمهوری ترکیه مشغول به کار بود.

کاهش ارزش لیر به نگرانی سرمایه‌گذاران در این کشور و به خصوص جذب سرمایه خارجی که ترکیه به شدت به آن نیاز دارد دامن زده است؛ و مشخص نیست با توجه به تغییر دولت آمریکا و رویکرد کشورهای غربی در ماههای پیش رو چه چیزی در انتظار اقتصاد این کشور است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها