کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مسیر اقتصاد ایران در روزهای پس از انتخابات آمریکا


کد خبر : ۷۷۲۸۱چهارشنبه، ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶:۵۱۱۰۵۶۰ بازدید

اخیرا، روزهای مبهم کاخ سفید و سایه آن بر سر اقتصاد جهان تیتر خبر رسانه‌ها را به خود اختصاص داده و در این میان اقتصاد ایران نیز از گزند اما و ...
 مسیر اقتصاد ایران در روزهای پس از انتخابات آمریکا مسیر اقتصاد ایران در روزهای پس از انتخابات آمریکا

ابتکار: اخیرا، روزهای مبهم کاخ سفید و سایه آن بر سر اقتصاد جهان تیتر خبر رسانه‌ها را به خود اختصاص داده و در این میان اقتصاد ایران نیز از گزند اما و اگرهای بزرگ‌ترین رویداد سیاسی آمریکا در امان نبوده است. ماه‌هاست که چالش‌های بی‌شماری گریبان اقتصاد ایران را گرفته و حال مدتی است که علاوه‌بر بحران‌های موجود در کشور، سرنوشت انتخابات آمریکا نیز به یکی از مولفه‌های مهم تاثیرگذار بر بازارهای داخلی تبدیل شده است.

کشمکش‌های انتخاباتی آمریکا اثرات روانی بسیاری را به سمت بازارهای داخلی کشور فرستاد و اقتصاد در این مدت شاهد فرازوفرودهای بسیاری شد به گونه‌ای که هریک از بازارها برای ادامه مسیر چشم‌به راه پایان یافتن این رویداد سیاسی بودند. طی روزهای گذشته این مساله که اقتصاد ایران پس از پایان یافتن انتخابات چه مسیری را برای حرکت انتخاب می‌کند مهم‌ترین پرسشی است که مطرح می‌شود. به گفته برخی از کارشناسان و تحلیلگران اقتصاد ایران چند ماهی است که تاثیر انتخابات آمریکا و اثرات منفی آن را پیش‌خور کرده است و قطعا در روزهای پس از انتخابات از وضعیت آرام‌تر و با ثبات‌تری برخوردار خواهد شد.

اما از سوی دیگر برخی از کارشناسان معتقدند چگونگی وضعیت برای اقتصاد کشور در ماه‌های آتی به برنامه‌ها، رویکردها و تصمیمات رئیس جمهوری آمریکا بستگی دارد و نمی‌توان با خیالی آسوده از پیش‌خور کردن تاثیرات این رویداد صحبت کرد. به گفته آنها آمریکا با داشتن یک‌چهارم اقتصاد جهانی، مهم‌ترین کشور در تعاملات اقتصادی دنیا محسوب می‌شود، به همین دلیل است که هرگونه تغییر و تحول در این کشور، نتایج ملموسی بر وضعیت اقتصادی و حتی سیاسی کشورهای دیگر خواهد داشت. بنابراین نمی‌توان انتظار روزهایی با ثبات را پس از انتخابات آمریکا برای بازارهای داخلی داشت.

البته تحلیل‌ها تنها به این دو نظر ختم نمی‌شود و هستند تحلیلگرانی که بر این باورند انتخابات آمریکا تاثیر زیادی بر شرایط اقتصادی ایران نخواهد داشت، زیرا بیشتر مسائل ایران ریشه داخلی داشته و چنین رویدادهایی تنها آثار روانی کوتاه‌مدتی را برای اقتصاد کشور به همراه دارد. در این راستا مفتح، کارشناس اقتصادی با اشاره به وضعیت آشفته این‌روزهای اقتصاد ایران و مولفه‌های اثرگذار بر این شرایط به «ابتکار» گفت: مدتی است که انتخابات آمریکا به یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در آشفتگی‌های بازارهای داخلی کشور ما تبدیل شده است، به نظر من بعید است که تغییرات در قوه حاکمیت دولت آمریکا بتواند تاثیری را برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد. اینگونه مسائل نه دشمنان و مشکلات ما را کم کرده است و نه کم خواهد کرد. مشکلات ما یک روند طولانی بوده و مربوط به چند سال اخیر نیست.

این کارشناس اقتصادی به بررسی شرایط مدیریتی کشور پرداخت و گفت: به بیانی روشن‌تر هنگامی که طی یک سال مشکلات اقتصاد کشور کاهش پیدا می‌کرد به معنای این بود که مدیران و سیاست‌گذاران با برنامه‌ریزی بهتر و هماهنگ‌تر عمل کرده‌ بودند و زمانی که در شرایط دیگر مشکلات عمیق‌تر شد نشان از ضعف‌ها، آشفتگی مدیرتی و ناهماهنگی داشت.

وی با بیان این مساله که نباید منتظر اتفاقی خاص در اقتصاد بود ادامه داد: بنابراین مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار بر اقتصاد در داخل کشور بوده و چنین اتفاقاتی نمی‌تواند تعیین‌کننده راه برای اقتصاد باشد به همین خاطر نباید منتظر اثرگذاری خاصی بر اقتصاد کشور بود.

رسانه‌ها در افزایش تاثیر عوامل روانی بر اقتصاد نقش پررنگی دارند

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت‌وگو به میزان اثر روانی برخی از اتفاقات سیاسی اشاره کرد و در این‌باره گفت: رویدادهای سیاسی تنها تاثیرات روانی کوتاه‌مدتی را برای هر اقتصادی می‌توانند داشته باشند در این میان رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در کاهش اثر روانی اتفاقات سیاسی خواهند داشت. هنگامی که اخبار به دسته‌بندی نتایج می‌پردازد و شرایط داخلی را زیر سایه اتفاقات بررسی و تحلیل می‌کند طبیعتا بر اثر روانی اتفاقات دامن می‌زند.

اما همانطور که اشاره کردم اثرات روانی تنها برای مدت کوتاهی می‌تواند اقتصاد را با خود هم مسیر بکند و پس از مدتی واقعیت‌های اقتصادی خود را به شرایط روانی تحمیل می‌کند. مفتح همچنین در پایان با اشاره به شرط لازم برای بهبود شرایط اقتصاد ایران ادامه داد: اگر شرایط اقتصاد در ماه‌های آتی به سمت بهبود یافتن حرکت کند قطعا به دلیل نتیجه اتفاقی همانند انتخابات آمریکا نیست و اگر وضعیت بدتر شود باز هم به دلیل این رویداد نخواهد بود بلکه مهم‌ترین عامل و شرط لازم برای بهبود وضعیت اقتصاد ایران، برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر و مدیریت‌های منظم‌تر در داخل کشور است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها