کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بی ثباتی در بازار آهن


کد خبر : ۷۶۶۵۰سه شنبه، ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳:۵۷۳۸۷۸ بازدید

نوسانات در بازار آهن از اواخر سال 96 با افزایش نسبی نرخ ارز به واسطه انتظارات تورمی ناشی از خروج آمریکا از برجام و شکل‌گیری ...
بی ثباتی در بازار آهنبی ثباتی در بازار آهن

آهن پرایس: نوسانات در بازار آهن از اواخر سال 96 با افزایش نسبی نرخ ارز به واسطه انتظارات تورمی ناشی از خروج آمریکا از برجام و شکل‌گیری تقاضای سفته‌ بازی در بازار آهن و فولاد در نتیجه وابستگی قیمت محصولات فولادی به نرخ ارز و شکل‌ گیری شکاف قیمتی میان قیمت‌ های بورس کالای ایران و بازار آزاد آغاز شد.

از این‌ رو، دولت در جهت بازگشت تعادل و حذف تقاضای سوداگرانه از بازار آهن، اقدام به تنظیم‌گری و مداخله در مکانیزم قیمت‌ گذاری، عرضه و تقاضای از طریق «تغییر نرخ ارز مورد استفاده در تعیین قیمت پایه از ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی»، «الزام تولید کنندگان به رعایت کف عرضه در راستای تامین نیاز صنایع پایین‌دست از طریق بورس کالا»، «مبنا قرار گرفتن سامانه بهین‌یاب برای شناسایی تقاضای آهن و فولاد» و«اجرای سیاست‌ های کنترل صادرات با وضع عوارض صادراتی با هدف تامین نیاز بازار داخل و اخذ مجوز صادرات از معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای رعایت کف عرضه توسط تولید کنندگان» کرد.

بر اساس آخرین آمار در دسترس از تولید، صادرات، واردات و عرضه محصولات فولادی در بورس کالای ایران طی دو ماه نخست سال ۱۳۹۹، صرفا ۱۸ درصد از ورق گرم، ۳۷ درصد از ورق سرد، ۱۶ درصد از ورق‌های پوشش‌دار و بیلت و بلوم تولیدی در بورس کالا عرضه و مابقی آن پس از کسر صادرات، خود مصرفی شده و بخش اعظم آن در بازار آزاد به فروش رسیده است. نبود مکانیزم دقیق و شفافی برای عرضه و فروش فولاد در خارج از بورس کالا موجب بی‌اثر شدن این سیاست شده است. وجود نرخ ارز چند گانه در کشور و بروز شکاف میان نرخ ارز نیمایی و آزاد، نقش موثری در کم ‌اثر شدن سیاست‌ های دولت و نهاد های تنظیم‌ گر داشته است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها