کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سرمایه‌گذاران اروپایی: مقررات تجاری در روسیه بدتر از ویروس کرونا


کد خبر : ۷۶۵۷۷یکشنبه، ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۴:۵۸۱۴۱۶ بازدید

بر اساس نظرسنجی شرکت‌های خارجی، سرمایه‌گذاران اروپایی بدین باورند که مقررات سختگیرانه در روسیه موانع بیشتری را نسبت به بحران ...
سرمایه‌گذاران اروپایی: مقررات تجاری در روسیه بدتر از ویروس کروناسرمایه‌گذاران اروپایی: مقررات تجاری در روسیه بدتر از ویروس کرونا

بر اساس نظرسنجی شرکت‌های خارجی، سرمایه‌گذاران اروپایی بدین باورند که مقررات سختگیرانه در روسیه موانع بیشتری را نسبت به بحران بیماری همه‌گیر ویروس کرونا در مسیر سرمایه‌گذاری و تجارت در این کشور ایجاد می‌کند. حدود ۷ تن از هر ۱۰ عضو انجمن تجارت اروپا اظهار داشتند که این مقررات به عنوان چالش بزرگی در راستای تجارت در روسیه به شمار می‌رود و نظرسنجی‌های سالانه نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۱، این چالش‌ها به بالاترین میزان رسیده است.

طبق نظرسنجی منتشر شده توسط روزنامه مسکو تایمز، بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اظهار داشتند که انتظار بهبود وضعیت نظارتی یا برطرف شدن دشواری‌های ناشی از فساد را در چند سال آینده ندارند. در این میان، ۵۷ درصد از اعضای انجمن تجارت اروپا، محدودیت‌های بیماری کرونا را مانع اصلی تجارت در روسیه می‌دانند، زیرا اغلب آنها اظهار داشتند که میزان فروش به دلیل اوج‌گیری بحران کرونا به شدت کاهش یافته است. با این حال، اغلب شرکت‌ها امیدواری داشتند که بتوانند زودتر از بحران عبور کنند، طوری‌که از هر ۱۰ شرکت، ۸ شرکت انتظار داشتند که وضعیت تجاری آنها تا پایان سال آینده بهبود یابد.

با وجود چشم انداز مثبت و پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه از اقتصاد روسیه در میان‌مدت، این بررسی نشان می‌دهد که تعداد کمی از شرکت ها قصد دارند سرمایه‌گذاری‌های خود را در آینده نزدیک در روسیه افزایش دهند. در حالی‌که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی را به عنوان یکی از اهداف مهم روسیه می‌داند، اما شرکت‌های خارجی می‌گویند که سیاست‌های دولت برای حمایت از شرکت‌های محلی مانند طرح جایگزینی واردات روسیه در تعارض با اهداف اعلام شده است.

نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که از هر ۴ عضو انجمن تجارت اروپا که متشکل از ۹۰ عضو است، تنها یک نفر تصمیم دارد سرمایه‌گذاری‌های خود را در روسیه افزایش دهد. البته همین درصد اندک از تاجران انتظار دارند که مسکو در سه سال آینده قادر به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها شود و این تخمین، از سال ۲۰۱۵ تاکنون به عنوان ضعیف‌ترین پیش‌بینی در عرصه رشد اقتصادی به شمار می‌رود.

در همین زمینه، استوارت لاوسون، مشاور ارشد شرکت «ارنست اند یانگ» و مدیر شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر "اسکولکوو"، در یک وبینار از دفتر مرکزی انجمن گفت: "رشد اقتصاد، به افزایش سرمایه گذاری نیاز دارد." وی افزود: "سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به دلیل محدودیت‌های بحران کرونا در پایین ترین سطح  قرار گرفته است و این امر خارج از کنترل است و اقدامات انجام شده توسط مقامات دولتی، به ویژه در مورد پرونده مایکل کالوی، سرمایه‌گذار آمریکایی نتوانست کمک قابل ذکری به این مسئله کند."

در همین حال، سرمایه‌گذاران خارجی بازداشت مایکل کالوی، سرمایه گذار آمریکایی را که از ۱۸ ماه بدین سو در بازداشت به‌سر می‌برد و آن هم در مسئله‌ای که تا حد زیادی به عنوان یک اختلاف تجاری دیده می شود، نمایانگر وضعیت فضای کسب و کار برای سرمایه‌گذاران خارجی در روسیه می‌دانند.

البته صندوق سرمایه‌گذاری "بارینگ ووستوک" یکی از بزرگترین شرکت‌ها است که سرمایه‌گذاری آن در روسیه و کشورهای مشترک المنافع متمرکز بوده و از اواسط دهه ۱۹۹۰ نزدیک به ۳ میلیارد دلار در روسیه سرمایه گذاری کرده است و از برخی از موفق‌ترین شرکت‌های فناوری مانند "اوزون" و "یاندکس" حمایت مالی کرده است.

لاوسون گفت: "این گونه اقدامات، سرمایه‌گذاران خارجی را برای پذیرش خطرات احتمالی در بازار روسیه انگیزه نمی‌‌دهد."

بر اساس این بررسی، کاهش سرمایه‌گذاری، یکی از مناسب‌ترین روش‌ها برای مقابله با چالش‌های اقتصادی کوتاه‌مدت ناشی از بحران بیماری کرونا است. البته تنها ۹ درصد از شرکت‌ها گفته اند که اقدام به کاهش شمار کارمندان خود کرده اند در حالی‌که ۱۴ درصد دیگر، تصمیم گرفتند حقوق کارمندان خود را کاهش دهند.

در همین حال، دولت روسیه بارها تأکید کرده است که اولویت اصلی شرکت‌ها در طول مدت بحران بیماری همه‌گیر کرونا بایستی حفظ کارمندان باشد، هرچند این امر شرکت‌ها را وادار به درخواست "وام حقوق و دستمزد" کم‌بهره برای کمک به پوشش بخشی از دستمزد کارمندان کند، البته هر شرکتی که بتواند در طول این بحران ۹۰ درصد کارمندان خود را حفظ کند، از پرداخت این وام مستثنی قرار داده می‌شود.

از سوی دیگر، شمار زیادی از شرکت‌ها بدین باورند که نوسانات ارزش روبل که به دلایل متعددی از جمله نگرانی‌های ژئوپلیتیک، بنیان‌های اقتصادی ضعیف و تحریم‌های غرب علیه روسیه، در هفته‌های اخیر به طرز چشمگیری بدتر شده است، تأثیر منفی بر کسب و کار آنها گذاشته است.

در جلسه علنی روز دوشنبه گذشته، اعضای یوفا (اتحادیه فوتبال اروپا) در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه، بر تداوم مخالفت طولانی‌مدت خود با این تحریم‌ها تأکید کردند.

در همین حال، الکسی دورف، مدیر اجرایی شرکت تحقیقاتی "جی اف کی" در روسیه، هشدار داد که ممکن است تصویر واقعی از فضای کسب و کار از آنچه که آمار نشان می دهند، بدتر باشد. پس از رفع محدودیت‌های کسب و کار و تردد که کشور شاهد کاهش میزان آلودگی به ویروس کرونا بود، نظر شرکت‌ها در مورد وضعیت کاری، در ماه‌های ژوئیه و اوت مورد بررسی قرار گرفت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها