کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

با کل حقوق سالانه، فقط می‌توان 1 متر خانه خرید!


کد خبر : ۷۶۲۴۵پنجشنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸:۴۲۵۹۵۸ بازدید

چندی پیش بود که محمد اسلامی- وزیر راه و شهرسازی- برای سومین بار راهکار کنترل قیمت مسکن را نخریدن خانه توسط مردم دانست. راهکار دیگری ...
با کل حقوق سالانه، فقط می‌توان 1 متر خانه خرید!با کل حقوق سالانه، فقط می‌توان 1 متر خانه خرید!

آرمان‌ملی: چندی پیش بود که محمد اسلامی- وزیر راه و شهرسازی- برای سومین بار راهکار کنترل قیمت مسکن را نخریدن خانه توسط مردم دانست. راهکار دیگری که از سوی این وزارتخانه به این منظور در دستور کار قرار گرفته، اقدام به عدم انتشار آمارهای حوزه مسکن است که پیش از این، از سوی دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌ و شهرسازی در ابتدای هر ماه ارائه می‌شد.

آخرین گزارشی که وزارت راه و شهرسازی از تحولات بازار مسکن شهر تهران منتشر کرده است، به تیرماه بازمی‌گردد و این در حالیست که بانک مرکزی اخیرا گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران مربوط به شهریورماه را منتشر کرده است. این تصمیم وزارت راه و شهرسازی با انتقاداتی همراه بوده است؛ عده‌ای از کارشناسان می‌گویند انتشار آمار و داده‌های هر بخش اقتصادی می‌تواند به ارائه تحلیل‌های واقع‌بینانه و شفاف از وضعیت موجود کمک کند. با این حال،‌ روز گذشته محمود محمودزاده- معاون وزیر راه‌وشهرسازی- بار دیگر تاکید کرده است که گزارش واقعی قیمت مسکن به‌زودی منتشر می‌شود. او در این زمینه توضیحاتی نیز ارائه کرده است.

در حالي از تيرماه سال‌جاري بانک مرکزي اطلاعات مربوط به قيمت مسکن را در سايت خود قرار نمي‌دهد، چند روز قبل بانک مرکزي که پيش از اين بعد از وزارتخانه اقدام به انتشار داده‌ها مي‌کرد، متوسط قيمت يک متر مربع مسکن در تهران در شهريور ماه را 24 ميليون و 200 هزار تومان اعلام کرده است.

مديرعامل بانک مسکن نيز اخيرا اعلام کرده است که سقف وام مسکن جوانان با افزايش 60 درصدي به 400 ميليون تومان رسيده است، اما موانع موجود بر سر گرفتن اين وام، باز هم دغدغه صاحب‌خانه شدن را با توجه به دستمزد حداقلي به موضوع داغي بدل کرده است. در همين زمينه،‌ تجارت‌نيوز طي گزارشي نوشته است که «حداقل حقوق کارگران حدود دو ميليون و 600 هزار تومان است و مجموع يک سال حقوق کارگران، 31 ميليون و 200 هزار تومان است. با فرض اينکه يک کارگر کل حقوق سالانه خود را پس‌انداز کند، فقط مي‌تواند يک متر و 20 سانتيمتر از يک خانه را بخرد!» همچنين در ادامه اين گزارش آمده است که «بر اساس آنچه بانک مرکزي اعلام کرده است وام مسکن جوانان به 400 ميليون تومان رسيده است، با اين وام افراد مي‌توانند 16 متر از يک واحد مسکوني را خريداري کنند.»

چرا قيمت‌ها منتشر نمي‌شود؟

معاون وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين پرسش که چرا طي ماه‌هاي مرداد و شهريور امسال گزارش متوسط قيمت مسکن از سوي وزارت راه و شهرسازي منتشر نشده و آيا اين عدم انتشار با هدف کنترل قيمت‌ها صورت گرفته است، اظهار کرد: بر اساس قولي که داده‌ايم به‌زودي متوسط قيمت مسکن 29 استان کشور را اعلام خواهيم کرد. به گزارش تسنيم، محمودزاده ادامه داد: دو روز قبل براي اولين بار در شوراي عالي مسکن اين قيمت ها ارائه شد که بسيار به صحت نزديک است و مي‌تواند قيمت واقعي مسکن را در کشور نشان دهد، به‌جاي اينکه متوسط قيمت مسکن يک شهر -تهران- را براي کشور ملاک قرار دهيم.

او بيان کرد: اگر در تهران عدد منطقه يک را از متوسط قيمت مسکن خارج کنيم، متوسط قيمت مسکن پايتخت به 10 تا 15 ميليون تومان خواهد رسيد. معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي گفت: بر اساس بررسي هاي صورت گرفته در هفت استان کشور (در شهرهاي مرکز استان) متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسکوني (طي مرداد 99) زير پنج ميليون تومان بوده است. در 19 استان متوسط قيمت مسکن زير 10 ميليون تومان، در دو استان بالاي 10 ميليون و زير  15 ميليون تومان و فقط در يک استان (شهر تهران) متوسط قيمت مسکن بالاي 20 ميليون تومان بوده است. او با تاکيد بر اينکه در 26 استان کشور متوسط قيمت مسکن زير 10 ميليون تومان است، اضافه کرد: اگر براي اين استان‌ها متوسط‌گيري کنيم، متوسط قيمت مسکن کشور 24 ميليون تومان نيست بلکه 10 تا 12 ميليون تومان خواهد بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها