کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چگونه قاچاقچیان مواد مخدر با فروش طلا، پولشویی می‌کردند


کد خبر : ۷۶۰۱۶پنجشنبه، ۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹:۲۷۲۸۴۲ بازدید

بر اساس اسنادی که بتازگی درز کرده مجرمان از طریق یک شرکت فعال در معامله طلا در دوبی پولشویی می‌کرده‌اند.
چگونه قاچاقچیان مواد مخدر با فروش طلا، پولشویی می‌کردندچگونه قاچاقچیان مواد مخدر با فروش طلا، پولشویی می‌کردند

بر اساس اسنادی که بتازگی درز کرده مجرمان از طریق یک شرکت فعال در معامله طلا در دوبی پولشویی می‌کرده‌اند.

بر اساس این اسناد که به "سین‌فین" (اداره مبارزه با جرایم مالی وزارت دارایی آمریکا) موسوم شده‌اند، شرکت اماراتی "کالوتی" که مقر آن در دوبی است از مجرمان طلا می‌خریده است. این اسنادی هستند که بانک‌ها و موسسات مالی برای مقابله با پولشویی به اداره مبارزه با جرایم مالی وزارت دارایی آمریکا می‌فرستند و اکنون به بیرون درز کرده‌اند.

شش سال پیش مقام‌های قضایی آمریکایی از وزارت دارایی این کشور خواسته بودند درباره "نگرانی جدی از پولشویی" این شرکت به دنیا هشدار دهد.

این اتفاق نیفتاد و در نتیجه شرکت کالوتی به فروش هزاران کیلو طلا به شرکت‌هایی نظیر اپل، آمازون و جنرال موتورز که در محصولات خود از فلزات گرانبها استفاده می‌کنند، ادامه داد.

با این کار شرکت‌های خریدار طلا میلیون‌ها نفر از مشتریان خود را ناخواسته به تامین‌کننده مالی فعالیت‌های مجرمانه تبدیل کردند.

وزارت دارایی آمریکا در این باره هنوز اظهار نظر نکرده است.

نمایندگان شرکت "کالوتی" این اتهام را که دانسته "در جرم نقش داشته‌اند" با قاطعیت رد کرده‌اند.

اسناد محرمانه‌ای که به دست "کنسرسیوم بین‌المللی خبرنگاران تحقیقی" و بی‌بی‌سی رسیده نشان می‌دهند در سال ۲۰۱۴ میلادی بازپرسان آمریکایی بعد از سه سال تحقیق از وزارت دارایی خواسته بودند در این باره هشدار بدهد.

این تحقیقات را اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا بر عهده داشت و به این نتیجه رسیده بود که شرکت "کالوتی" در انتقال یا حمل "مقدار بسیار زیادی پول غیرقانونی بصورت طلا" مشارکت داشته است.

بر اساس این اسناد، مجرمان در نقاط مختلف دنیا با پول مواد مخدر یا سایر پول‌های نقد غیرقانونی را برای قطعات طلا نظیر جواهرات دست دوم می‌خریدند و به این شرکت می‌فروختند.

شرکت کالوتی هم در ازای این طلا پول نقد می‌داده که بعد وارد شبکه مالی جهانی می‌شده است.

این اسناد می‌گویند در سال ۲۰۱۴ میلادی اداره مبارزه با مواد مخدر به وزارت دارایی آمریکا توصیه کرد بر اساس قوانین آمریکا، شرکت کالوتی را رسما به عنوان "مظنون اصلی پولشویی" معرفی کند تا کار با آن برای بانک‌های بین‌المللی "پرخطر" شود و از معامله با آن خودداری کنند و به این ترتیب از چرخه سیستم مالی دنیا بیرون برود.

اما وزارت دارایی آمریکا هیچ اقدامی نکرد؛ مقام‌های سابق آمریکا می‌گویند این تصمیم به دلیل نگرانی از واکنش امارات متحده عربی، متحد دیپلماتیک آمریکا، به تعویق انداخته شده است.

شرکت "کالوتی" فرصت نیافته بود که مدارک این تخلف‌ها را ببیند یا آنها را زیر سوال ببرد چون وزارت دارایی از این شرکت سوالی در این باره نکرده بود.

ممکن است دلایل اعلام نشده‌ای باشند که چرا درباره این گزارش اقدامی نشده است. تلاش برای دریافت توضیح از وزارت دارایی آمریکا هم بدون پاسخ مانده است.

تحقیقاتی که دولت آمریکا هیچگاه علنی نکرد در حالی بود که بانک‌های مختلف در نقاط مختلف جهان در زمینه تراکنش‌های مالی و "فعالیت‌های مشکوک" این شرکت گزارش داده بودند.

بانک آلمان و بانک بارکلیز دربریتانیا با ارسال ۳۴ گزارش جداگانه به اداره مبارزه با جرائم مالی وزارت دارایی آمریکا، به هزاران تراکنش مالی مشکوک از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ میلادی اشاره کرده بودند که مجموعا مبلغی معادل بیش از ۲/۷ میلیارد دلار می‌شد.

در سال ۲۰۱۷ میلادی یک باند پولشویی در فرانسه به "پولشویی پول فروش مواد مخدر" در اروپا و بریتانیا محکوم شد.

برنامه پانورامای بی‌بی‌سی اکتبر سال گذشته فاش کرد، رناده اینترنشنال، شرکتی که در کنترل این باند بود، فقط در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۴۶ میلیون دلار طلا به "کالوتی" فروخته بود، بخشی از خرید ۵/۲ میلیارد دلار طلا که با پول نقد انجام شده بود.

شرکت اماراتی اتهام تخلف را رد می‌کند و می‌گوید تا به حال به "تخلفی" متهم نشده است و مقام‌های آمریکایی تماسی در این زمینه با آنها نگرفته‌اند.

این شرکت می‌گوید تمام تلاش خود را برای ارزیابی خریداران و مشتریان کرده است. وکلای این شرکت هم گفته‌اند هر سال حسابرسی بر اساس استانداردهای قانونی و دستورالعمل‌ها انجام شده است.

خریداران این شرکت اماراتی هزاران کیلو طلا از آن خریده‌اند؛ از جمله اپل و "والکامبی"، یکی از بزرگترین تصفیه‌کنندگان طلا در جهان که مقرش در سوئیس است.

اجزای پیشرفته قطعات تلفن‌های هوشمند به دلیل نیاز به رسانایی بالا از طلا ساخته می‌شوند.

"شاهد بین‌المللی" که در زمینه مبارزه با فساد مالی فعال است امسال گزارش کرد در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، شرکت "والکامبی" از شرکت اماراتی "کالوتی" حدود ۲۰ تن طلا مستقیم و ۶۰ تن از طریق موسسه وابسته به آن خریداری کرده است.

گزارش "پروژه شفافیت تکنولوژی" هم دو شرکت دیگر سوئیسی را در فهرست خریداران طلا از این شرکت اماراتی قرار داده که از عرضه کنندگان طلا به شرکت "اپل" بوده‌اند.

شرکت "والکامبی" خرید طلا از شرکت اماراتی را تایید یا تکذیب نکرده اما می‌گوید فقط در صورتی طلا می‌خرد که فروشنده منبع طلا را تضمین کند.

بر اساس داده‌های نهاد تنظیم‌کننده بازار در آمریکا، شرکت کالوتی در فهرست عرضه‌کنندگان طلا به دو شرکت آمریکایی آمازون و جنرال موتورز هم بوده است.

جنرال موتورز که از طلا در بعضی قطعات خودرو استفاده می‌کند می‌گوید هیچوقت مستقیم با این شرکت اماراتی مراوده نداشته و هیچ یک از شرکت‌های دیگری که از آنها خرید می‌کتد درباره کالوتی نگرانی نداشته‌اند.

آمازون هم گفته است: "انتظار داریم که فروشندگان از تلاش ما برای شناسایی مبدا مواد معدنی که در محصولاتمان استفاده می‌کنیم، حمایت کنند."

تیم تحقیقاتی که سه سال برای برملا کردن پولشویی مرتبط با "کالوتی" کار کردند، می‌گویند از مدیریت پرونده در وزارت دارایی آمریکا احساس یاس می‌کنند چرا که بیش از آنچه باید، انجام داده‌ بودند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها