کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

توقف و بازگشایی‌ها نمادهای بورس سلیقه‌ای نیست


کد خبر : ۷۵۷۸۶چهارشنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۷:۲۴۶۰۳۴ بازدید

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص توقف و بازگشایی نمادها به دلیل نوسان مثبت یا منفی ...
توقف و بازگشایی‌ها نمادهای بورس سلیقه‌ای نیستتوقف و بازگشایی‌ها نمادهای بورس سلیقه‌ای نیست

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص توقف و بازگشایی نمادها به دلیل نوسان مثبت یا منفی ۲۰ درصد و ۵۰ درصد به سنا توضیح داد.

به گزارش ایران جیب به نقل از سازمان بورس، سعید محمدعلیزاده اظهار داشت: طبق مواد ۱۷ مکرر و ۱۷ مکرر یک، دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات بورس اوراق بهادار در تهران و مواد ۱۲ مکرر یک و ۱۲ مکرر دو دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران، در صورتی که قیمت پایانی سهم طی پنج روز معاملاتی متوالی بیش از ۲۰ درصد افزایش یا کاهش یابد، نماد معاملاتی پس از یک ساعت توقف مجدداً شروع می‌شود و اگر این توقف در ساعت آخر معاملات باشد نماد در روز بعد بازگشایی می‌شود.

وی افزود: همچنین در صورتی که قیمت پایانی طی ۱۵ روز معاملاتی متوالی بیش از ۵۰ درصد افزایش یا کاهش یابد، نماد متوقف می‌شود و بورس مربوطه از ناشر درخواست برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی می‌کند که ناشر تا دو روز کاری فرصت دارد پاسخ سوالات مطرح شده از سوی تحلیل‌گران را بدهد و سپس نماد با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شود.

محمدعلیزاده همچنین تصریح کرد: موضوع توقف و بازگشایی کاملاً به صورت سیستمی اتفاق می‌افتد و به صورت دستی یا تصمیم سلیقه‌ای نیست و نحوه عملکرد سیستم تفاوتی در بازار نزولی یا صعودی ندارد.

وی توضیح داد: یکی از نکات مهمی که فعالان بازار باید در نظر بگیرند اینکه، ممکن است روند قیمتی یک سهم در چند روز متوالی بیش از پنج روز مثبت یا منفی بوده باشد ولی طبق الگوریتم سیستم اگر به هر دلیل از جمله ارسال اطلاعات با اهمیت نماد متوقف و مجدداً بازگشایی شود، تعداد روزهای نوسان مثبت یا منفی قیمت سهام از زمانی که نماد بازگشایی شده است، در نظر گرفته می‌شود.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس تأکید کرد: هیچ تفاوتی در مکانیزم توقف و بازگشایی نمادها به دلیل نوسانات منفی یا مثبت در دستورالعمل‌های فوق‌الذکر و سیستم معاملاتی وجود ندارد و ملاک محاسبه سیستم، قیمت پایانی در لحظه، طبق سیستم معاملات و مقایسه آن با قیمت‌های پایانی پنج روز گذشته برای نوسان ۲۰ درصد و قیمت پایانی ۱۵ روز گذشته برای ۵۰ درصد نوسان است و در صورت هرگونه توقف نماد در این بازه زمانی، قیمت آخرین بازگشایی ملاک محاسبه نوسان خواهد بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها