کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پشت‌پرده بهم ریختگی همزمان بورس، مسکن، خودرو و ارز


کد خبر : ۷۵۵۴۳سه شنبه، ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰:۳۸۲۴۸۹۸ بازدید

بهم ریختگی همزمان بازارهای مختلف ارز،مسکن،خودرو، سکه و طلا و بورس در روزهای اخیر با توجه به شرایط کلان اقتصاد ایران عادی به نظر ...
پشت‌پرده بهم ریختگی همزمان بورس، مسکن، خودرو و ارز پشت‌پرده بهم ریختگی همزمان بورس، مسکن، خودرو و ارز

بهم ریختگی همزمان بازارهای مختلف ارز،مسکن،خودرو، سکه و طلا و بورس در روزهای اخیر با توجه به شرایط کلان اقتصاد ایران عادی به نظر نمی رسد؛برخی گمانه زنی‌ها از وجود تعمد در ایجاد هرج و مرجهای اخیر با هدف قفل شدن اقتصاد و امتیازگیری‌های سیاسی خبر می‌دهند

به گزارش ایران جیب از تسنیم، در روزهای اخیر به صورت همزمان تمام بازارهای اصلی از جمله مسکن، ارز، سکه و طلا، بورس، خودرو و.... دستخوش نوسانات جدی شده اند، بورس تهران که در گذشته تلاشهای جدی برای ورود سرمایه‌های عمومی به آن صورت گرفته بود حالا با افت حدود 50 درصدی در بسیاری از سبدها همراه شده است.

این در حالی است که بازارهای موازی همچون ارز ، خودرو ، سکه و طلا و مسکن این روزها در شرایط بسیار خطرناکی قرار گرفته‌اند. بعد از روزهای انتهای تیر ماه که دلار در مرز 26 هزار تومان قرار گرفت و آرامش موقتی به این بازار حاکم شد، حالا تب و تاب مجددا به بازار ارز بازگشته است.

نکته جالب توجه اینکه نرخ دلار در اواخر سال 96 یعنی همین 3 سال قبل تقریبا یک هفتم نرخ امروز بود. حالا بعد از یک آرامش کوتاه مدت و بعد از سقوط عجیب شاخص بورس حالا رونق کاذب در بازار ارز شکل گرفته و دلار مجددا در آستانه 25 هزار تومان قرار گرفته است.

بازار خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با وجود وعده های متوالی مسئولان خودروسازی و وزارت صمت؛ همچنان شاهد بلاتکلیفی مردم و جهش روزانه قیمتها در بازار خودروهای داخلی هستیم.

همانطور که اشاره شد سرمایه های سرگردان بعد از ریزش اخیر بورس بازار مسکن را هم از قلم ننداخته اند؛‌ نکته جالب توجه اینکه با وجود اجاره نشینی 40 درصد مردم تهران و 30 درصد جمعیت کل کشور، بازار مسکن با رشد ماهانه 10 درصدی قیمت مواجه شده است و این نوع جهش قیمتها میتواند تبعات بسیار خطرناکی در معیشت و زندگی روزمره مردم داشته باشد.

در همین راستا اخیرا توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرده است،" امروز گرفتار مسئولان بی دغدغه هستیم. عده ای که اصلا دغدغه مردم را ندارند. الگوهای نامناسب برای اداره کشور تعقیب می شود. تعارض منافع همه را دارد بیچاره می کند. همچنین توزیع درآمد وحشتناک ناعادلانه و ظالمانه است. اختلاف طبقاتی در جامعه بی‌داد می کند که بر اثر آن استخوان مردم در حال خرد شدن است. اینها دردهای اصلی هستند."

بهم ریختگی همزمان در بازارهای مختلف ارز، سکه و طلا، مسکن، خودرو و بورس در روزهای اخیر، با توجه به شرایط کلان اقتصاد ایران و ظرفیت های بی نظیری که برای حل مشکلات در داخل وجود دارد، یک امر عادی نیست؛ برخی گمانه زنی‌ها از وجود تعمد در ایجاد هرج و مرجهای اخیر با هدف قفل شدن اقتصاد و امتیاز گیریهای سیاسی خبر می‌دهند.

جالب اینکه بعد از ناکامی دولت در به ثمر نشاندن طرح گشایش اقتصادی خود و عدم تصویب انتشار اوراق سلف نفتی در شورای هماهنگی سران قوا و کنار گذاشتن طرح به دلایل کارشناسی، هرج و مرج در بازارها تشدید شده است.

همین موضوع گمانه زنیها در تعمد احتمالی در بهم ریختگی های اخیر را تقویت میکند. نکته جالب توجه اینکه وضعیت کلان اقتصاد ایران چه به لحاظ کفایت تقاضا برای راه اندازی کسب و کارها و چه وضعیت تجارت خارجی و تراز وضعیت ارزی به هیچ عنوان موید شروع یک التهاب تورمی دیگر در اقتصاد ایران نیست.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها