کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تسهیلات 50 میلیونی برای ساخت خانه است یا خرید؟


کد خبر : ۷۴۵۸شنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۷:۲۴۳۳۳۵ بازدید

در آخرین روزهای هفته گذشته خبر افزایش مبلغ وام مسکن به 50 میلیون تومان از سوی مسؤولان اعلام شد اما این خبر ابهامات بسیاری دارد و کسی در مورد این ابهامات شفاف‌سازی ...

در آخرین روزهای هفته گذشته خبر افزایش مبلغ وام مسکن به 50 میلیون تومان از سوی مسؤولان اعلام شد اما این خبر ابهامات بسیاری دارد و کسی در مورد این ابهامات شفاف‌سازی نمی‌کند.

مصوبه هیات دولت در مورد وام مسکن معلوم نیست دقیقا برای بافت‌های فرسوده است یا خرید مسکن و یا فقط ساخت خانه؟ اطلاع‌رسانی غیردقیق مسؤولان درخصوص مصوبه افزایش تسهیلات تامین مسکن باعث بروز شایعاتی درباره تاثیرگذاری تصمیم روز چهارشنبه دولت بر بازار مسکن شده و این سوال را ایجاد کرد که آیا این تسهیلات شامل خرید هم می‌شود یا صرفا وام ساخت است. هیات دولت چهارشنبه گذشته در مصوبه‌ای سقف تسهیلات تأمین مسکن در کلانشهرها را 50 میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 40 میلیون تومان و سایر شهرها 30 میلیون  تومان تعیین کرد.

براساس این مصوبه میزان سقف تسهیلات ودیعه اسکان موقت ساکنین در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در کلانشهرها 200 میلیون ریال، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر 150 میلیون ریال و سایر شهرها 100میلیون ریال است که 10 درصد از سود این تسهیلات برعهده متقاضی است. پایگاه اطلاع‌رسانی دولت هدف از این مصوبه را احیا، نوسازی و بهسازی مسکن در بافت‌های فرسوده، ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی، تأمین مسکن گروه‌های کم‌درآمد و زوج‌های جوان اعلام کرد. این در حالی است که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیات وزیران روز چهارشنبه مصوبه دولت را به‌گونه‌ای دیگر بازگو کرد: «وام مسکن در کلانشهرها به 50 میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و دارای جمعیت بالای 200 هزار نفر به 40 میلیون تومان و سایر شهرها به 30میلیون تومان افزایش یافت».

وی درباره وام نوسازی بافت‌های فرسوده نیز گفت: کسانی که قصد بازسازی بافت‌های فرسوده را دارند مبلغی را برای وام اختصاص داده‌ایم که در کلانشهرها تا 20 میلیون تومان، شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 15 میلیون تومان و سایر شهرها 10میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود. اما به فاصله‌ای اندک از اطلاع‌رسانی سخنگوی دولت، وزیر راه و شهرسازی از افزایش وام ساخت مسکن به 50 میلیون تومان در بافت‌های فرسوده  با نرخ سود 9درصدی خبر داد و گفت: براساس مصوبه هیات دولت ودیعه مسکن برای شهرهای بزرگ 20 میلیون تومان، برای مراکز استان‌ها و مراکز بالای 200 هزار نفر، 20میلیون تومان و برای شهرهای کمتر از 200 هزار نفر 10 میلیون تومان است. به گزارش تسنیم، عدم اطلاع‌رسانی دقیق از سوی مسؤولان دولت یازدهم باعث بروز ابهاماتی درباره مصوبه چهارشنبه هیات دولت شده چراکه مشخص نیست براساس این مصوبه سقف 30 میلیون تومانی تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده افزایش یافته یا اینکه قرار است به زوج‌های جوان و قشر کم‌درآمد تسهیلات خرید مسکن پرداخت شود. به نظر می‌رسد مسؤولان ناخواسته بسترهای جهش قیمتی در بازار مسکن را به‌وجود آورده‌اند، چرا که در سه روز گذشته فعالیت دلالان و سوداگران بازار مسکن بشدت افزایش یافته و با استناد به اظهارات سخنگوی دولت درباره افزایش تسهیلات مسکن از جهش قریب‌الوقوع قیمت مسکن خبر می‌دهند. گفتنی است معاون وزیر راه و شهرسازی بهمن ماه سال گذشته از پیگیری وزیر راه و شهرسازی برای  افزایش سقف این وام خبر داده و به تسنیم گفته بود: از آنجا که وام نوسازی جریان بزرگی را برای بهسازی و نوسازی ایجاد می‌کند در تلاشیم به اشکال دیگر از جمله منابع داخلی و همکاری بانک‌های عامل، فضایی را فراهم کنیم تا حجم و کمیت وام‌ها در سال 93 افزایش یابد.

در بسته پیشنهادی به دولت شکل‌های متنوعی از افزایش تسهیلات را گنجانده‌ایم به این صورت که سقف پیشنهادات برای وام مقاوم‌سازی، وام ودیعه مسکن و وام نوسازی متفاوت است.مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی ایران با  تاکید بر اینکه تا اواخر بهمن‌ماه سال‌جاری درباره برنامه جامعی برای تسهیلات اعم از وام مقاوم‌سازی، وام ودیعه و وام نوسازی اطلاع‌رسانی می‌شود، گفت: وام نوسازی حداقل به 50 میلیون تومان افزایش خواهد یافت،  به‌طور جدی به دنبال این افزایش تسهیلات هستیم البته این مساله به بانک مرکزی بستگی دارد. ایزدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه وام مقاوم‌سازی در حال حاضر 10میلیون تومان بوده که بسیار کم است، تصریح کرد: در تلاشیم سقف وام مقاوم‌سازی را حداقل به 50 درصد هزینه‌های مقاوم‌سازی ساختمان افزایش دهیم. در حال حاضر حداقل هزینه‌های مقاوم‌سازی 130 میلیون تومان است. به گزارش تسنیم، با این توضیحات مشخص نیست تسهیلات تامین مسکن را که در مصوبه دولت به آن اشاره شده است، باید صرفاً تسهیلات ساخت مسکن دانست یا شامل تسهیلات خرید مسکن هم می‌شود؟
 

دستور روحانی بر اجرای مسکن حمایتی

وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی گزارشی را از وضعیت مسکن شهری و روستایی و پیش‌بینی نیازهای آینده در افق ۱۵ سال ارائه کرد و رئیس جمهوری نیز در این جلسه بر عملیاتی کردن طرح مسکن حمایتی با اولویت زوج‌های جوان تاکید کرد. همچنین در این جلسه اقدامات لازم برای بهبود فضای سرمایه‌گذاری در این بخش و سیاست‌های حمایتی دولت مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت. رئیس‌جمهوری با توجه به اهمیت برنامه‌ریزی در افزایش بهره‌وری در این بخش، بر ضرورت اقدام هماهنگ در بهسازی بافت فرسوده شهری تاکید کرد و از وزارت راه و شهرسازی خواست مقدمات اجرای طرح‌های نمونه در تجمیع و تبدیل واحدهای غیراستاندارد با تامین مسکن مناسب برای ساکنان و ایجاد فضای سبز مناسب را با تشویق بخش خصوصی فراهم کند. روحانی با تاکید بر مصوبه اخیر دولت دستور داد با عملیاتی کردن طرح مسکن حمایتی، نیاز زوج‌های جوان به مسکن مورد توجه قرار گیرد و همچنین مصوبه مربوط به مسکن روستایی با تامین تسهیلات لازم اجرایی شود. رئیس‌جمهوری همچنین بر اصلاح طرح مسکن مهر و تامین خدمات زیرساخت برای واحدهایی که آماده تحویل شده و می‌شوند، تاکید کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها