کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رقص طلا با ريتم ماه گذشته


کد خبر : ۷۴۵۴شنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۱:۳۲۱۳۹۶ بازدید

طلاي جهاني رشد 15‌ دلاري قيمت را در هفته گذشته پشت سر گذاشت. اين فلز گران‌قيمت كه رشد قيمتي و محور افزايشي خود را از دو هفته پيش آغاز كرده ...

طلاي جهاني رشد 15‌ دلاري قيمت را در هفته گذشته پشت سر گذاشت. اين فلز گران‌قيمت كه رشد قيمتي و محور افزايشي خود را از دو هفته پيش آغاز كرده است روز جمعه به قيمت 1238.2‌دلاردر هر اونس،  در بازار جهاني معامله شد تا علاوه بر رشد 15‌دلاري قيمت در هفته افزايش قيمت نسبت به روز گذشته را نيز تجربه كند تا نشان دهد ميل خود به كاهش قيمت را از دست داده است.

طلا كه رشد قيمت خود را از دو هفته گذشته مرهون دو عامل انتشار گزارش صندوق بين‌المللي پول در روز سه‌شنبه 15مهر و ارايه گزارش از سوي فدرال‌رزرو در روز پنج‌شنبه 19مهر است محور افزايشي را رها نكرده و همچنان در مسير صعود قرار دارد.

روز سه‌شنبه 15مهر آمار منتشرشده از سوي صندوق بين‌المللي پول تاثير بسيار زيادي بر بازار‌هاي جهاني گذاشت، در اين بين نفت اوپك و طلا بيشترين تاثير را از اين بازار دريافت كردند. روز جمعه 18مهر نفت اوپك به پايين‌ترين قيمت از اول سال۲۱۰۳ رسيد و به ارزش هر بشكه ۸۹‌دلار معامله شد همچنين طلاي جهاني نيز با افزايش قيمت ۱۲‌دلاري به قيمت ۱۲۱۷‌دلار رسيد. بازار جهاني طلا كه طبق آمارهاي اقتصادي هفته اخير و كاهش ارزش‌دلار در بازارهاي جهاني پتانسيل بيشتري را براي افزايش قيمت در خود داشت، نتوانست بيش از 15دلار افزايش قيمت داشته باشد. از عوامل جلو‌گيري‌كننده اين افزايش قيمت مي‌توان به كاهش تقاضا در بازار‌هاي جهاني و كاهش بيش از پيش نفت اوپك اشاره كرد.

  افزايش قيمت طلا زير سايه كاهش شاخص ‌دلار

با كاهش ارزش ‌دلار در بازار‌هاي جهاني طلا هفته‌يي توفاني را از روز دوشنبه 21مهر آغاز كرد. صعودي كه بعد از چهار‌هفته اتفاق افتاد تا طلا را در بالاترين قيمت به 1237‌دلار برساند. همچنين طبق آمار‌هاي جهاني طلا از سال گذشته 28‌درصد كاهش ارزش داشته است كه اين بيشترين كاهش در سه‌دهه اخير محسوب مي‌شود.  طلا در‌حالي فعاليت خود را از روز دوشنبه 21مهر آغاز كرده بود كه به‌دليل رشد كند اقتصاد جهان و پايين‌آمدن ارزش‌دلار به بالاترين ارزش طي يك‌ماه رسيد. نگراني سرمايه‌گذاران نسبت به چشم‌انداز اقتصادي جهان تاثير زيادي بر افت ارزش‌دلار و شاخص سهام داشته و اين مساله قيمت طلا را در بازارهاي بين‌المللي افزايش داده است. براساس اين گزارش قيمت هر اونس طلا در روز دوشنبه به بيش از 1234‌دلار رسيده است. به گزارش طلا به نقل از بلومبرگ، «مارك تو» تحليلگر ارشد موسه مالي وينگ‌فونگ تاكيد كرد كه نوسانات نرخ ارز و به‌خصوص‌دلار و همچنين تغييرات شاخص سهام در روزهاي آينده تاثير زيادي بر قيمت طلا خواهد داشت.

براساس اين گزارش وي، تصريح كرد در‌حالي‌كه چشم‌انداز اقتصادي منطقه يورو بدتر شده، سرمايه‌گذاران بين‌المللي منتظر هستند آيا فدرال‌رزرو امريكا افزايش نرخ بهره را به تاخير خواهد انداخت كه در اين صورت اين مساله به‌نفع قيمت جهاني طلا خواهد بود.كاهش ميزان خرده‌فروشي در اقتصاد امريكا موجب افت نسبي ارزش‌دلار در روزهاي اخير شده و اين مساله افزايش قيمت طلا را در پي داشته است.

جيمز بولارد از مقام‌هاي ارشد فدرال‌رزرو امريكا نيز تاكيد كرد كه بانك مركزي امريكا بايد در تصميم خود براي متوقف‌كردن محرك پولي تجديدنظر كند.آلمان بزرگ‌ترين اقتصاد منطقه يورو نيز روز گذشته پيش‌بيني خود نسبت به رشد اقتصادي در سال2015 ميلادي را كاهش داده است.

  افزايش نسبي طلا براي دومين هفته متوالي

به گزارش رويترز، نگراني سرمايه‌گذاران نسبت به اوضاع اقتصادي جهان تاثير زيادي بر كاهش ارزش‌دلار و شاخص سهام و افزايش قيمت طلا در روزهاي اخير داشته است.براساس اين گزارش پلاتين و پالاديوم با بيشترين افزايش در روزهاي اخير روبه‌رو شدند و رشد دو‌‌درصدي را ثبت كردند. قيمت هر اونس طلا ديروز جمعه بدون تغيير چنداني نسبت به روز گذشته به 1238‌دلار رسيده است.

قيمت طلا در هفته گذشته تاكنون با رشد 1.2‌درصدي روبه‌رو شده است. قيمت طلا روز چهارشنبه براي لحظاتي به بيش از 1249‌دلار رسيد.موسسه سرمايه‌گذاري اسكاتيا موكاتا نيز اعلام كرد كه سطح مقاومتي قيمت طلا در كوتاه‌مدت 1245‌دلار خواهد بود و قيمت طلا در كوتاه‌مدت بين 1220 تا 1250‌دلار در نوسان خواهد بود. ادامه نگراني نسبت به وضعيت اقتصادي چين و منطقه يورو نيز مي‌تواند تاثير مهمي بر روند تحولات قيمت طلا در روزهاي آينده داشته باشد.

  ثبات قابل‌تامل در بازار اين هفته ارز

بازار ارز ايران در هفته گذشته فضاي آرامي را پشت‌سر گذاشت. حركت روي نوار3250 نشان از اين دارد كه اين ارز مهم بعد از هفته‌ها بار ديگر وارد سطح جديد ارزشي شده است. تحليلگران بازار ارز اعتقاد دارند واكنش‌ها به اخبار‌هاي سياسي و بحران‌هاي منطقه هفته‌هاي اخير، بيشترين تاثير را روي نوسانات نرخي داشته است.

دلار روز شنبه را بدون هيچ‌گونه كاهش و افزايش نرخ نسبت به روز پنج‌شنبه روي سطح 3248تومان كار خود را به پايان رساند تا امروز براي آن روز بي‌نوساني محسوب شود. اين درحالي است كه سكه بهارآزادي ايران با افت قيمتي تقريبا زيادي روز را به پايان رساند.

كارشناسان در گفت‌وگو با تعادل اين افت قيمت را ناشي از دلايل مبهمي مي‌دانند كه مي‌توان آن را بيشتر به نوسانات بازار جهاني نزديك دانست، زيرا تنها اونس طلا به مقدار كمي كاهش قيمت را در آخرين روز معاملاتي به‌همراه داشت.

سكه روز شنبه با قيمت 938 هزار‌ تومان و كاهش 10 هزار توماني قيمت نسبت به روز پنج‌شنبه گذشته به پايان رساند.نيم‌سكه و ربع‌سكه نيز هركدام كاهش 3 و 5 هزار‌ توماني قيمت را شاهد بودند و به قيمت 472 و 268 هزار تومان در بازار داد و ستد شدند.دلار رو ز سه‌شنبه بدون هيچ تغيير خاصي نسبت به دوشنبه به كار خود ادامه داد و با نرخ 3248 دادوستد شد. اين درحالي است كه در همان روز بانك مركزي نرخ ‌دلار‌ مرجع را كاهش داد.

همچنين در آن روز كارشناسان پيش‌بيني مي‌كردند سخنان رييس‌جمهور مي‌تواند تاثير به‌سزايي در روند بازار داشته باشد. رييس‌جمهور در صحبت‌هاي تلويزيوني خود اعلام كرد كه به توافق نهايي مي‌رسيم. در ادامه صحبت‌هاي رييس‌جمهور، بازار نگاهي مثبت را نسبت به اين سخنان وي برگزيد و باعث شد كه نرخ ‌دلار‌آزاد بدون تغيير نسبت به روزگذشته باقي بماند.

اما ‌دلار روز چهارشنبه ابتدا با افزايش نرخ كار خود را آغاز كرد اما با نزديك‌شدن به ساعت‌هاي پاياني به نرخ روز سه‌شنبه بازگشت تا ميل به ثبات نرخ را براي دومين روز متوالي به اثبات برساند.

با خبرهاي مثبتي كه در طول هفته در رابطه با عرضه ارز به گوش رسيد انتظار‌ها در رابطه با روند قيمتي در بازار متفاوت شد.

ولي‌الله سيف رييس‌كل بانك مركزي در حاشيه جلسه هيات‌دولت در جمع خبرنگاران با بيان اينكه بازار ارز كاملا از آرامش برخوردار است، گفت: احتمال اينكه در روزهاي پيش‌رو با كاهش نرخ بيشتر روبه‌رو شويم زياد است. همچنين، خبر واريز قسط سوم دارايي‌هاي بلوكه‌شده را احتمالا امروز يا فردا اعلام مي‌كنيم و قسط چهارم هم واريز خواهد شد.

وي درخصوص نوسانات نرخ ارز بيان داشت: خوشبختانه وضعيت بسيار باثباتي را درخصوص بازار ارز داشتيم، يك‌ساله منتهي به پايان شهريور93 در مقايسه با سال مشابه قبل قيمت متوسط ‌دلار در بازار ارز 7.5‌درصد كاهش داشته است مهم‌تر از آن دامنه نوسانات نرخ‌دلار است. كه 57.5‌درصد كاهش داشته است. و اين نشان‌دهنده اين است كه ما نسبت به گذشته وضعيت باثبات و همراه با آرامشي را داشتيم و پيش‌نيازهاي ورود به مرحله خروج از ركود و رشد اقتصادي است.

از اين‌رو كارشناسان صحبت‌هاي سيف كه حاكي از ثبات نرخ ارز در بازار و از سوي ديگر اظهارنظر‌هاي روز گذشته ظريف و خوش‌بيني آن از ادامه روند مذاكرات را نشانه‌يي به سمت رفتار مثبت دانستند و پيش‌بيني كردند اين اظهارات منجر به كاهش نرخ ارز در روز‌هاي آينده شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها