کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فرصت یک ماهه دولت به ماینرهای رمز ارز


کد خبر : ۷۴۳۳۳یکشنبه، ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷:۴۷۲۹۷۱ بازدید

با مصوبه اخیر دولت، استخراج رمزارزها در قالب یک صنعت نوپا شناخته شده و با تفکیک میان مجازها و غیرمجازها کار برای ناظر و فعال ساده‌تر ...
فرصت یک ماهه دولت به ماینرهای رمز ارزفرصت یک ماهه دولت به ماینرهای رمز ارز

با مصوبه اخیر دولت، استخراج رمزارزها در قالب یک صنعت نوپا شناخته شده و با تفکیک میان مجازها و غیرمجازها کار برای ناظر و فعال ساده‌تر می‌شود. از زمانی که رمزارزها و بخصوص «بیت کوین» در ایران بر سرزبان‌ها افتاد، خرید و فروش و استخراج آن با فراز و نشیب بسیاری همراه بوده است. گرچه هنوز خرید و فروش رمزارزها به‌صورت قانونی و رسمی به تصویب نرسیده، اما استخراج آن مراحل قانونی خود را طی کرده است. در ابتدا نهادهای ذیربط به برخی استخراج‌کنندگان که شرایط لازم را داشتند، مجوز قانونی فعالیت ارائه کردند و اکنون در مرحله بعدی قرار است که دارندگان دستگاه‌های ماینر با خوداظهاری و ثبت مشخصات دستگاه‌های خود ضمن پرداخت حقوق و عوارض دولتی از استخراج کنندگانی که غیرقانونی فعالیت می‌کنند جدا شوند.

درهمین رابطه وزارت نیرو و دولت اعلام کرده‌اند که مردم با «سوت زنی» مزارع غیرمجاز استخراج رمزارز را در کشور به اطلاع دستگاه‌های ذیربط برسانند. یکی از مهم‌ترین آثار منفی فعالیت غیرمجاز این مزارع مصرف بالای برق است که باعث صدمه به شبکه و خاموشی ناخواسته سایر بخش‌های حیاتی کشور می‌شود.

براساس گفته‌های معاون طرح و برنامه وزارت صمت، طبق مصوبه هیأت دولت از ۲۵ مرداد به فعالان رمزارز‌ها به مدت یک ماه فرصت داده می‌شود تا دستگاه‌های ماینر را به‌صورت خوداظهاری اعلام کنند.

به گزارش وزارت صمت، سعید زرندی در سومین جلسه کمیته نظارت بر فعالیت استخراج رمزارز که با حضور علی آقامحمدی رئیس دفتر بررسی اقتصادی رهبر معظم انقلاب و نماینده سایر دستگاه‌های مرتبط برگزار شد، افزود: به‌دلیل اینکه در گذشته فرآیند استخراج رمزارز‌ها قانونی نبود تعدادی دستگاه به‌صورت قاچاق وارد شده و درحال حاضر مشکلاتی برای فعالان این صنعت به‌وجود آورده است؛ لذا با مساعدت هیأت وزیران، این مشکل مرتفع می‌شود.

گفتنی است هیأت وزیران در جلسه هشتم تیر امسال و با هدف تسهیل فضای کسب و کار در کشور و رفع سردرگمی فعالان حوزه استخراج رمزارز، امکانپذیری نظارت، کنترل و برنامه‌ریزی دولتی بر فعالیت‌های استخراج رمزارز، شفاف سازی، ساماندهی و سلامت فعالیت‌های این حوزه و حفاظت از منابع عمومی در حوزه برق و انرژی، نسبت به تعیین تکلیف تجهیزات استخراج رمزارز موجود در کشور تصمیم‌گیری کرد و در 15 تیرماه این مصوبه به وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد، دادگستری و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق و نهاد ریاست جمهوری ابلاغ شد.

به موجب مصوبه دولت، کلیه دارندگان دستگاه‌های استخراج رمزارز (ماینر) مکلف شدند حداکثر ظرف مدت یک ماه از زمان اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، نسبت به ثبت مشخصات هویتی خود به همراه تعداد و نوع دستگاه‌هایی که در مالکیت آنها می‌باشد، در سامانه‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌کند، مطابق فرم موجود در این سامانه اقدام کرده و حسب مورد از طریق درگاه پرداخت اینترنتی تعبیه شده در همین سامانه، نسبت به پرداخت کلیه حقوق و عوارض دولتی اقدام کنند.دولت همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف کرد ظرف مدت یک ماه از تاریخ عملیاتی شدن سامانه موضوع این مصوبه، فهرست مراکز دارای جواز تأسیس در این صنعت را اعلام کند. دارندگان دستگاه‌ها مکلفند از تاریخ اعلام فهرست مذکور، ظرف مدت یک ماه، تمام دستگاه‌های خود را به مراکز یادشده تحویل دهند یا نسبت به أخذ مجوز فعالیت اقدام کنند. مراکز تحویل گیرنده نیز مکلفند رسید تحویل را در سامانه مذکور بارگذاری کنند. نگهداری از دستگاه‌ها در مراکز فاقد مجوز، ممنوع است. این وزارتخانه همچنین موظف است دستورالعمل نحوه اعطای مجوز فعالیت و درگاه آن را ظرف حداکثر یک ماه از تاریخ این مصوبه در درگاه ملی مجوزهای کشور (سامانهG4b) بارگذاری کند.

ثبت در سامانه بهین یاب

برپایه مصوبه دولت دارندگان دستگاه‌های ماینر باید مشخصات دستگاه‌های در اختیار خود را در سامانه‌ای که وزارت صمت معرفی می‌کند، ثبت کنند. برهمین اساس طبق گفته‌های معاون وزیر صمت، از ۲۵ مرداد در سامانه بهین‌یاب امکان ثبت دستگاه‌ها به‌مدت یک‌ماه فراهم می‌شود و این امکان وجود خواهد داشت که با پرداخت حقوق و عوارض دولتی، فعالیت آنها قانونی شود و از آن پس دستگاه‌هایی که از مبادی غیررسمی وارد کشور شده و در این سامانه ثبت نشده باشد، قاچاق محسوب می‌شود.

صدور 624 جواز تأسیس ماینینگ

طبق اطلاعات ارائه شده توسط معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکنون تعداد ۶۲۴ جواز تأسیس برای استخراج رمزارز صادر شده و ۱۵ واحد در مرحله درخواست صدور پروانه بهره‌برداری هستند که دو واحد از این تعداد، پروانه‌بهره‌برداری دریافت کرده‌اند ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح خوداظهاری تعداد واحد‌های دارای پروانه افزایش یابد.

بازار 300 میلیارد دلاری رمزارزها

به گفته این مقام مسئول در دنیا، نقش رمزارز‌ها در تجارت خارجی پررنگ است و براساس برخی آمار‌ها ارزش بازار کل‌ رمزارز‌ها در دنیا حدود ۳۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، لذا باید ما هم دراین زمینه فعالانه عمل کنیم.درهمین راستا، مدل‌سازی برای استفاده از رمزارز‌ها در واردات کالا را دنبال می‌کنیم. وی اضافه کرد: اگر بتوانیم در شرایط کمبود ارز، رابطه بین واردات با استفاده از رمزارز‌ها را مهیا کنیم، برای کشور سودمند خواهد بود.

گفتنی است، ارزش بازار بیت‌کوین در حال حاضر بیش از ۱۷۴ میلیارد دلار است که ۶۵ درصد از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال را شامل می‌شود. پاداش بیت‌کوین ماینینگ در ۱۱ مه امسال از ۱۲.۵ بیت‌کوین به ۶.۲۵ بیت‌کوین رسید که از آن زمان روند نزولی قیمت بیت‌کوین متوقف و قیمت بیت‌کوین شروع به صعود کرد.

روز گذشته و تا زمان تنظیم این گزارش قیمت هر بیت کوین به 11 هزار و 702 دلار رسید که نسبت به روز قبل از آن 428 دلار رشد نشان می‌داد. ارزش ریالی بیت کوین نیز در این روز به بیش از 273 میلیون تومان رسید.

درهمین راستا، طی سال‌های اخیر که بحث قانونی شدن استخراج رمزارزها در کشور داغ شده بود، بسیاری از کارشناسان روی مزیت این نوع ارزها برای دور زدن تحریم و درآمدزایی ارزی تأکید می‌کردند. به اعتقاد این کارشناسان در شرایطی که محدودیت‌های تحریم علیه ایران تشدید شده است، می‌توان با اتکا به استخراج رمزارزها، به نوعی تحریم‌ها را دور زد و برای کشور درآمدزایی ارزی به همراه آورد.دولت نیز برای حمایت از این صنعت نوپا، مشوق‌های مختلفی درنظر گرفته است. استخراج رمزارز در ایران با دو نوع تعرفه انجام می‌شود که بر اساس آن در 8 ماه خنک سال، استخراج با تعرفه 480 تومان و در 4 ماه گرم با تعرفه بالاتر صورت می‌گیرد، اما صنعت برق به منظور حمایت از این کسب و کار، راهکارهایی برای اعمال تخفیف در نظر گرفته است. دارندگان مجوز استخراج رمزارز می‌توانند با راهکارهای درنظر گرفته شده تا 47 درصد از تخفیف بهای برق برخوردار شوند که دستورالعمل‌های آن ابلاغ شده و به اطلاع دارندگان مجوز نیز رسیده است./ روزنامه ایران



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها