کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت نفت، روی موج ذخیره‌ها


کد خبر : ۷۳۵۲۸پنجشنبه، ۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵:۵۳۲۶۴۶ بازدید

سواحل چین پر است از نفتکش‌هایی که منتظر تخلیه محموله‌های نفت در این بنادر هستند. نفتی ارزان که تا از مبدأ به مقصد برسد قیمتش بیش ...
قیمت نفت، روی موج ذخیره‌هاقیمت نفت، روی موج ذخیره‌ها

سواحل چین پر است از نفتکش‌هایی که منتظر تخلیه محموله‌های نفت در این بنادر هستند. نفتی ارزان که تا از مبدأ به مقصد برسد قیمتش بیش از دو برابر شده است. چین که در قیمت‌های کمتر از 20 دلار در بشکه و بیش از نیاز واقعی این محموله‌ها را خریداری کرده؛ اکنون با احیای نسبی تقاضا در صنایع خود، انرژی ارزانی را در اختیار دارد که به اقتصاد این کشور کمک می‌کند.

صف نفتکش‌ها آنقدر طولانی است که مؤسسه پلاتس درباره‌اش می‌نویسد: در پی ازسرگیری واردات نفت خام از شمال امریکا در ماه ژوئن چندین نفتکش حاوی محموله‌های نفت خام امریکا وارد بنادر چین شده‌اند تا این محموله‌ها را در پالایشگاه‌های مستقل این کشور تخلیه کنند. اما استمرار شلوغی بنادر تخلیه از کشتی‌های باری مانع پهلودهی و تخلیه محموله‌های بارگیری شده در مخازن مجتمع‌های پالایشی پالایشگران مستقل می‌شود.

از سوم ژوئیه تاکنون چهار نفتکش حامل محموله‌های نفت خام امریکا بالغ بر ۶۳۱ هزار متریک تن (شامل ۳۶۹ هزار تن نفت‌خام شمال آلاسکا و ۲۶۲ هزار تن نفت خام سبک شیرین WTI) در بنادر چین در یک صف طولانی در انتظار نوبت تخلیه محمولات خود هستند؛ یعنی بیش از 4 روز و این در حالی است که این نفتکش‌ها از اوایل ماه ژوئن در لنگرگاه بنادر مورد نظر در انتظار نوبت دهی برای تخلیه محمولات خود بوده‌اند. اما تاکنون حتی یک قطره از نفت خام امریکا وارده به بنادر تخلیه در چین تحویل پالایشگاه‌های مستقل نشده است. این بخشی از محموله‌های نفت خام وارده به بنادر چین است که به‌صورت سرگردان در این بنادر در انتظار نوبت دهی برای تخلیه هستند.

نکته دیگر آنکه، بخش خصوصی و مستقل در چین در ماه ژوئن(خرداد-تیر) از فرصت واردات نفت خام آربیتراژ ارزان در اقصی نقاط جهان استفاده کرده و طی ماه گذشته بالغ بر ۵۶ نوع انواع نفت خام را وارد کرده‌اند که در مقایسه با ۳۰ الی ۴۰ گرید نفت خام وارداتی ماه ماقبل آن از تنوع وارداتی بیشتری برخوردار است. از جمله نفت خام وارداتی جدید پالایشگاه‌های خصوصی و مستقل چین به بازار شاندونگ چین می‌توان به نفت خام Hibernia کانادا، DFC دانمارک، Kikeh مالزی و Bonga نیجریه اشاره کرد.

نفت خامی که چین اکنون در بنادر خود تخلیه می‌کند، با قیمت‌های کمتری از نرخ‌های کنونی خریداری شده است. روز گذشته قیمت هر بشکه نفت خام شاخص برنت در بازار آتی، 43.09 دلار بود. شاخص WTI نیز 40.57 دلار در بشکه معامله می‌شد.

خرید دیوانه وار

هنگامی که در بازارهای بین‌المللی نفت خام در اوایل سال‌جاری میلادی قیمت نفت به پایین‌ترین سطح خود سقوط کرد مصرف‌کنندگان شروع به افزایش ذخیره‌سازی نفت کردند. در ایالات متحده ذخیره نفت خام به اندازه‌ای چالشی شد که شاخص نفت خام West Texas Intermediate در 20 آوریل زیر صفر سقوط کرد و کار به جایی رسید که تولیدکنندگان این کشور حتی برای هر بشکه نفت فرخته شده 40 دلار پرداخت می‌کردند.

در چنین شرایطی، چین با سرعت مشغول جمع‌آوری نفت ارزان شد. به حدی که پکن با کمک به خرید بخش قابل توجهی از عرضه شدید نفت در جهان، در بهبود بازار جهانی نفت نقش اساسی داشت. البته در ماه مارس، دولت ایالات متحده متعهد شد با خرید 30 میلیون بشکه نفت برای ذخیره استراتژیک نفتی کشورش، از تولید‌کنندگان داخلی حمایت کند. اما کارشناسان در این خصوص به سی‌ان‌ان می‌گوند: «انباشت نفت در چین یک بار به بهبود بازار و الان به تضعیف آن دامن زده است.»

مت اسمیت، مدیر استراتژی کالاهای ClipperData، به سی‌ان‌ان گفت: «چین تنها کشوری است که مانند دیوانه‌ها نفت خریده است. در حقیقت، چین یک بار انبار کرد و اکنون نیز این نفت ارزان را در چنین موقعیت بی‌نظیری به بازار عرضه می‌کند.» اخبار بین‌المللی هفته‌هاست که از پر شدن مسیر آبراهه‌های چین حکایت دارد.

در اول ژوئیه سی‌ان‌ان گزارش داد که «چین بهار امسال به مقدار بسیار زیادی نفت را با قیمت ارزان خریداری کرد که ترافیک عظیم تانکرهای نفتکش در دریا را شکل داده است و در انتظار تخلیه نفت خام هستند.»

ذخیره‌سازی شناور چین - به‌عنوان نفت در کشتی‌های منتظر برای تخلیه به مدت هفت روز یا بیشتر - از اواخر ماه مه تقریباً چهار برابر شده است. بیشترین رکورد در اوایل سال 2015 بوده اما اکنون رقم‌ها هفت برابر از میانگین ماهانه در سه ماهه اول سال 2020 بالاتر رفته است.

احتکار نفت در دریا بازتابی از شکار ارزانقیمت چین در بازار نفت است که در زمان استرس و نگرانی‌های شدید تولیدکنندگان رقم خورده است. شرایط چین به گونه‌ای است که یک گروه رسانه‌ای مستقر در پکن Caixin گزارش می‌دهد: «چین تقریباً جایی ندارد که بتواند نفت ارزان خریداری شده را در مخازن خاکی ذخیره کند. نفتی که در اوایل سال‌جاری میلادی خریده شده؛ یعنی هنگامی که همه‌گیری کووید19 تقاضای نفت را خرد کرد و به حداقل رساند.»

حجم ذخایر چین حدود 73 میلیون تن در 29 ژوئن گزارش شده است. این موجودی به احتمال زیاد به رشد خود ادامه می‌دهد.

در همین راستا گردش مالی چین نیز شدت گرفته است. نفتکش‌ها باید 15 تا 20 روز در دریا منتظر بمانند تا بتوانند بار خود را تخلیه کنند. مقدار نفت ذخیره شده ممکن است در اواخر این ماه به اوج خود برسد. چراکه تقاضای این کشور برای سوخت به آرامی در حال بهبود است و ممکن است بزودی این مسأله روی قیمت‌ها نیز اثر بگذارد. همان‌طور که روز گذشته قیمت‌ها به افزایش ذخایر نفت امریکا و تجدید نگرانی‌ها نسبت به وجود مازاد عرضه واکنش نشان داد و در ساعات ابتدایی بازار منفی شد./ روزنامه ایران



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها