کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پدیده های تکان دهنده این روزهای بازار مسکن


کد خبر : ۷۳۰۵۳پنجشنبه، ۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹:۱۳۱۷۲۳۳ بازدید

گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه، از بازار مسکن شهر تهران حاکی از رشد شتابان قیمت ماهانه آپارتمان های مسکونی در بهار ...
پدیده های تکان دهنده این روزهای بازار مسکنپدیده های تکان دهنده این روزهای بازار مسکن

گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه، از بازار مسکن شهر تهران حاکی از رشد شتابان قیمت ماهانه آپارتمان های مسکونی در بهار امسال است. به طوری که هر متر مربع این واحدها تنها در اردیبهشت ماه حدود 1.5 میلیون تومان و در خردادماه، بیش از 2 میلیون تومان گران شده اند. بر این اساس همچنین  تعداد معاملات مسکن در خردادماه، 80 درصد نسبت به خرداد 98 افزایش یافته است.

به گزارش ایران جیب از خراسان، تازه ترین گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از آمار معاملات مسکن شهر تهران طی امسال از رشد شتابان قیمت مسکن در سه ماه بهار خبر می دهد. به طوری که قیمت هر متر مربع واحد مسکونی آپارتمانی که در فروردین امسال 15 میلیون و 545 هزار تومان بود، با رشد ماهانه 9.4 درصد در اردیبهشت ماه به 17 میلیون تومان رسید. سپس آهنگ شتابان تری به خود گرفت و با بیش از دو میلیون تومان معادل 12.1 درصد افزایش در ماه خرداد، در نهایت مرز 19 میلیون تومان را رد کرد. بدین ترتیب مشاهده می شود که هر متر مربع آپارتمان در فروردین ماه امسال، 36.2 درصد، در اردیبهشت ماه 33.8 درصد، در خرداد ماه 42.1 درصد و در مجموع سه ماه نیز 37.5 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد قیمت داشته است. داده های این گزارش در بخش دیگر، نشان می دهد که تعداد مبایعات مسکن در سه ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته رشد 9 درصدی داشته است. بر این اساس، معاملات مسکن که به نظر می رسد در دو ماه ابتدای امسال تحت تاثیر کرونا، افت قابل توجه 62.8 و 6.1 درصدی را نسبت به ماه های مشابه سال قبل تجربه کرده بود، در خردادماه به رشد قابل تامل 80.3 درصد دست یافت و به 11 هزار و 46 فقره رسید.

تغییر اجباری ذائقه مسکن خانوار به سوی قلک های 40 تا 60 متری

دیروز همچنین خبرگزاری مهر، گزارشی از تغییر الگوی مصرفی مسکن خانوارهای تهرانی که تحت تاثیر قیمت مسکن، به اجبار تغییر یافته منتشر کرد. بر این اساس، مقایسه آماری واحدهای مسکونی خریداری شده در تهران در ۱۴ ماه گذشته نشان می‌دهد عمده معاملات حول واحدهای ۴۰ تا ۶۰ متری بوده است. این در حالی است که میانگین ساخت و ساز مسکن، 130 متر برآورد می شود. به عبارت دیگر در حالی که مردم متقاضی خرید واحدهای کوچک و متوسط متراژ هستند، انبوه سازان پروژه های مسکونی  با ساخت واحدهای بالای 100 متر مربع را در دستور کار دارند.

سرریز قیمت مسکن به پدیده های بدمسکنی

از سوی دیگر رسانه ها از پدیده های عجیب این روزهای حوزه مسکن خبر داده اند. روزنامه شرق در گزارشی از گسترش سکونت در حاشیه آرامستان ها، پشت بام خوابی و به ویژه مغازه خوابی در بین کارگران خبر داده و نوشته است: اجاره هر شب خوابیدن در پشت بام از سال گذشته تا امسال، 25 هزار تومان افزایش یافته و به گفته علی نوذرپور، شهردار منطقه 22، به 50 هزار تومان رسیده است. اتفاقی که تأییدی بر شیوه «بدمسکنی» در کشور به شمار می‌رود. خبرگزاری ایلنا نیز از افزایش درخواست اجاره مسکن به صورت هم خانگی خبر داده است. متاسفانه تا پیش از این، هم خانگی بین مجردها افزایش یافته بود که هم اینک با تاسف بیشتر، گزارش هایی حاکی از اجاره نشینی دو خانواده در یک واحد به گوش می رسد. با این‌حال حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا منکر چنین پدیده‌ای شد و گفت: این موضوع منع شرعی دارد و برای اولین بار است چنین چیزی می‌شنود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها