کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

معامله‌گران «آگاه» خواستار لغو معاملات بازار سرمایه


کد خبر : ۷۳۰۵۲پنجشنبه، ۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴:۵۸۱۵۸۰۳ بازدید

ضمن پوزش از مشتریان عزیز، متاسفانه مجموعه‌ای از دستگاه‌های اصلی احتمالا به دلیل نوسانات برقی اخیر در مراکز داده کاملا سوخته و ...

آرمان ملی: «ضمن پوزش از مشتریان عزیز، متاسفانه مجموعه‌ای از دستگاه‌های اصلی احتمالا به دلیل نوسانات برقی اخیر در مراکز داده کاملا سوخته و از دسترس خارج شده و بر این اساس سرویس آنلاین دچار اختلال کلی شده است. در تلاش هستیم که با جایگزینی تجهیزات امکان انجام معامله را برای روز معاملاتی بعد فراهم کنیم. لازم به ذکر است تمام شایعات مطروحه در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر هک‌شدن سیستم‌های آگاه قویا تکذیب می‌شود و جای هیچ نگرانی برای اطلاعات مشتریان وجود ندارد.»؛

این اطلاعیه‌ای بود که روز گذشته کاربران آنلاین کارگزاری آگاه با ورود به سایت این کارگزاری با آن مواجه شدند. اطلاعیه‌ای که نشان می‌داد سهامدارانی بورسی که به‌واسطه آگاه به معامله سهام می‌پردازند در آخرین روز کاری هفته هیچ امکانی برای خرید و فروش سهام خود ندارند. اخباری مبنی بر شروع اصلاح شاخص بورس در این روز و عرضه اولیه «وپویا» باعث اعتراض شدید معامله‌گران آگاه نسبت به عملکرد این کارگزاری پنج‌ستاره شد که مسئولان آن خود را همواره برترین و بزرگ‌ترین کارگزاری بورسی کشور می‌دانند. اعتراضات تا جایی ادامه داشت که برخی از فعالان بورسی خواستار لغو کامل معاملات روز چهارشنبه شدند. برخی نیز با مطرح‌کردن اتهاماتی و مشکوک‌بودن قطع سامانه کارگزاری آگاه از پلیس فتا خواستند تا به این ماجرا ورود پیدا کند.

اخلال در هسته معاملات بورس و قطعي گاه و بي‌گاه سايت کارگزاري‌ها، به‌ويژه در زمان‌هاي حساس معاملات شايد اصلي‌ترين مشکلي باشد که معامله‌گران بورس اين روزها تجربه مي‌کنند. به‌رغم اينکه شاخص کل بورس از قله يک ميليون و 419 هزار واحد عبور کرده، اما هنوز مشکلات اساسي در زيرساخت‌هاي معاملاتي ديده مي‌شود که گاه سهامداران بورس را با زياني هنگفت مواجه مي‌سازد. پيش از اين نيز ازدسترس‌خارج‌شودن مکرر دو کارگزاري مفيد و فارابي صداي اعتراض مشتريان را درآورده بود، حال روز گذشته در اتفاقي جديد کارگزاري آگاه کل روز را هيچ خدماتي به مشتريان ارائه نداد و به‌جاي پاسخ‌گويي به رسانه‌ها و مشتريان تنها به انتشار يک اطلاعيه بسنده کرد و از سهامداران خواست نگران نباشند.

اين در حالي است که بسياري از کاربران آگاه قصد داشتند طي روز گذشته به دليل اخبار اصلاح شاخص بورس، پرتفو خود را سبک سازند و يا سبد سهام خود را تغيير دهند. با اينکه سه کارگزاري مورد اشاره تبليغات زيادي روي برند خود مي‌کنند، اما افزايش شمار مشتريان بورسي به آزمون سختي براي آنها تبديل شد که نتوانستند از آن سر بلند بيرون بيايند. شايد ارتباط خوبي که در مدت اخير بين اين سه کارگزاري و پيشخوان‌ها ايجاد شده، موجبات اين را فراهم آورده تا حدودي نيمي از معامله‌گران اين سه کارگزاري را به‌عنوان واسطي ميان خود و سازمان بورس اوراق بهادار انتخاب کنند. چنان‌که هنوز مشخص نيست آيا مشتريان کارگزاري آگاه ديروز به عرضه اوليه «وپويا» دست پيدا کردند يا خير؟ بالطبع چنين اتفاقاتي اعتماد سهامداران بورسي را از بين مي‌برد و حتي ممکن است باعث ريزش شاخص کل بازار سرمايه و سقوط برخي از سهام شود. حتي اگر کارگزاري آگاه اعلام کند که سيستم آنها هک نشده، هنوز ظن هک‌شدن روي اين ماجرا وجود دارد که اطلاعات و سرمايه مشتريان را به خطر مي‌اندازد.

همچنين گروهي از مشتريان آگاه اين اتهام را به کارگزاري مذکور وارد مي‌کنند که به‌طور عمد سايت خود را از دسترس خارج کرده‌اند. اين دو فرضيه باعث شده تا عده زيادي از سهامداران خواستار ورود پليس فتا به ماجرا شوند. شايد براي کارگزاري آگاه نگراني خاصي وجود نداشته باشد، اما عده‌اي که تمام يا بخشي از سرمايه خود را در بورس به کار گرفته‌اند بيش از هر زماني نگران از دست رفتن سرمايه خود شده‌اند. چنان‌که هنوز اطميناني وجود ندارد که شنبه هم اين مشکل رفع شود يا خير؟ عده‌اي از مشتريان هم که موفق با برقراري تماس با کارگزاري آگاه شده‌اند مي‌گويند که از آنها پرسيده شده مشتري ميلياردي هستند يا سرمايه آنها هنوز ميلياردي نشده است؟ گويا براي کساني که کارمزد بيشتري مي‌پردازند همواره راه گشايشي وجود دارد. اما کارگزاري‌ها، به‌ويژه آنها که پنج ستاره هستند نبايد فراموش کنند که با چنين اتفاقاتي مشتريان زيادي را از دست خواهند داد. البته انتقاد اصلي هم به وزارت اقتصاد و سازمان بورس وارد است که انحصار کارگزاري‌هاي بورس را به عده‌اي خاص سپرده‌اند و ديگر مجوز راه‌انداز کارگزاري و افزايش رقابت‌ها نمي‌دهند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها