کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

احتمال کاهش 30 درصدی تولید ناخالص ملی آمریکا در اثر کرونا


کد خبر : ۷۲۰۲۲سه شنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳:۱۵۱۰۷۸ بازدید

رئیس بانک مرکزی آمریکا از دامنه آسیب‌های اقتصادی برخاسته از شیوع ویروس کرونا در این کشور سخن گفته است. بر اساس اظهارات ...
احتمال کاهش 30 درصدی تولید ناخالص ملی آمریکا در اثر کرونااحتمال کاهش 30 درصدی تولید ناخالص ملی آمریکا در اثر کرونا

رئیس بانک مرکزی آمریکا از دامنه آسیب‌های اقتصادی برخاسته از شیوع ویروس کرونا در این کشور سخن گفته است. بر اساس اظهارات جروم پاول، رئیس بانک مرکزی این کشور احتمال کاهش توان اقتصادی آمریکا تا ۳۰ درصد نیز منتفی نیست.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو یا بانک مرکزی آمریکا از کاهش شدید تولید ناخالص ملی در این کشور خبر داده است. گفته شده است که تولید ناخالص ملی آمریکا در سه‌ماهه دوم سال جاری، در اثر تاثیرات برخاسته از شیوع ویروس کرونا می‌تواند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد.

به باور جروم پاول، دست‌یابی به واکسن پیشگیری و درمان بیماری کووید ۱۹ می‌تواند به طور تدریجی به بحران مالی برخاسته از این بیماری پایان دهد.

پیش بینی بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا در سه‌ماهه سوم سال جاری به باور رئیس بانک مرکزی مشروط به آن است که آمریکا با موج دوم شیوع این بیماری روبه‌رو نشود. 

جروم پاول معمولا از سخنرانی و  مصاحبه امتناع می‌کند اما او به درخواست فرستنده خبری "سی‌بی‌اس" پاسخ مثبت داده و در برنامه ۶۰ دقیقه این فرستنده به پرسش‌های خبرنگار درباره دورنمای اقتصادی آمریکا پاسخ داده است.

این دومین باری است که رئیس بانک مرکزی از زمان شیوع ویروس کرونا حاضر به گفت‌وگو با خبرنگاران می‌شود.

بهبود تدریجی اوضاع اقتصادی

جروم پاول برای بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا دو شرط قائل شده است: دست‌یابی به واکسن پیشگیری و درمان کرونا و دوم مانع شدن از وقوع موج دوم شیوع بیماری کووید ۱۹ در آمریکا.

به باور رئيس بانک مرکزی آمریکا، در صورت فراهم شدن این دو شرط، اقتصاد آمریکا می‌تواند در نیمه دوم سال جاری به طور آهسته بهبود یابد.

او معتقد است که بهبود کامل اوضاع اقتصادی آمریکا می‌تواند در صورت مساعد بودن شرایط تا پایان سال ۲۰۲۱ متحقق شود.

تاثیر کرونا بر اقتصاد آمریکا

بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی مسئولان آمریکا، تولید ناخالص ملی آمریکا در سه‌ماهه نخست سال جاری با کاهشی معادل ۴،۸ درصد روبه‌رو بوده است. در سه‌ماهه نخست بیشتر بازارهای آمریکا متاثر از شیوع ویروس کرونا بوده و کرونا تاثیر چندانی بر تولیدات داخلی این کشور نداشته است.

در سه‌ماهه دوم اما وضعیت تغییر کرده و اکنون احتمال داده می‌شود که تولید ناخالص ملی این کشور با کاهشی معادل ۲۰ تا ۳۰ درصد روبه‌رو شود.

افزون بر آن، نرخ بیکاری در آمریکا از سه و نیم درصد در آغاز سال جاری به حدود ۱۵ درصد در سه‌ماهه دوم این سال افزایش یافته است.

فشار ترامپ بر بانک مرکزی

دونالد ترامپ خواستار گشایش هر چه سریع‌تر بازار و کسب و کار در آمریکا و رفع محدودیت‌ها است. او اعلام کرده است که فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا مجددا آغاز می‌شود و گشایش اقتصادی این کشور منوط به دست‌یابی به واکسن پیشگیری و درمان کرونا نیست.

ترامپ اخیرا گفته بود که "چه با واکسن، چه بی واکسن، ما کار خودمان را ادامه خواهیم داد". ترامپ برای گشایش مجدد فعالیت‌های اقتصادی حتی بانک مرکزی این کشور و جروم پاول را تحت فشار قرار داده است.

جروم پاول، زیر فشار دولت، اقدام به کاهش نرخ بهره در آمریکا کرده است. نرخ بهره در این کشور بین صفر تا ۲۵ صدم درصد تنزل یافته است. این در حالی است که ترامپ خواستار واگذاری وام با نرخ بهره منفی به متقاضیان است.

افزون بر آن، بانک مرکزی آمریکا به درخواست دولت، میلیاردها دلار برای حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی پیش بینی کرده است.

دولت آمریکا اقدامات صورت گرفته از سوی بانک مرکزی را برای بهبود وضعیت اقتصادی این کشور کافی نمی‌داند و ترامپ آشکارا از جروم پاول درخواست کرده تا اقدامات بیشتری در  این زمینه انجام دهد.

 در اثر شیوع ویروس کرونا در آمریکا، بیش از ۸۸ هزار نفر از شهروندان این کشور جان باخته‌اند.

میزان ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در آمریکا به مرز یک و نیم میلیون نفر (بیش از یک میلیون و ۴۶۰ هزار نفر) نزدیک شده است. شمار مبتلایان به ویروس کرونا تنها ظرف یک هفته گذشته بیش از یکصد هزار نفر افزایش یافته  است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها