کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هفته مثبت نفت با جهش 6 درصدی قیمت


کد خبر : ۷۱۹۱۵یکشنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۲:۵۸۶۹۲ بازدید

قیمت نفت خام در آخرین هفته کاری بازار جهشی 6 درصدی داشت و برآیند قیمت‌ها مثبت بود. این سومین هفته‌ای است که بعد از سقوط تاریخی ...
هفته مثبت نفت با جهش 6 درصدی قیمتهفته مثبت نفت با جهش 6 درصدی قیمت

قیمت نفت خام در آخرین هفته کاری بازار جهشی 6 درصدی داشت و برآیند قیمت‌ها مثبت بود. این سومین هفته‌ای است که بعد از سقوط تاریخی قیمت شاخص‌های نفتی (در 21 ماه آوریل)، روند بازار صعودی است.

فعالان و تحلیلگران امیدوارند که این مسیر تا ماه ژوئن نیز ادامه داشته باشد. البته آنها مهم‌ترین علت را کاهش 9.7 میلیون بشکه‌ای تولید نفت خام اوپک پلاس نمی‌دانند و معتقدند که آنچه در حال تقویت قیمت‌هاست و نقش اصلی را دارد؛ رشد تقاضاست. اگرچه کاهش تولید اوپک پلاس و همین‌طور کاهش تولید اجباری در بعضی از کشورها مانند یک ضامن است و نقش حمایتی دارد.

در این باره رویترز می‌نویسد: «داده‌های دریافتی حاکی از افزایش تقاضا برای برداشت نفت خام در چین است. این کشور پس از کاهش محدودیت‌ها برای مهار شیوع ویروس کرونا، اکنون تقاضا برای نفت را افزایش داده است. لذا، امید‌هایی در بازار شکل گرفته که بخشی از مازاد عرضه نفت ممکن است بزودی از سطح بازار محو شود.»
روز جمعه به‌عنوان آخرین جلسه معاملاتی، قیمت نفت خام شاخص برنت برای قرارداد تحویل ژوییه به 32.50 دلار در بشکه و قیمت نفت خام شاخص WTI نیز به 29.43 دلار در بشکه رسید. هر دو شاخص نزدیک به دو دلار افزایشی بودند. اما سؤال اینجاست که قیمت‌ها تا چه زمانی افزایشی خواهند بود؟

سیگنال‌های مثبت برای نفت امریکا

اگرچه بهای معاملات نفت در هفته گذشته 6 درصد افزایش داشت اما میزان صعود برای شاخص WTI عددی بزرگتر بود. به‌طوری که شاخص امریکا رشد هفتگی 19 درصد را به ثبت رساند.

سرمایه‌گذاران اکنون تنها توجه خود را به‌کاهش تولید از سوی تولیدکنندگان بزرگ معطوف نکرده‌اند و می‌گویند که نشانه‌های اولیه از بهبود تقاضا پس‌از رفع تدریجی محدودیت‌های قرنطینه ظهور یافته و این به تقویت بخش عرضه کمک می‌کند. البته کاهش تولید اوپک پلاس، آن هم فراتر از میزان تعهدشان اتفاق مهمی است که به این خوشبینی دامن زده است.

در این باره مارکت واچ به نقل از جیسون گمل، تحلیلگر بانک جفریز می‌نویسد: «کاهش چشمگیر تولید اوپک پلاس تا پایان ژوئن ادامه دارد اما ممکن است این گروه در دیدار ۱۰ ژوئن (21 خرداد) با تمدید این میزان کاهش موافقت کند.

آنها اکنون فراتر رفته‌اند. عربستان سعودی در ژوئن یک میلیون بشکه در روز دیگر به کاهش تولید خود اضافه خواهد کرد و امارات متحده عربی و کویت هم مجموعاً ۱۸۰ هزار بشکه در روز به کاهش تولیدشان اضافه می‌کنند و تولید روسیه تقریباً به هدف تعیین شده نزدیک شده است.»

تمام این عوامل در کنار کاهش تولید نفت امریکا به رشد شاخص نفت سبک صادراتی امریکا یعنی WTI کمک کرده است. هرچند که این کاهش انتخاب امریکا نبوده و به سبب سقوط قیمت نفت و غیراقتصادی شدن تولید رقم خورده است.

طبق پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی امریکا، تولید نفت خام این کشور از رکورد ۱۲.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ به ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا خواهد کرد. اکنون تعداد دکل‌های حفاری فعال در نفت شیل امریکا بعد از 9 هفته کاهش مستمر، نصف شده است. امریکا اکنون با ریزش 50 درصدی در هر هفته، حدود ۴۰۰ دکل غیرفعال دارد.

اما مجموع این شرایط باعث شد که قیمت نفت امریکا از روند منفی خود که بی‌سابقه در تاریخ صنعت نفت این کشور بود، حدود 30 دلار در بشکه سوق پیدا کند. به نظر می‌رسد که این روند ادامه داشته باشد و به زودی و با عبور قیمت شاخص WTI از مرز 40 دلار بخشی از فعالیت‌ها از سر گرفته شود.

با وجود این همه چشم انتظار منقضی شدن قرار دادهای ماه ژوئن هستند تا ببینند که آیا تجربه ماه آوریل تکرار می‌شود یا خیر. هرچند که کاهش ذخایر نفت امریکا در هفته گذشته و کاهش ذخایر نفت در کاشینگ اوکلاهاما که هاب تحویل معاملات نایمکس است، نگرانی‌ها را کم کرده است.

در این زمینه «ادوارد مویا»، تحلیلگر ارشد بازار به رویترز می‌گوید: «نفت شاخص WTI تلاش خواهد کرد تا از 30 دلار در بشکه عبور کند؛ تا چشم‌انداز اقتصادی برای ایالات متحده بهبود و برخی از خطرات نزولی کاهش یابد.»

بهبود اوضاع پالایشگران نفت جهان در ماه ژوئن

آژانس بین‌المللی انرژی نیز اعلام کرد که امکان بهبود فعالیت پالایشگاه‌های نفت جهان با حاشیه سود کم در ماه ژوئن وجود دارد. این در حالی است که رقم حاشیه سود پالایشگاه‌ها به‌دلیل شرایط قیمت نفت خام محدود خواهد بود، زیرا تولیدکنندگان خیلی سریع‌تر از حد انتظار تولید را کاهش داده‌اند.

به‌گزارش رویترز، این نهاد در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: اگر تولید نفت خام سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها نسبت به مازاد عرضه تنظیم شود، قیمت نفت خام بهبود می‌یابد و به‌دنبال آن حاشیه سود پالایشی کاهش خواهد یافت.

در روزهای اخیر، بسیاری از کشورهای عضو اوپک از جمله عربستان اعلام کردند تولید نفت خود را بیش از آنچه در توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به «اوپک پلاس»، متعهد شده‌اند، کاهش می‌دهند.

تولیدکنندگان نفت در امریکا و کانادا نیز خیلی سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت، روزانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت خود را کاهش داده‌اند.در حالی که کاهش برخی محدودیت‌های اعمال‌شده برای کنترل ویروس کرونا باید سبب افزایش تقاضای سوخت شود، پالایشگاه‌ها هنوز هم با مشکلات بزرگی روبه‌رو هستند و تا زمان بهبود حاشیه‌ سود، تعداد بیشتری از آنها تعطیل خواهند شد.

گزارش ماهانه این نهاد نشان می‌دهد محدودیت‌های اعمال‌شده برای جلوگیری از شیوع کرونا سبب شده‌ است تقاضای نفت خام در ماه آوریل ۲۵ درصد، معادل بیش از روزانه ۲۵ میلیون بشکه کاهش یابد.بهبود نسبی تقاضای سوخت سبب شده است، پالایشگاه‌ها به‌دنبال عرضه باشند و همین موضوع به افزایش قیمت شاخص‌های مهم نفتی‌ منجر شده است که در ماه آوریل به پایین‌ترین قیمت در تاریخ سقوط کرده بودند.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد توان تولید کنونی پالایش نفت خام جهانی، بدون تغییر نسبت به ماه آوریل، ۶۶ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است که نسبت به پارسال بیش از ۱۴ میلیون بشکه در روز کاهش نشان می‌دهد.

ذخایر انبارها، بر مدار نزولی

در همین حال، بعد از ماه‌ها، اکنون این خوشبینی وجود دارد که موجودی انبارها ممکن است، کم شود و بزودی روند نزولی ذخیره‌سازی آغاز می‌شود.به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، تحلیلگران می‌گویند که «ساختارهای بازار به وضوح در حال بهبود است. اما ما هنوز اعتقاد داریم که در کوتاه مدت، روند صعودی محدود است با توجه به اینکه ما هنوز با مازاد عرضه مواجه‌ایم. موجودی زیادی برای هضم در بازار وجود دارد. با این حال امیدهایی برای وقوع آن شکل گرفته است.»

این مسأله نشان می‌دهد که قیمت نفت به صعود خود ادامه می‌دهد. اما یک مسأله هنوز باعث می‌شود که سطح اطمینان به روند صعودی قیمت نفت چندان بالا نباشد. همه‌گیری ویروس کرونا، برای باری دیگر، دور از ذهن نیست و احتمال وقوع پیک‌هایی از این بیماری در سراسر جهان وجود دارد. بویژه در فصل پاییز و با سرد شدن دمای هوا. هنوز کسی نمی‌داند که قیمت نفت تا کجا بالا خواهد رفت. اما سیگنال‌ها فعلاً مثبت است./ روزنامه ایران



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها