کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فقط استخوان بخش خصوصی‌ باقی ‌مانده است


کد خبر : ۷۱۲۲سه شنبه، ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۱:۴۷۱۷۳۵ بازدید

انتقاد از تضعیف بخش خصوصی، فراتررفتن تولید نفت از پیش‌بینی بودجه‌ای، عرضه نفت‌خام در بورس انرژی، انعقاد تفاهمنامه نفتی با روسیه و کمک به تقویت بخش خصوصی ...

انتقاد از تضعیف بخش خصوصی، فراتررفتن تولید نفت از پیش‌بینی بودجه‌ای، عرضه نفت‌خام در بورس انرژی، انعقاد تفاهمنامه نفتی با روسیه و کمک به تقویت بخش خصوصی از مهم‌ترین محورهای اظهارات دیروز وزیر نفت در نشست با اعضای اتاق ایران بود.

دیروز فعالان بخش خصوصی حوزه انرژی اتاق بازرگانی ایران، میزبان بیژن نامدارزنگنه بودند؛ نشستی با محوریت حوزه انرژی و اخبار مختلفی که زنگنه در این مورد اعلام کرد. یکی از مهم‌ترین اظهارات زنگنه در این نشست انتقاد تند وی از وضعیت بخش خصوصی بود که در این مورد گفت: متاسفانه در طول هشت‌سال گذشته بخش خصوصی در کشور ضعیف شده و گوشت آن ازبین‌رفته و فقط استخوانش باقی مانده است که البته همین هم جای شکر دارد. زنگنه گفت: «متاسفانه واحدهای خصوصی‌شده از دست دولت خارج شده و در اختیار بخش دیگری از دولت قرار گرفته است. بنا نبود که وزارت رفاه، پالایشگاه و پتروشیمی داشته باشد، اما وزارت نفت این واحدها را در اختیار نداشته باشد. این چه وضعی است که درست کرده‌ایم. من تکلیف خودم را نمی‌فهمم.

بنا نبود که یک‌‌وزیر برای پالایشگاه و پتروشیمی با من تماس بگیرد.» وی با بیان اینکه 480هزار بشکه میعانات گازی داریم که می‌توانستیم با آن یک پالایشگاه احداث کنیم، گفت: «به‌دلیل اینکه معتقدم بخش خصوصی باید حضور پیدا کند یک‌پالایشگاه را به هشت‌پالایشگاه 60هزاربشکه‌ای که توسط بخش خصوصی احداث می‌شود تقسیم کردم.» وزیر نفت با بیان اینکه برای اولین‌بار در تاریخ ایران بین فعالان بخش خصوصی برای ساخت پالایشگاه رقابت گذاشته و فراخوان داده‌ایم، گفت: اکنون 33مجموعه که بیش از 50شرکت را دربرمی‌گیرند برای احداث این هشت پالایشگاه به صورت رقابتی اعلام آمادگی کرده‌اند. پدرام سلطانی، نایب‌رییس اتاق ایران در پاسخ نقد زنگنه به کوچک‌بودن بخش خصوصی گفت: اگر بخش خصوصی کوچک است به‌دلیل بزرگ‌بودن دولت است. باید باور وزارتخانه نسبت به بخش خصوصی تغییر کند. از سوی دیگر باید نسبت سرمایه‌گذاری‌هایی که توسط بخش خصوصی و دولت انجام می‌شود را به‌نفع بخش خصوصی اصلاح کنیم.

ساخت 200 جایگاه تک‌پمپه سی‌ان‌جی
برطرف‌کردن مشکلات موجود در صنعت سی‌ان‌جی هم بخش دیگری از اظهارات زنگنه بود که در مورد آن گفت: در برخی از شهرها فقط از 30درصد ظرفیت استفاده می‌شود، در مقابل در برخی از شهرها کمبود جایگاه وجود دارد که این امر به غیرعادی‌بودن قیمت‌ها برمی‌گردد. به گفته زنگنه، تا زمانی که قیمت‌ها دستوری باشد، کسی اقدام به ساخت جایگاه نمی‌کند. وی از تفاهم با شهردار تهران برای ساخت 200جایگاه تک‌پمپه خبر داد. وزیرنفت با اشاره به اینکه اگر در اختیار من بود وضعیت جایگاه‌ها را تغییر داده و سه الی چهار نوع جایگاه ایجاد می‌کردم، خاطرنشان کرد: باید زمان بگذرد و جلوتر برویم تا وضعیت در این حوزه بهبود یابد. وزیر نفت درباره انتقادات مطرح‌شده در زمینه درجه‌بندی جایگاه‌های سوخت گفت: قیمت سوختی که به جایگاه‌ها داده می‌شود باید مناسب باشد تا بتوانیم شاهد رقابت بین جایگاه‌ها باشیم تا اگر جایگاهی خوب کار نکرد بتوانیم آن را تعطیل کنیم به‌طوری که باعث اختلال در عرضه‌ سوخت نشود.

عرضه نفت‌خام در بورس انرژی
عرضه نفت‌خام در بورس انرژی دیگر موضوعی بود که زنگنه در نشست اتاق ایران عنوان کرد و گفت: صدهزاربشکه نفت‌خام از طریق بورس انرژی به منظور صادرات به‌صورت ریالی عرضه می‌شود و اگر کسی بخواهد دلاری خرید کند نیز مشکلی وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه در حال فراهم‌کردن مقدمات این امر هستیم، گفت: تجربه این کار وجود دارد و در گذشته نفت‌خام برای صادرات در مقیاس کم عرضه شده بود بنابراین این امر نیاز به ملاحظات بسیاری دارد که در حال فراهم‌شدن است.

تعیین 10ساله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها
تعیین‌تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها هم دیگر موضوعی بود که زنگنه عنوان کرد؛ موضوعی که سال گذشته انتقادات بسیاری در بخش خصوصی ایجاد کرده بود. حال زنگنه پیشنهاد داده است اگر با پتروشیمی‌ها به تفاهم برسد قرار است قیمت نرخ خوراک پتروشیمی را بلندمدت و برای 10سال تعیین کنند. زنگنه با اشاره به اینکه مجلس اکنون در حال کار روی این موضوع به‌منظور گنجاندن آن در لایحه تنظیم مقررات مالی دولت که باعث دایمی‌شدن قانون‌هاست، بوده خاطرنشان کرد: البته مجلس قیمت‌گذاری نمی‌کند، بلکه چارچوب‌های لازم در این راستا را تعیین می‌کند. زنگنه گفت: اگر پتروشیمی‌ها آمادگی داشته باشند، می‌توانیم فرمول تعیین قیمت خوراک را تا پایان مهرماه تهیه کنیم.

تولید نفت از بودجه فراتر رفت
در حالی که نگرانی‌هایی از بابت کاهش قیمت نفت مطرح شده اما زنگنه عنوان کرده که وضعیت ایران در زمینه تولید و صادرات نفت خوب و رو به پیشرفت است. حتی وی گفته میزان فروش نفت از بودجه فراتر رفته است. در حالی که قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال93، صددلار تعیین شده اما قیمت جهانی نفت با کاهشی چشمگیر به حدود 95دلار رسیده است؛ موضوعی که نگرانی بسیاری از بابت درآمدهای نفتی ایجاد کرده است. اما آنطور که زنگنه خبر داده میزان فروش و بازارهای صادراتی افزایش داشته. البته وی گفته است نمی‌توانم عدد، رقم، جا و مکان صادرات نفت ایران را اعلام کنم، اما وضع ما موردقبول و روبه‌پیشرفت است.

انعقاد قرارداد نفتی با روسیه
اظهارات زنگنه هم به موضوع روابط ایران و دیگر کشورها در عرصه انرژی معطوف شد. زنگنه در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین وضعیت خط لوله صادرات گاز به پاکستان خاطرنشان کرد: پاکستانی‌ها حرف‌های جدیدی نمی‌زنند و همان حرف‌های گذشته را تکرار می‌کنند. پاکستان در زمینه‌ احداث خط لوله تاخیر دارد و باید در مذاکره با آنها ببینیم به کجا می‌رسیم. وی درخصوص اینکه گفته می‌شود در پرونده گازی ایران و ترکیه، ایران بازنده شده است، تصریح کرد: در این داوری ما وکیل داشته‌ایم و شواهد و قراینی که اثبات کرده تخلفی نکرده‌ایم نیز ارایه شده است. وی با تاکید بر اینکه در قرار‌داد‌های گازی از شروع تا پایان همیشه این مسایل وجود دارد، گفت: نباید چنین مسایلی را یک تخاصم دید، مذاکره صورت می‌گیرد و این مسایل ماهیت قرار‌داد‌های طولانی‌مدت است.

رقم دقیق وصول بدهی‌های زنجانی معلوم نیست
پیگیری پرونده زنجانی هم موضوع دیگری است که وزیرنفت در توضیح آن گفت: وزارت نفت همکاری نزدیکی با قوه‌قضاییه در زمینه وصول بدهی دولت از اموال زنجانی داشته اما بدهی‌های وی به دولت نسبت به املاک و دارایی‌هایش قابل‌مقایسه نیست و حتی کمتر است. زنگنه ادامه داد: هنوز نمی‌توان رقم دقیقی از درصد وصول مطالبات دولت از اموال زنجانی ارایه داد چراکه ارزیابی دقیقی باید صورت گیرد که این موضوع نیز در حال انجام است.

اضافه‌برداشت قطر از میادین مشترک
«علی شمس‌اردکانی»، رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران هم در این نشست تاکید کرد: باید من  منابع حاصل از فروش نفت و گاز به حساب ذخیره واریز شود و از این طریق ال‌سی ریالی گشوده و سرمایه لازم برای بخش نفت تامین شود. این فعال اقتصادی توضیح داد: در وضعیت فعلی روزانه پنج‌میلیون‌بشکه در داخل کشور مصرف می‌شود چرا که اصول بهینه‌سازی مصرف رعایت نشده و از سوی دیگر با این نوع قیمت‌گذاری‌ها میل به مصرف افزایش یافته و نوعی تضییع سرمایه اتفاق می‌افتد. وی افزود: از آنجایی که ایران سرمایه‌گذاری لازم را در میادین مشترک ندارد تا همین امروز قطر 160میلیارددلار بیش از سهمش از میادین مشترک استخراج کرده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها