کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افتتاح رسمی قطعه اول آزادراه تهران- شمال


کد خبر : ۶۹۶۱۲چهارشنبه، ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲:۵۲۶۳۸۰ بازدید

قطعه اول آزادراه تهران- شمال که در 23 بهمن امسال و پس از حدود 24 سال به طور آزمایشی افتتاح شده بود، دیروز رسماً و با حضور رئیس جمهور ...
افتتاح رسمی قطعه اول آزادراه تهران- شمالافتتاح رسمی قطعه اول آزادراه تهران- شمال

قطعه اول آزادراه تهران- شمال که در 23 بهمن امسال و پس از حدود 24 سال به طور آزمایشی افتتاح شده بود، دیروز رسماً و با حضور رئیس جمهور افتتاح شد و به بهره برداری رسید. طول این قطعه از آزادراه تهران – شمال ۳۲ کیلومتر است که با افتتاح این قطعه مسافت بین شهر تهران تا چالوس ۶۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت. به گزارش ایرنا، در این بخش از آزادراه تهران – شمال، پیمانکاران چینی به مدت 17 سال فعال بودند که تنها 29 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما از ابتدای دولت یازدهم با حضور بنیاد مستضعفان، تکمیل شده است.

آخرین خبر از عوارض آزادراه تهران- شمال

از همان روز نخست افتتاح آزمایشی، موضوع عوارض آزادراه به یکی از ابهامات تبدیل شد چرا که مسئولان وزارت راه، رقم آن را کمتر از 50 هزار تومان اعلام کردند. با این حال، دو روز قبل، ریز این عوارض منتشر شد که براساس آن، نرخ عبور خودروهای سواری در روزهای عادی 25 هزار تومان، خودروهای سواری در روزهای پیک 35 هزار تومان، وانت 35 هزار تومان، مینی بوس 40 هزار تومان و اتوبوس 45 هزار تومان تعیین شده بود اما این موضوع هم پایان ماجرا نبود. وزیر راه اعلام کرد که رئیس جمهور دستور کاهش پنج هزار تومانی نرخ عوارضی منطقه یک آزادراه تهران- شمال را صادر کرده است. بنابراین از خودروهای سواری در روزهای عادی 20 هزار تومان و در روزهای پیک 30 هزار تومان عوارض دریافت می شود.

عوارض آزادراه تهران- شمال، کم یا زیاد؟

شاید در نگاه اول، رقم های مطرح شده برای عوارض این آزادراه کمی عجیب و زیاد به نظر برسد اما اظهارات مسئولان بنیاد مستضعفان نشان می دهد که در صورت لحاظ کردن حساب و کتاب اقتصادی، باید این رقم بیش از این ها می شد. فتاح رئیس بنیاد مستضعفان توضیح داده است: 50 درصد سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد تومانی این آزادراه مربوط به این بنیاد و 50 درصد باقی مانده مربوط به دولت است. همچنین بنا بر این بوده که دوره بهره برداری این بنیاد از قطعه نخست آزادراه 10 سال باشد. با این شرایط اگر قرار بود بنیاد مستضعفان به نسبت سرمایه گذاری خود در آزادراه، عوارضی دریافت کند، عوارضی منطقه یک 200 هزار تومان می شد. به همین منظور، بنیاد به دولت اعلام کرده حاضر است درخصوص بازگشت سرمایه انعطاف به خرج دهد.

به طوری که 60 درصد آن معادل سه هزار میلیارد تومان با توافق دولت، به صورت املاک دریافت و دو هزار میلیارد تومان دیگر نیز از طریق عوارض آزادراهی در مدت 10 تا 12 سال تامین شود.به گزارش خراسان، در هر حال فاصله ارقام اعلام شده برای عوارض آزادراه با آن چه در ذهن ما مردم می گذرد، می تواند ناشی از برخی واقعیات باشد. در شرایطی که دولت انواع یارانه ها را در حوزه های مصرفی به مردم ارائه می کند، دور از انتظار نیست که سطح عمومی قیمت این کالاها از کالاهای با نرخ کاملاً آزاد (خدمات فنی و مهندسی راه سازی) کمتر باشد. البته این موضوع منوط به این است که فرض کنیم در اجرای این پروژه بهره وری به میزان معقولی لحاظ شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها