کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت داخلی آهن بالاتر از قیمت صادراتی!


کد خبر : ۶۹۴۴۵پنجشنبه، ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹:۵۷۱۳۱۶۹ بازدید

طی ماه جاری قیمت ها به شکل غیرمنطقی روند افزایشی داشته از این رو کارشناسان معتقدند که وضعیت فعلی را می توان ناشی از چهار عامل در ...
قیمت داخلی آهن بالاتر از قیمت صادراتی!قیمت داخلی آهن بالاتر از قیمت صادراتی!

آهن‌پرایس- طی ماه جاری قیمت ها به شکل غیرمنطقی روند افزایشی داشته از این رو کارشناسان معتقدند که وضعیت فعلی را می توان ناشی از چهار عامل در نظر گرفت؛ موضوع اصلی اول کمبود جدی مواد اولیه از اوایل پاییز به علت رونق گرفتن خام فروشی، صادرات محصولات پایه و بی توجهی مسئولین به توصیه های مکرر کارشناسان در این مورد است. مورد مهم دیگر کاهش جدی تولید آهن اسفنجی در فصل زمستان به دلایل مختلف از جمله افت فشار شبکه گاز بود که البته طی جلساتی و سهمیه بندی آن برنامه ای برای تامین خوراک واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است. 

با وجود این شرایط بر خلاف تاکید بسیار فعالان بازار که معتقدند باید قیمت های صادراتی و داخلی یکسان شود، نتیجه این شد که قیمت های داخلی حداقل یک پله از قیمت های صادراتی هم فراتر برود!!! موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه کرد نحوه فروش مدت دار فولاد سازان دولتی و فرمول محاسبه نرخ پایه برای محصولات فولادی می باشد که بی تاثیر بر این روند افزایشی نبوده است. این عوامل هم از سمت عرضه بر بی نظمی بازار نمود داشته است و هم از سمت تقاضا با انتظارات تورمی به آن دامن زده است. انتظارات شدید تورمی ناشی از سیاست های اقتصادی دولت و متاثر از جو هیجانی  بازارهای موازی مثل خودرو، بورس، بازارهای کالایی و.... مورد مهمی است که از سمت تقاضا بازار را متشنج کرده است. در کنار این موضوع نزدیک شدن به پایان سال و افزایش ملموس تقاضا که بخشی از آن تقاضای کاذب و بخشی تقاضای موثر است، در کنار نگرانی مردم از ورود به سال جدید تاثیر خود را گذاشته است.
 
هرچند برگزاری جلسه ستاد تنظیم بازار با محوریت اوضاع آشفته بازار آهن اندکی از التهاب بازار کاست اما قطعا بازگشت آرامش به بازار نه در گرو تصمیمات احساسی و مقطعی است و نه در گرو افزایش فشار نهادهای نظارتی مثل تعزیرات و بازرسی و ... که سال گذشته هم نمونه شکست خورده چنین تصمیمات را شاهد بوده ایم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها