کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار آهن حامی سرمایه‌داران؟


کد خبر : ۶۹۲۶۰چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲:۰۲۸۷۷۱ بازدید

تصمیمات غیر کارشناسانه اخیر سبب گشته است تا شرکت‌های بزرگ با سود انباشته چند هزار میلیارد تومانی بجای حمایت از صنایع کوچک ...
بازار آهن حامی سرمایه‌داران؟بازار آهن حامی سرمایه‌داران؟

آهن‌پرایس- تصمیمات غیر کارشناسانه اخیر سبب گشته است تا شرکت‌های بزرگ با سود انباشته چند هزار میلیارد تومانی بجای حمایت از صنایع کوچک، متاسفانه با  صدور دستور اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر انجام معاملات نقدی سه ماهه، صنایع کوچک را تبدیل به محلی برای تامین مالی خود کنند. فعالان بازار آهن معتقدند که وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از مشاهده ی  عدم پاسخ‌گویی تقاضای زیاد ورق در بورس کالا، به اشتباه تصور کرد که این میزان تقاضا به دلیل فروش اعتباری در بورس کالا بوده است، از این رو به اشتباه تصمیم گرفت تا نحوه ی معاملات را از اعتباری به نقدی تغییر دهد.

تولیدکنندگان کوچک و متوسط که سرمایه در گردش کافی برای خود نداشته، اکنون با وجود برنامه های دولتی همچون طرح «گام»  که گفته می شود به افزایش نقدینگی این تولیدکنندگان کمک می کند، محلی برای تغذیه شرکت های بزرگ و ورود مجدد دلالان به معاملات بازار آهن شده اند. دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل در این رابطه اذعان داشت که: یک تصمیم اشتباه کوچک برای فروکش کردن التهاب بازار نه تنها به ثبات بازار کمک نکرده، بلکه دست دلال‌ها را برای جولان بیشتر باز نموده است. ضمن اینکه با افزایش قیمت ورق، شاهد هستیم که قیمت قوطی پروفیل با این کالا تقریبا برابر شده است، زیرا پروفیل در کارخانه توسط تولیدکننده به قیمت هفت هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم تولید می‌شود اما ورق در اختیار دلال قرار گرفته است که اجازه کاهش قیمت را به آن نمی‌دهند.

این در حالی است که مصرف ورق به هیچ عنوان افزایش نیافته و میزان عرضه آن نیز در بازار دچار تغییر نشده است؛ بلکه سوداگران در بازار جنبش بیشتری یافته‌اند. بدین ترتیب می بایست توجه داشت که در بورس کالا فقط تولیدکنندگان می‌توانند ورق را خریداری کنند، یعنی تولیدکنندگانی که نقدینگی کافی در اختیار دارند و  مابقی می بایست به سراغ دلال‌ها بروند. در این شرایط حتی اگر تولیدکننده با کمک دلال، ورق مورد نیاز خود را از بورس بخرد، باید همه مالیات بر ارزش افزوده آن را بپردازد که در این میان باز هم سود نهایی را دلال‌ها خواهند برد چراکه اگر این تولیدکنندگان نتوانند از بورس خرید کنند، سهمیه آن‌ها از بین خواهد رفت و با خطر تعطیلی مواجه خواهند شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها