کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کاربران ایرانی موبایل در تنگنای تحریم


کد خبر : ۶۹۲۴۷چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳:۱۳۶۳۱۵ بازدید

سامسونگ دسترسی دیگر اپلیکیشن‌هایش را به کاربران ایرانی به صورت ریالی نمی‌فروشد. این موضوع را آیدین آرام، عضو هیأت‌رئیسه انجمن ...
کاربران ایرانی موبایل در تنگنای تحریمکاربران ایرانی موبایل در تنگنای تحریم

شهروند: سامسونگ دسترسی دیگر اپلیکیشن‌هایش را به کاربران  ایرانی به صورت ریالی نمی‌فروشد. این موضوع را آیدین آرام، عضو هیأت‌رئیسه انجمن واردکنندگان موبایل گفته و توضیح داده است که چیزی حدود ٦٠‌درصد بازار ایران در اختیار گوشی‌های سامسونگ است. البته اپل هم پیش از این استفاده کاربران ایرانی را از گوشی‌هایش آن‌قدر محدود کرده بود که حتی کمپین «آیفون نخریم» در ایران راه افتاد. اپل در بازار ایران سهم ١١‌درصدی دارد و به جز این گوشی‌های پرطرفدار، هوآوی در بازار ایران هم دسترسی کاربران ایرانی را به خدمات کلود یا ابری قطع کرده است و کاربران ایرانی نمی‌توانند با این گوشی‌ها از اطلاعات‌شان نسخه پشتیبان بگیرند.

تحریم‌های تازه سامسونگ برای ایرانی‌ها

آیدین آرام، عضو هیأت‌رئیسه انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی درباره تحریم‌های تازه سامسونگ برای کاربران ایرانی به ایلنا توضیح داده است: «شرایط امروز کشور به صورتی است که هیچ برندی نمی‌تواند سرویس‌های معمولی که به سایر کشورهای جهان ارایه می‌کند را به ما نیز بدهد. در بحث نرم‌افزاری، خدمات و سرویس‌هایی که ما دو‌سال پیش می‌گرفتیم، اکنون می‌توان گفت که به صفر رسیده است.»او درخصوص اعلامیه جدید شرکت سامسونگ مبنی بر قطع برخی خدمات نرم‌افزاری گفت: «به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شرکت سامسونگ مانند سایر تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان تلفن‌همراه به مصرف‌کنندگان خود اعلام کرده در تاریخ ٦ اسفند دیگر برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های پولی خود را نمی‌تواند در اختیار ایرانیان قرار دهد اما آن دسته از اپلیکیشن‌های رایگان همچنان قابل استفاده هستند.»

آرام درباره تأثیرگذاری این اقدام سامسونگ هم گفته است: «ابتدا باید جایگاه و ویژگی‌هایی که این برند نسبت به سایر برندهای موبایل در ایران داشته را مورد بررسی قرار داد. این شرکت تا پیش از این اجازه می‌داد تا مشتریان از پلی‌استور به صورت ریالی خریداری کنند، درصورتی که سایر برندها این امکان را نداشتند و باید حتما به صورت دلار یا یورو پرداخت صورت می‌گرفت. اکنون نیز علت اصلی به دلیل امکان‌نداشتن جابه‌جایی پول و تحریم‌های بانکی است، پس نمی‌توان سامسونگ را در این خصوص مسئول دانست؛ زیرا بانک‌های ما نمی‌توانند پولی را انتقال دهند.»

هوآوی چه محدودیت‌هایی ایجاد کرده است؟

هواوی غول چينی صنعت موبايل كه از چندی پيش و به مرور از سرويس‌های انحصاری گوگل محروم شده است، به فکر راهکار‌های جایگزین افتاده است. این ابر شرکت چینی که جایگاه چشمگیری در حوزه تولید تلفن‌همراه در سراسر جهان دارد، از دو جهت بر مصرف‌گنندگان محصولات این شرکت در ایران تأثیرگذار است. از یک‌سو جنگ تجاری میان آمریکا و چین که بیش از یک‌سال است شعله‌های آن افروخته شده و بر مشتریان جهانی این برند ازجمله ایرانیان تأثیر گذاشته است و از سوی دیگر تحریم‌های یک‌سویه ایالات متحده بر علیه کشورمان که بر ارایه خدمات به مشتریان ایرانی این شرکت تأثیر مستقیم دارد، سبب شده تا نگرانی‌هایی برای مشتریان ایرانی هوآوی ایجاد شود. البته این تحریم‌ها دامن محصولات گذشته این شرکت چینی را به صورت مستقیم نگرفته اما محصولات جدید هوآوی ممکن است از این تحریم‌ها مصون نماند.  

هوآوی از حدود دو‌سال پیش برای رویارویی با این شرایط تلاش‌های بسیاری برای دستیابی به راهکارهای جایگزین را در پیش گرفته است. در همین ارتباط ظاهرا این شرکت چینی به راهکاری برای ارایه گوشی‌ هوشمند بدون پلی‌استور دست پیدا کرده و آن‌طور که برخی رسانه‌ها گزارش کرده‌اند،  هوآوی تصمیم دارد تا با نصب پیش‌فرض ۷۰ اپلیکیشن محبوب اندرویدی، نیازهای کاربران خود را تا حد زیادی بدون وابستگی به گوگل‌پلی برطرف ‌کند.

خبرنگارانی که در رسانه‌های افشاکننده برنامه‌‌های هوآوی که در برخی برنامه‌‌های محرمانه‌ این شرکت چینی حضور داشته‌اند، جزئیات راهکارهای جایگزین این شرکت را گزارش کرده‌اند. براساس این گزارش‌ها، تصمیم هوآوی برای نصب پیش‌فرض اپلیکیشن‌های محبوب اندروید با هدف جبران نصب‌نشدن گوگل‌ پلی‌استور در گوشی‌های جدید است. در واقع، هوآوی می‌خواهد مشتریانش با مشکل نصب پکیج‌های APK مواجه نشوند و به سرویس‌های محبوب به‌ آسانی دسترسی داشته باشند. البته راهکار جایگزین چینی‌ها برای گوگل‌ پلی‌استور موسوم بهApp Gallery که پیش از این توسط هوآوی برای هماوردی با فروشگاه گوگل از حدود یک‌سال پیش ایجاد شده است، در دسترس کاربران خواهد بود.
از جمله دیگر راهکار‌های این شرکت چینی برای رویایرویی با تحریم‌ها ارایه سرویس‌های جایگزین است. برای این منظور این شرکت‌ چینی پلتفرم‌های گوناگونی را در دستور کار دارد که از آن جمله می‌توان به سرویس خدمات ویدیویی Huawei Video به جای سرویس محبوب YouTube یا سرویس توسعه‌یافته‌ Tom-Tom به جای سرویس پرکاربرد نقشه گوگل به نام google map اشاره کرد. با این‌همه اما این تلاش‌ها یک نکته را هم یادآور می‌شود و آن هم این است که از این پس مشتریان نمی‌توانند سرویس‌های بسیار محبوب آمریکایی همچون فیس‌بوک، اینستاگرام، واتس‌آپ و... را به‌صورت پیش‌فرض در گوشی‌های هوشمند خود نصب کنند.

البته تمام این محدودیت‌های گفته‌شده تنها محدودیت‌های هوآوی از سوی آمریکایی‌ها نیست و این شرکت چینی با تمامی همکاران آمریکایی خود دچار قطع ارتباط مستقیم شده که در کنار گوگل می‌توان به شرکت‌های بزرگی چون مایکروسافت و کوالکام نیز اشاره کرد. قطع رابطه‌ای که هرچند غول چینی تولید تلفن‌همراه را در تنگنا قرار داده اما از سوی دیگر برای خود شرکت‌های آمریکایی نیز به معنای ازدست‌دادن یکی از بزرگ‌ترین مشتریان خود و در نتیجه کاهش درآمد و سودآوری بوده است و دیگر از پس این تحریم‌های تلفن‌های هوشمند جدید هوآوی که در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار با آمریکایی‌ها رابطه تنگاتنگی داشت، دیگر از این امکان برخوردار نیست.

اپل مشتریان ایرانی‌اش را پس زد

در این میان اپل بیشتر از سایر برندها برای دسترسی ایرانی‌ها به گوشی‌هایش مشکل‌ساز شده است. اپل تقریبا به‌طور کامل دسترسی کاربران ایرانی به اپ‌استور را بسته است و پیش از این اعلام کرده بود که دسترسی کاربران آیفون به اپلیکیشن‌های فارسی را غیرممکن می‌کند.

 این تصمیم اپل هم به زمانی بازمی‌گردد که فیس‌بوک و گوگل با طراحی اَپ‌های مخصوصی که از همین گواهینامه استفاده می‌کردند، دست به جمع‌آوری اطلاعات کاربران‌شان زدند. درنهایت اپل، اَپ‌هایی که برای فعالیت خود از این گواهینامه استفاده می‌کردند، را مسدود کرد. حتی این مسدودسازی اپل باعث شد بسیاری از اپ‌های داخلی گوگل که برای کاربران سازمانی‌اش قابل استفاده بودند نیز، از دسترس خارج شود. حال این تصمیم اپل که برای حفظ اطلاعات شخصی کاربران گرفته شده، به ضرر بسیاری از کاربران ایرانی و کسب‌وکارهای آنلاین در ایران تبدیل شده است؛ چراکه دو‌سال پیش و بعد از حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپل‌استور نیز، بسیاری از برنامه‌نویسان ایرانی برای دورزدن این تحریم اپل، از گواهی توسعه‌دهنده سازمانی در جهت انتشار اَپ‌های فارسی استفاده کردند. با این اقدام اپل بیشتر اَپ‌های پرداختی و ارایه‌دهنده سرویس فارسی را که از این گواهینامه استفاده می‌کردند، غیرقابل دسترس کرده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها