کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رقابت برای فروش میوه‌‌های ممنوعه


کد خبر : ۶۸۵۹۷پنجشنبه، ۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷:۰۷۸۷۸۷ بازدید

حذف میوه از سبد معیشتی خانوار یکی از اتفاقاتی است که در دو سال اخیر، پس از کاهش قدرت خرید مردم رخ داده است. به‌دنبال بالارفتن نرخ ...
رقابت برای فروش میوه‌‌های ممنوعهرقابت برای فروش میوه‌‌های ممنوعه

آرمان ملی: حذف میوه از سبد معیشتی خانوار یکی از اتفاقاتی است که در دو سال اخیر، پس از کاهش قدرت خرید مردم رخ داده است. به‌دنبال بالارفتن نرخ ارز و رشد لجام‌گسیخته تورم، گروه‌های کمتر‌برخوردار جامعه بیش از آنکه به فکر خرید میوه و برطرف‌کردن نیازهای ثانویه خود باشند، بیشتر دغدغه تهیه لقمه نانی برای اعضای خانواده خود دارند.

حتی خانواری که پیش از این یخچال خود را با انواع میوه‌ها پر می‌کردند، اکنون با بروز گرانی‌ها، به خرید دانه‌ای میوه روی آورده‌اند؛ اما در همین شرایط افرادی هم پیدا می‌شوند که برای خرید میوه‌های لاکچری سر و دست می‌شکنند. جاکویرا، پاشن فروت، ستاره، درایان، کامکوات، مانگوستین، لیچی و ... تنها بخشی از فهرست بلندبالای میوه‌های لاکچری هستند که جملگی به شکل قاچاق وارد کشور می‌شوند و دل میلیاردرها را برده‌اند؛ میلیاردرهایی که برای نمایش سرمایه و دارایی خود حاضرند برای خرید این میوه‌ها میلیونی خرج کنند تا در میهمانی‌ها و شبکه‌های مجازی افراد بیشتری را به سمت خود جذب کنند.

فروشگاه‌های اینترنتی مجاز نیز این روزها به اصلی‌ترین رقیب کانال‌ها و صفحات تلگرامی و اینستاگرامی برای فروش این میوه‌های قاچاق تبدیل شده‌اند. در حالی که مسئولان ذی‌ربط عمده واردات میوه‌های لاکچری را متوجه مسافران خارجی می‌سازند، اما اندازه بعضی از این محصولات به‌قدری بزرگ است که حتی داخل ساک و چمدان مسافری جا نمی‌گیرند. به نظر می‌رسد در این زمینه هم دست‌هایی وجود دارد که به شکل گسترده میوه‌های ممنوعه را وارد کشور می‌کنند.

با اينکه تحريم‌ها و بالارفتن نرخ ارز، بازار بسياري از کاسبان را آجر کرد، اما در اين بين عده‌اي هم به کاسب تحريم و گراني تبديل شده‌اند و نان خود را در روغني فرو کرده‌اند که تا سال‌ها سير نگه‌شان دارد. قاچاقچيان ميوه تنها يکي از گروه‌هايي هستند که سر سفره بالارفتن نرخ ارز نشسته‌اند و با واردات غيرقانوني ميوه‌هاي ممنوعه به سودي ميلياردي دست پيدا کرده‌اند. تا چندي پيش اين دست از ميوه‌ها با نام‌هاي عجيب و غريب خود فقط در شبکه‌هاي مجازي خريد و فروش مي‌شد، اما اکنون کافي است به فروشگاه‌هاي اينترنتي مراجعه کنيم تا با چند کليک و پرداخت چندصد هزار تومان براي خريد چند عدد ميوه، به جرگه لاکچري‌ها بپيونديم.

در واقع اين فروشگاه‌ها امروز به اصلي‌ترين رقيب کانال‌هاي تلگرامي و صفحات اينستاگرامي تبديل شده‌اند و در واقع پا جاي پا آنها گذاشته‌اند؛ با اين تفاوت که برخي از شهروندان به صفحات مجازي اعتماد ندارند، اما با اعتماد به فروشگاه‌هاي اينترنتي رسمي از آنها خريد مي‌کنند. البته مشاهدات ميداني نيز حاکي از آن است که در ميدان مرکزي ميوه و تره‌بار تهران هم اين قلم از ميوه‌هاي ممنوعه به‌وفور يافت مي‌شود. گروهي از فروشندگان خود را واردکننده اين محصولات معرفي مي‌کنند و عرضه محدود را علت قيمت‌هاي نجومي اين ميوه‌ها مي‌دانند. آنها ديگر توجهي به اين موضوع ندارند که جز ميوه‌هاي گرمسيري نظير موز، آناناس، نارگيل و انبه، واردات ساير ميوه‌ها قاچاق تلقي مي‌شود و خريد و فروش آن در فضاي مجازي به طور کلي ممنوع است. تفاوتي هم ندارد که اين ميوه‌ها به شکل مسافري وارد کشور شده باشند يا به شکل ديگر؛ اما اين موضوع در سايه کمبود نظارت دستگاه‌هاي متولي در حال انجام است.

قاچاقچي ميوه کيست؟

در رابطه با وفور ميوه‌هاي لاکچري در خرده‌فروشي‌ها و عمده‌فروشي‌ها و حتي فروشگاه‌هاي اينترنتي، مهم‌ترين سوالي که پيش مي‌آيد اين است که چطور در حالي که واردات ميوه ممنوع است، اين محصولات به شکل عمده فروخته مي‌شوند؟ مسئولان مربوطه باز هم تقصير را متوجه شهروندان مي‌سازند و در اين زمينه مسافراني که وارد ايران مي‌شوند از ديد آنها متهم رديف اول هستند. اين در حالي است که وفور اين محصولات در ميادين ميوه و تره‌بار نشان از علائم ديگري دارد که بعيد به نظر مي‌رسد مسافران بتوانند با چمدان آن را وارد کشور کنند که حتي در اين شرايط هم نهادهايي نظير گمرک بايد پاسخگو باشند. با اين حال از نهادهاي ناظر انتظار مي‌رود ورود جدي‌تري به اين ماجرا داشته باشند و در سال رونق توليد با متخلفاني که تيشه را براي زدن ريشه توليد تيز کرده‌اند طبق قانون برخورد کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها