کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آخرین جزییات از نحوه محاسبه ‌بیمه شخص ثالث خودرو


کد خبر : ۶۸۰۸۵چهارشنبه، ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲:۵۹۹۸۳۰ بازدید

برخلاف بیمه بدنه اتومبیل که ‌بیمه‌ای اختیاری است، بیمه شخص ثالث ‌بیمه‌ای اجباری بوده که همه صاحبان وسایل نقلیه باید آن را تهیه کنند تا ...

برخلاف بیمه بدنه اتومبیل که ‌بیمه‌ای اختیاری است، بیمه شخص ثالث ‌بیمه‌ای اجباری بوده که همه صاحبان وسایل نقلیه باید آن را تهیه کنند تا خسارت مالی و جانی برای شخص زیان دیده و خسارت جانی برای راننده مقصر توسط بیمه پرداخت شود.

برای خرید بیمه شخص ثالث، نرخ و نرخ بیمه شخص ثالث یکی از عوامل مهم در زمان خرید این بیمه است که اهمیت بسیاری برای خریداران آن دارد.

در این مطلب قصد داریم نحوه محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث، نرخ و استعلام آن را در سال ۱۳۹۸ بررسی کنیم.

محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث در سال ۹۸

در بیمه شخص ثالث یک مبلغ حق بیمه به عنوان حق بیمه پایه وجود دارد، که مقدار این مبلغ توسط بیمه مرکزی مشخص شده و در شرکت‌های بیمه اجرایی می‌شود.

مبلغ حق بیمه پایه به میزان دیه و تعداد سیلندرهای ماشین بستگی دارد. به طور مثال مبلغ دیه در سال ۱۳۹۸ در ماه حرام ۳۶۰ میلیون تومان و در ماه غیر حرام به میزان ۲۷۰ میلیون تومان می‌باشد.

طبیعتا با افزایش نرخ دیه، نرخ بیمه شخص ثالث هم افزایش پیدا می‌کند و این مورد در افزایش ۱۵% نرخ بیمه شخص ثالث سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ مشهود است.

همانطور که مشاهده می‌کنید مبلغ پایه حق بیمه شخص ثالث برای اتومبیل‌های کمتر از ۴ سیلندر به میزان ۱۱.۲۳۶.۰۰۰ ریال و برای ماشین‌های پیکان و پراید به میزان ۱۳.۳۰۶.۰۰۰ ریال است. دقت کنید که این مبالغ برای تعهد بدنی یا دیه ۳۶۰ میلیون تومانی و تعهد مالی ۹ میلیون تومان است و برای بیمه‌های شخص ثالث صادر شده در سال ۹۸ معتبر می‌باشد.

همانطور که در بالا ذکر کردیم مبلغ پایه حق بیمه شخص ثالث یک مبلغ ثابت است، اما در محاسبه بیمه شخص ثالث ۹۸ عوامل دیگری مانند تخفیفات عدم خسارت یا جریمه‌های پرداخت دیرکرد می‌تواند باعث افزایش یا کاهش نرخ نهایی بیمه نامه شخص ثالث شود. در تصویر زیر می‌توانید نرخ بیمه شخص ثالث برای اتومبیل‌های سواری را که بر اساس مقدار سال تخفیف آنها در سال ۱۳۹۸ در نظر گرفته شده است مشاهده کنید.
 

jadvalsales1.jpg

روش محاسبه بیمه شخص ثالث سال ۹۸

موارد تاثیرگذار در محاسبه نرخ حق بیمه شخص ثالث عبارتند از:

حق بیمه پایه: که در بالا اشاره کردیم مبلغ این حق بیمه توسط بیمه مرکزی به صورت سالیانه به شرکت‌های ‌بیمه‌ای اعلام می‌شود.

تخفیف عدم خسارت: در صورتی که خسارتی به خودروی شما وارد نشود و از پوشش بیمه شخص ثالث استفاده‌ای نکنید، شامل تخفیف عدم خسارت خواهید شد. با توجه به جدول بالا، هر چقدر تعداد سال‌هایی که خسارت نداشته‌اید بیشتر باشد؛ مبلغ پرداختی شما برای بیمه نامه بعدی کمتر خواهد شد.

جریمه دیرکرد: بیمه شخص ثالث جزو بیمه‌های اجباری است و عدم تمدید به موقع این بیمه نامه شامل جریمه برای شخص بیمه‌گذار خواهد بود. جریمه دیرکرد به صورت روزانه محاسبه می‌شود، به طور مثال مقدار آن برای ماشین‌های سواری در سال ۱۳۹۸ که با تخفیف عدم خسارت یکسال هستند را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

jadvalsales12.jpg

پوشش مالی بیمه نامه شخص ثالث چیست؟

پوشش یا تعهد مالی به حداکثر مبلغی گفته می‌شود که شرکت بیمه موظف است در صورت وقوع خسارت مالی آن را پرداخت کند.

پوشش مالی میزان حداقل و حداکثری دارد که حداقل آن در شرکت‌های بیمه به میزان ۹ میلیون تومان و حداکثر آن از بازه ۳۰ الی ۱۸۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۸ متغیر است.

داشتن پوشش مالیِ بیشتر در بیمه شخص ثالث، نرخ نهایی بیمه نامه را افزایش خواهد داد، اما وجود پوشش مالی در زمان وقوع خسارت، به دریافت خسارات کاملتر از شرکت بیمه منجر می‌شود.

jadvalsales13.jpg

تخفیف بیمه شخص ثالث در شرکت‌های بیمه

برای صدور بیمه شخص ثالث تا سال پیش، برخی از شرکت‌های بیمه طبق قانون بیمه شخص ثالث می‌توانستند تخفیف ۲.۵ درصدی را به مشتریان ارائه دهند؛ اما از پایان سال ۹۷ بیمه مرکزی دستور عدم ارائه تخفیف برای بیمه شخص ثالث را به شرکت‌های بیمه ابلاغ کرد که به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها دیگر این تخفیف را به بیمه‌گذاران ارائه نمی‌دهند.

جدول تخفیف عدم خسارت در بیمه شخص ثالث در سال ۱۳۹۸

تخفیف عدم خسارت که در بالا مطرح کردیم می‌تواند روی نرخ بیمه نامه تاثیر بسیاری داشته باشد. نحوه محاسبه تخفیف بیمه شخص ثالث، طبق قانون جدید و در سال ۹۸، به صورت زیر است:

در جدول بالا مشاهده می‌کنید که حداکثر تخفیفی که در سال چهاردهم ارائه می‌شود به میزان ۷۰% است.

jadvalsales13.jpg

الحاقیه بیمه شخص ثالث سال ۹۸

قانون جدید بیمه شخص ثالث که بر اساس افزایش مبلغ دیه تصویب شده به این صورت است که در زمان افزایش نرخ دیه، مقدار تفاوت نرخ دیه جدید و نرخی که شرکت بیمه تعهد داده است بر عهده صندوق تامین خسارات جانی خواهد بود و نیازی به صدور الحاقیه برای بیمه نامه نیست.

منبع: اقتصادنیوز



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها