کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایرلاین‌ها منتظر تطبیق بازار با نرخ‌های آزادشده بلیت نباشند


کد خبر : ۶۷۱۴سه شنبه، ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴:۱۶۱۶۶۵ بازدید

معاون بازرگانی هما گفت: با اجرای آزادسازی نرخ بلیت، ایرلاین‌ها باید خود را با بازار منطبق کنند نه اینکه بخواهند بازار را با خود تطبیق دهند و اجرای این امر وظیفه واحد بازرگانی ایرلاین ...

معاون بازرگانی هما گفت: با اجرای آزادسازی نرخ بلیت، ایرلاین‌ها باید خود را با بازار منطبق کنند نه اینکه بخواهند بازار را با خود تطبیق دهند و اجرای این امر وظیفه واحد بازرگانی ایرلاین است؛ در یک تعامل دوطرفه هم مشتری و هم ایرلاین منتفع می‌شوند.

محمدرضا خوشنویسان در بررسی نحوه اجرایی شدن آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اظهار داشت: سابقه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در دنیا‌ به قبل از سال 1990 میلادی برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه از سال 1985 ‌صنعت حمل و نقل هوایی مقوله آزادسازی را تجربه کرد، افزود:‌ یاتا (انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی) قبلاً نرخ بلیت هواپیما را در مسیرهای مختلف در کمیته‌هایی هماهنگ ‌و در کتاب‌های PTA توزیع می‌کرد که این کمیته‌های نرخ در ژنو سوئیس فعال بودند.

معاون بازرگانی ایران‌ایر با تأکید بر اینکه این موضوع با قوانین مشتری‌مداری در تناقض بود، اظهار داشت:‌ در اوایل هزاره سوم، یاتا متقاعد شد حق تعیین نرخ برای فروش ندارد زیرا این مورد قدرت انتخاب را از مشتری می‌گیرد بنابراین به موضوع آزادسازی پرداختند.

ایرلاین در مقوله آزادسازی نرخ بلیت تابع تصمیمات خود نیست/ تقاضای مسافر نرخ را تعیین می‌کند

‌معاون بازرگانی هما ‌تأکید کرد: آزادسازی نرخ بلیت باید به رونق صنعت بینجامد،‌ ایرلاین در مقوله آزادسازی نرخ‌ها تابع تصمیمات خود نیست بلکه این تقاضای مسافر است که نرخ‌های بلیت هواپیما را می‌سازد.

وی ادامه داد: همانگونه که همیشه می‌گوییم‌ صندلی هواپیما یکی از فاسدشدنی‌ترین کالاهای دنیا است‌، به محض بسته شدن درب هواپیما، صندلی خالی هیچ ارزش ریالی ندارد.

خوشنویسان با تأکید بر اینکه باید با درایت به سمت آزادسازی نرخ بلیت گام برداریم، بیان کرد: ‌آزادسازی نرخ بلیت هواپیما فرایندی است که به تدریج اجرا می‌شود و اگر به قوانین آزادسازی اعتقاد داریم، باید به حفظ حقوق مسافر بیشتر اعتقاد داشته باشیم.

معاون بازرگانی ایران‌ایر با تأکید بر لزوم حمایت دولت از ایرلاین‌‌ها در اجرای دقیق آزادسازی نرخ بلیت، اضافه کرد: قطعاً با حمایت دولت از ایرلاین‌ها، کم‌کم و به تدریج آزادسازی به صورت کامل اجرا خواهد شد.

* ایرلاین‌ها در آزادسازی نرخ‌ها باید خود را با بازار تطبیق دهند و دنبال تطبیق بازار با نرخ خود نباشند

خوشنویسان بیان کرد: ایرلاین‌ها باید در آزادسازی نرخ‌های حمل و نقل هوایی‌ پیش از نگاه تجاری به این امر، فرهنگ‌سازی کنند و این امر حداقل در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه است؛ وظیفه خود می‌داند در فرهنگ‌سازی آزادسازی نرخ‌ها ابتدا مردم را توجیه کرده و سپس به طور علمی و بازرگانی عمل کند، ضمن آنکه به هیچ عنوان دنبال سوء استفاده نیستیم.

معاون بازرگانی ایران‌ایر با تأکید بر اینکه در یک تعامل دو طرفه هم مشتری و هم ایرلاین منتفع می‌شوند، اضافه کرد: شرکت هواپیمایی باید خود را با بازار منطبق کند نه اینکه بخواهد بازار را با خود تطبیق دهد و اجرای این امر وظیفه بخش بازرگانی ایرلاین است.

* تعیین نرخ بلیت بر حسب تقاضا

وی در تشریح نحوه تعیین نرخ‌ها در آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، توضیح داد‌: توجیه ما این است که وقتی کشش در بازار وجود داشته باشد، نرخ امکان افزایش دارد اما وقتی کشش در بازار وجود نداشته باشد باید نرخ‌ها کاهش یابد بنابراین بسته به موقعیت آن پرواز هر چقدر تقاضا کمتر باشد با قیمت‌های پایین‌تری پرواز می‌کنیم‌.

معاون بازرگانی ایران‌ایر با تأکید بر اینکه ایرلاین‌ها نباید به گونه‌ای عمل کنند که سوء استفاده از مقوله آزادسازی نرخ‌ها انجام شود، بیان کرد: ‌اصلاً ‌مهم نیست که این قانون را از چه زمانی اجرا کنیم اما قبل از آن ترجیح می‌دهیم که مسافر توجیه شود، قوانین آزادسازی را بشناسد و در نهایت به نحوی عمل کنیم که هم ایرلاین و هم مسافر ‌از این قانون منتفع شود.

 آزادسازی قیمت‌های بلیت هواپیما در دو مرحله انجام می‌شود که گام اول آن متنوع‌سازی و گام دوم آزادسازی کامل است؛ مرحله اول که این روزها آغاز شده است متنوع‌سازی نرخ‌های بلیت هواپیما است.

بنا به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در حدود قیمت‌های مصوب سال 91 لازم بود امسال نیز افزایش قیمتی در نرخ‌های بلیت هواپیما اعمال شود که شرکت‌ها اجازه یافتند 30 درصد کمتر و بیشتر از نرخ‌های مصوب قبلی در نرخ‌های جدید در قالب متنوع‌سازی اعمال کنند البته ‌این تنوع برحسب زمان پرواز، زمان خرید بلیت، مسیر و خدمات متفاوت است؛ در این مدت نقاط ضعف و قوت اجرای این قانون مشخص خواهد شد و در آزادسازی کامل مشکل چندانی نخواهیم داشت

بنا به گفته علی‌رضا جهانگیریان‌ در راستای وفق شرکت‌ها با این موضوع پیش‌بینی شده است 6 ماه قانون متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما اجرایی شود و پس از آن (اوایل دی‌ماه امسال) آزادسازی‌ عملیاتی خواهد شد.

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها