کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اعلام دلیل شکست مذاکرات نیویورک


کد خبر : ۶۶۲۱۱چهارشنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷:۱۴۸۳۴ بازدید

رئیس‌جمهور دیروز دلیل شکست مذاکرات نیویورک را اعلام کرد. روحانی با تاکید بر اینکه در نیویورک پیشنهاد‌های نسبتا خوبی به ایران داده شد،

رئیس‌جمهور دیروز دلیل شکست مذاکرات نیویورک را اعلام کرد. روحانی با تاکید بر اینکه در نیویورک پیشنهاد‌های نسبتا خوبی به ایران داده شد، گفت: «من می‌توانستم آنجا تصمیم بگیرم برای اینکه تحریم‌ها را بشکنیم. شرایط طوری بود که باید به رئیس‌جمهور آمریکا اعتماد می‌کردیم که کار بسیار سختی بود، شاید اگر رئیس‌جمهور دیگری در آمریکا بود این کار تا اول مهر انجام می‌شد.» روحانی با اشاره به ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک گفت: «تقریبا در اصول به توافق رسیده‌ایم؛ اما در شیوه اجرا مشکل داریم.»

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در نیویورک پیشنهاد‌های نسبتا خوبی به ایران داده شد اعلام کرد: شرایط طوری بود که باید به رئیس‌جمهور آمریکا اعتماد می‌کردیم که کار بسیار سختی بود، شاید اگر رئیس‌جمهور دیگری در آمریکا بود این کار تا اول مهر انجام و تمام می‌شد.به گزارش «ایرنا» حسن‌روحانی روز گذشته در نشست شورای اداری استان کرمان افزود: هنوز هم همه کشورها پیشنهادمی دهند و در حال گفت‌وگو هستند و تقریباً در اصول به توافق رسیده‌ایم و در شیوه و نحوه اجرا مشکل داریم اما راه مذاکره را رها و به مذاکره هم اتکا نمی‌کنیم بلکه باید تلاش کنیم. رئیس‌جمهور اضافه کرد: راهی که ما انتخاب کردیم راه مقاومت و ایستادگی و کاهش تعهدات برجامی و مذاکره با دنیا همه در کنار هم و درست است. با دنیا حرف می‌زنیم و پیشنهاد می‌دهند و پیشنهاد می‌دهیم و تا امروز پیشنهاد‌ها را قبول نکرده‌ام. به گزارش فارس وی افزود: در نیویورک پیشنهاد‌های نسبتا خوبی داده شد و می‌توانستم تصمیم بگیرم که تحریم را بشکنیم.سخنان روحانی به سفر مهرماه او به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل برمی گردد. پیش از سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه طی تماس‌های مکرر با حسن روحانی تلاش کرد تا به تنش ایجاد شده میان تهران و واشنگتن پس از خروج یک طرفه آمریکا از برجام پایان دهد.مکرون در ادامه این تلاش‌ها طی سفر روحانی به آمریکا حتی مقدمات تماس تلفنی سه‌جانبه با همتایان ایرانی و آمریکایی خود را در نیویورک فراهم کرد، اما حسن روحانی این تماس را بدون پاسخ گذاشت. درکنار آن بسیاری از رهبران جهان هم خواستار دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک شده بودندکه رئیس‌جمهوری این درخواست‌ها را نیزرد کرد.او پس از بازگشت از نیویورک درگزارشی از سفر خود با تاکید بر اینکه دراین سفر بهانه را از دست طرف مقابلی که می‌گفت آماده مذاکره است و ایران برای مذاکره حاضر نیست، گرفتیم، اظهار کرد: به صراحت گفتیم که کاملا آماده مذاکره‌ایم اما نه در فضای تحریم و فشار.او همچنین درنشست هیات دولت که دهم مهر تشکیل شد با اشاره به مذاکرات دیپلماتیکش طی سفر به نیویورک وسخنان متناقض دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا درمورد ایران گفت: به دوستان اروپایی گفتم که کدام بخش را قبول کنیم؟ سخن شما را قبول کنیم که می‌گویید آمریکا آماده است یا حرف رئیس‌جمهور آمریکا را قبول کنیم که در ۲۴ ساعت ۲ بار به صراحت اعلام کرده که به دنبال تشدید تحریم‌ها است. روحانی ادامه داد: خودشان پاسخ روشن نداشتند و گفتند در دنیای سیاست چیزی گفته است ولی آنها آماده‌اند.

افتتاح کارخانه‌ها در سایه برجام
از سوی دیگر رئیس‌جمهوری روز گذشته در آخرین روز سفر استانی اش و در جلسه شورای اداری استان کرمان تاکید کرد: راه و مسیری که دولت و نظام انتخاب کرده، درست است و حق با شماست که سختی‌های زیادی دارید، اما شرایطی بود که دشمنان برای ما به وجود آوردند و ما آغازگر نبودیم.وی ادامه داد: شبانه‌روز تلاش می‌کردیم برجام نشکند، کار مهمی بود و با همه توان تلاش کردم برجام شکسته نشود.طی این سه روز کارخانه‌هایی که افتتاح شد، در سایه برجام ایجاد شد و قطعات آنها با برجام وارد و راه‌اندازی شد.

درآمد حقوق بگیران ثابت را بالا می‌بریم
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی‌ ریاست جمهوری، روحانی با اشاره به اینکه نظر برخی اقتصاددانان در مواجهه با مسائل در دوران سختی و فشار گفت: کسی که سیاست بین‌الملل، روابط قدرت در ایران و روحیه مردم را نبیند، نمی‌تواند محاسبات درستی داشته باشد. روحانی با بیان اینکه از اوایل سال ۹۷ و در شرایط فشار عده‌ای معتقد بودند که هیچ راهی جز کوپنی کردن اجناس وجود ندارد و برخی هم بر این موضوع اصرار داشتند، گفت: من سیاست دیگری را دنبال می‌کردم و گفتم باید به گونه‌ای تلاش و برنامه‌ریزی کنیم تا اجناس به اندازه لازم در کشور وجود داشته و مردم احساس ثبات کرده و بدانند روند کشور عادی و امیدبخش است.رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به‌خاطر فشارهای ناشی از تحریم دشمنان و مشکلات پایین آمده، گفت: دولت در راستای حل مشکلات اقداماتی انجام داد که از جمله آن افزایش ۲۰ درصد حقوق بگیران ثابت بوده و سال آینده هم برای حقوق بگیران اعم از کارگران و کارمندان باید افزایش حقوق داشته باشیم.روحانی ادامه داد: اقدام بعدی این است که بسته حمایتی در اختیار خانوارهایی که فشار روی آنها بیشتر است، بگذاریم و این کاری دشوار است چرا که طبقه‌بندی وضعیت مردم، سخت است، البته می‌توانیم این کار را انجام دهیم، اما این کار نیاز به سرک کشیدن به زندگی مادی و خصوصی مردم دارد و همواره با این کار مخالف بوده و تاکنون زیر بار آن نرفته‌ام.رئیس‌جمهور ادامه داد: براساس محاسبات اولیه‌ای که داریم که البته در آن اشتباه هم هست حدود ۲۵ میلیون خانوار در کشور وجود دارد که ۷ میلیون خانوار زندگی خوبی دارند و حدود ۱۸ میلیون خانوار هم شرایط سختی را در زندگی سپری می‌کنند که برای کاهش مشکلات آنها تصمیم بر این داریم، ماهانه به جز یارانه‌ای که می‌دهیم، یک بسته حمایتی هم در اختیار مردم قرار دهیم، یعنی کارت‌های آنان را شارژ کنیم تا مواد مورد نیاز خود را تامین کنند تا بدین وسیله بتوانیم از فشار روی مردم بکاهیم.

انتقاد از ناامید کردن مردم
روحانی درادامه سخنانش گفت: ناامید کردن مردم، تخریب و آبروی یک نفر را بردن بسیار آسان است، اما چه کسی می‌تواند این آبرویی را که رسانه‌ای، فردی یا تریبونی از یک نفر یا یک جمع برده، بازگرداند.رئیس‌جمهور افزود: اینکه در میان مردم تزلزل فکر و تشویش اذهان ایجاد کنیم و مردم را نسبت به آینده نگران کنیم، هرگز کار درستی نیست؛ اینکه بخواهیم به مردم بگوییم راهی که شما انتخاب کردید، درست نبوده و راهی که ما می‌گوییم درست است، به معنای استکبار است و از این استکبار بالاتر وجود ندارد.روحانی ادامه داد: استکبار این است یک جمع، گروه یا فرد به یک ملت رشید و بزرگ بگوید که همه شما اشتباه می‌کنید و همان چیزی که جمع کوچک ما می‌گوید همان حرف درست است و این همان کاری است که ابلیس در نافرمانی از فرمان حق داشت.

در شرایط عادی نیستیم
رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه به خوبی می‌دانیم که در شرایط عادی و ساده‌ای در کشور نیستیم و شرایط ما سخت و پیچیده است، گفت: اگر از آغاز انقلاب اسلامی و اواخر سال ۵۷ تاکنون را در نظر بگیریم در این ۴۱ سال سخت‌ترین روزها و سال‌ها این سال‌ها و ماه‌های اخیر بوده است، به گونه‌ای که از ابتدای انقلاب تاکنون هرگز زمانی نبوده که برای فروش نفت و حرکت یک کشتی نفتکش از بندرهای ایران به دنیا تا این حد دچار مشکل شویم. تنها یک بار در دوران جنگ تحمیلی در سال ۶۴، دو هفته فروش نفت کشور قطع شد و دیگر تکرار نشد و در اینجا یاد می‌کنم از آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که در آن دوران فرمانده جنگ بودند و همان حادثه باعث شد که مسوولان کشور ستاد پدافند کل کشور را تشکیل دادند، تا این حادثه دیگر تکرار نشود.

بستن درها وقفل زدن هنر نیست
روحانی با بیان اینکه کسی که به مسائل بودجه و اقتصاد کشور آشنا نیست، ممکن است بگوید، حالا ایرادی ندارد که نفت هم نفروشیم و می‌توانیم بگذاریم برای بعد، گفت: هیچ اشکالی ندارد می‌توانیم همه این منابع و معادنی را هم که استفاده می‌کنیم برای آینده بگذاریم یا از زمین‌های کشاورزی هیچ استفاده‌ای نکنیم، اما حقیقت این است که منابع بزرگ خدادادی برای استفاده بوده و در بستن و در تخته کردن و قفل زدن هنر نیست، بلکه گشودن این درها اهمیت دارد.رئیس‌جمهور اظهار کرد: در سال ۹۰ و ۹۱ تحریم فشار آورد و باعث کاهش فروش نفت شد و بعد از برجام فروش نفت آزاد شد و از فروش یک میلیون بشکه نفت به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسیدیم.روحانی با اشاره به اینکه پس از رفع تحریم‌ها بسیاری از چاه‌های نفت کشور بسته شد و نیاز به ترمیم و آماده‌سازی داشت، گفت: در اواخر سال ۹۴، ۸۰۰ میلیون دلار هزینه ترمیم و راه‌اندازی این چاه‌ها شد و در سال ۹۵ بالاترین فروش نفت را داشتیم و این سال، سال رشد اقتصادی ایران و بالاترین رشد اقتصادی ایران در سطح جهان بود.رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه وقتی نفت استخراج نمی‌شود، پس از مدتی به خط کردن آن، هزینه‌ برمی‌دارد، گفت: امروز وقتی کشور با مشکلات فروش نفت مواجه می‌شود، چگونه باید کشور اداره شود.

احتمال افزایش بودجه سالانه کشور
روحانی ادامه داد: بودجه سالانه کشور، حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است که شاید امسال بیشتر هم شود و ما این پول را نیاز داریم تا در خزانه برای مصارف دولت و ارائه خدمات به مردم اعم از آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، حقوق کارمندان و بازنشستگان، رسیدگی به معلولان و اقشار کم‌درآمد و مجموع خدماتی که باید ارائه کنیم، هزینه کنیم. این سوال مطرح می‌شود که پول این ۴۵۰ هزار میلیارد تومان باید از کجا به دست بیاید؟رئیس‌جمهور با اشاره به انتقاداتی که از دولت به‌خاطر تاخیر در اجرای پروژه‌ها و برنامه‌ها می‌شود، گفت: بدون پول که نمی‌شود کاری کرد و انجام امور نیاز به تامین منابع دارد.

لزوم پرداخت مالیات
روحانی با تاکید بر اهمیت پرداخت مالیات گفت: بالاترین مالیاتی که پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده می‌توانیم دریافت کنیم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است و این سوال مطرح می‌شود که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان مابقی نیاز را دولت باید از کجا بیاورد. در حالی که گمرکات ما در مجموع حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان و یکسری درآمدهای متفرقه دیگر هم داریم، اما آن درآمد اصلی که کشور را اداره می‌کند، پول نفت است.روحانی افزود: اگر در شرایط عادی قرار داشتیم، سالانه ۶۰ میلیارد دلار نفت می‌فروختیم و با تبدیل آن به ریال حدود ۶۰۰ میلیارد تومان یعنی دو برابر آنچه نیاز داشتیم به راحتی به دست می‌آوردیم.رئیس‌جمهور گفت: اداره کشور نیاز به ریال دارد و باید آن را تامین کنیم و این در حالی است که ۳۰ درصد منابع مالی کشور از طریق مالیات و عوارض به دست می‌آید. اما در برخی کشورهای دنیا ۱۰۰ درصد از طریق مالیات تامین می‌شود.

ماجرای دلار۴۲۰۰ تومانی
به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری با یادآوری اینکه «برخی از اقتصاددانان و نمایندگان مجلس از سال گذشته از دولت می‌خواستند که دلار ۴۲۰۰ تومانی را کنار بگذارد و سراغ ارز تک نرخی برود، گفت: البته ارز تک نرخی فواید زیادی دارد و وقتی ارز دو نرخی است، متاسفانه در گوشه و کنارها، فسادی رخ می‌دهد اما محاسبات دولت نشان می‌داد که اگر ارز را تک‌نرخی کنیم، قیمت برخی اجناس و کالاهای ضروری مردم، دو برابر می‌شود و آن پولی که بخواهیم بعدا به‌عنوان یارانه به مردم برگردانیم نمی‌تواند کمبودها را تامین کند. روحانی در عین حال خاطر نشان کرد: شاید زمانی لازم باشد ارز را تغییر دهیم، الان هم خروج تدریجی برخی کالاها را از ارز دولتی مدنظر قرار دادیم.

انتقاد از تجسس درزندگی مردم
به گزارش «ایسنا» روحانی درادامه با مطرح کردن اینکه چرا در زندگی مردم تجسس می‌کنیم؟ گفت: همینطور مردم را تکفیر و تقدیس می‌کنیم. اخلاقی که پیامبر به ما یاد داده، مهم است و در روایات ماست که برخی اخلاق را از سنت خداوند یاد بگیریم که کتمان کردن سرّ یکی از آنهاست.وی تصریح کرد: یکی از افتخارات ما افشا کردن است. در حالی که اگر کسی جرم، جنایت و تعدی کرده طبق قانون و مقررات باید برخورد شود هرچند قانون همه جا کار نمی‌کند. قانون برای محدوده خاص است، آنچه همه جا کار می‌کند، اخلاق است.

کسی که لبخند بزند را لیبرال می‌خوانند
به گزارش «ایرنا» روحانی درادامه سخنانش گفت: اخلاق فقط سلام علیک گفتن و لبخند زدن نیست؛ گرچه تمام اهل بهشت لبخند می‌زنند و عبوس و گرفته نیستند ولی لبخند هم در کشور ما مشکل دارد و کسی که لبخند نزد آدم انقلابی تلقی شده و کسی که لبخند بزند لیبرال و سازشکار می‌شود.

بگذارید همه کاندیداها آزاد باشند
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در ماه‌های آینده که به انتخابات نزدیک می‌شویم، به‌طور معمول به‌خاطر رقابت‌های سیاسی، برخی لحن‌ها تند می‌شود، گفت: نباید اجازه دهیم، شیاطین بتوانند با استفاده از این فرصت میان ما تفرقه، اشکال و فاصله ایجاد کنند.روحانی تاکید کرد: بگذارید همه کاندیداها آزاد باشند و بتوانند حضور پیدا کنند و اجازه دهیم مردم آنچه را صلاح می‌دانند، انتخاب کنند. رئیس‌جمهور افزود: برخی می‌گویند که ما باید صلاحیت افراد را احراز کرده و تشخیص دهیم که چه کسی به درد می‌خورد، اما بگذاریم احراز صلاحیت در اختیار مردم باشد.روحانی با اشاره به اینکه باید قدری انتخاب را به دست مردم بدهیم، گفت: نباید زیاد به فکر حزب، جناح و تفکرات خود باشیم و امیدوارم مجلس آینده مجلسی فعال‌تر و بهتر از گذشته باشد.

تفویض اختیارات ویژه به برخی استان‌ها
به گزارش «ایسنا» روحانی در نشست خبری که در پایان سفر به استان کرمان برگزارشد نیز ازاحتمال تفویض اختیارات ویژه به برخی استان‌های کشور در آینده نزدیک خبرداد. وی افزود: مقام معظم رهبری نیز در دیدارهای اخیر خود تاکید داشتند که به برخی استان‌های کشور اعتبارات ویژه در بحث واگذاری اختیارات داده شود که این موضوع را نیز در هیات دولت مطرح کردیم و امیدواریم در آینده نزدیک به چند استان کشور این اختیارات ویژه را بدهیم که شاید در این بین استان کرمان نیز قرار گیرد اما در مجموع معتقدیم واگذاری این اختیارات می‌تواند در امر اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها تسریع بخش باشد.

انتقاد از شنود و پرونده‌سازی
همچنین روحانی عصر دوشنبه در مراسم افتتاح طرح‌های معدنی و فولادی و صنعت آب و برق استان کرمان خاطرنشان کرد: حزب، رقابت و جناح در سر جای خود خوب است اما دوره‌ای دارد و باید احزاب از دعوا و اختلاف و تهمت زدن‌ها دوری کنند. اگر در دنیای سیاست قواعد بازی را یاد نگرفته باشیم آبرو، قدرت، پیشرفت و رفاه کشور را از بین می‌بریم.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهوری، روحانی با تاکید بر اینکه هر کس نقصی دارد و اگر شما در زندگی کسی شنود بگذارید در نهایت در زندگی آن فرد خطا پیدا می‌کنید، ادامه داد: دانشمندی می‌گوید اگر پدری برای پسر خود یا برعکس، شنود بگذارد بعد از یک سال زندگی آنها به هم می‌خورد.روحانی با تاکید بر اینکه خداوند ستارالعیوب است و چرا با پول مردم دستگاهی خریده می‌شود و سپس آن دستگاه را در زندگی و کار آنان می‌گذارند و اطلاعات جمع آوری می‌کنند، تصریح کرد: این راه نیست و نباید مردم را آزار دهیم و بر مبنای اخلاق اسلامی با هم رفتار کنیم و باید عیب‌ها را بپوشانیم که البته این به معنای عدم برخورد با جنایتکار و فاسد نیست. وقتی پرونده هست رسیدگی می‌کنیم اما یک زمانی می‌خواهیم پرونده بسازیم و رسیدگی کنیم که این بد است و اگر تصمیم بگیرم برای شما پرونده درست کنم و صاحب قدرت و تکنولوژی هم باشم برای شما پرونده درست می‌کنم.رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه پرونده درست کردن هنر نیست به پرونده رسیدگی کردن کار درستی است، گفت: با هم دوست و برادر باشیم و همه اهل یک کشور و ملت و بنده خدا هستیم.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها