کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تهران همچنان پایتخت ایران می‌ماند


کد خبر : ۶۵۴۸۲پنجشنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۴:۲۹۵۶۳۸ بازدید

در حالی که تا اواسط هفته گذشته، مسأله انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور گزینه جایگزین انتقال پایتخت ازتهران بود، اما تازه‌ترین خبرهای ...
تهران همچنان پایتخت ایران می‌ماندتهران همچنان پایتخت ایران می‌ماند

در حالی که تا اواسط هفته گذشته، مسأله انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور گزینه جایگزین انتقال پایتخت ازتهران بود، اما تازه‌ترین خبرهای دریافتی حکایت از آن دارد تراکم زدایی و تمرکز زدایی به جای انتقال پایتخت و انتقال مرکز سیاسی اداری کشور از تهران پیشنهاد داده شده است.

کارگروه تخصصی شورای ساماندهی مرکز سیاسی، اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران در آخرین نشست خود پیش‌نویس «سند سیاستگذاری ساماندهی و تمرکززدایی تهران» را ارائه کرد که بر اساس این پیش نویس تراکم زدایی و تمرکز زدایی به جای انتقال پایتخت یا انتقال مرکز اداری سیاسی پایتخت پیشنهاد شده است.

بحث انتقال پایتخت از تهران برای بار اول بین سال‌های 1293 تا 1297 مطرح شده و هراز گاه مورد توجه سیاستگذاران قرار گرفته است. بعد از انقلاب نیز در سال 1368 مسأله انتقال پایتخت در دستور کار قرار گرفت، اما به دلیل چالش‌های آن به دست فراموشی سپرده شد.

لیکن با افزایش جمعیت تهران و افزایش مهاجرپذیری این شهر، ایجاد سکونتگاه‌های غیر رسمی در اطراف تهران و بروز معضلات اجتماعی و اقتصادی این کلانشهر به مسأله فراموش نشده تبدیل شده است، به‌طوری که همیشه طرح آن در دستورکار سیاستگذاران شهری قرار دارد.به ویژه آنکه در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه موضوع انتقال پایتخت یا انتقال پایتخت سیاسی اداری تجربه شده است. در کشورهای همسایه مانند ترکیه و پاکستان این تجربه تکرار شده است. نهایتاً اینکه در سیکل آمد و شد توجه به انتقال پایتخت پیشنهادات جدید مطرح شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها