کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آینده کدام بازار در ایران بهتر به نظر می‌رسد؟


کد خبر : ۶۵۰۴۷شنبه، ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۵:۳۷۸۹۳۹ بازدید

بورس همچنان می‌تازد و بیشترین بازدهی هفتگی را نسبت به دیگر بازارها به دنبال دارد. در عین حال در هفته اخیر دلار و طلا هم یک روند مثبت را ...
آینده کدام بازار در ایران بهتر به نظر می‌رسد؟آینده کدام بازار در ایران بهتر به نظر می‌رسد؟

بورس همچنان می‌تازد و بیشترین بازدهی هفتگی را نسبت به دیگر بازارها به دنبال دارد. در عین حال در هفته اخیر دلار و طلا هم یک روند مثبت را پشت سر گذاشتند و تنها سکه بازدهی مثبت نداشت.

به گزارش ایران جیب ار تجارت‌نیوز، قبل از شروع هفته اخیر بازارها چنین وضعیتی داشتند؛ بورس بازدهی مثبت ۶٫۸ درصد، طلا بازدهی منفی ۰٫۷ درصد، سکه بازدهی منفی ۰٫۹ درصد و دلار هم بازدهی منفی ۰٫۸ درصد.

در چنین وضعیتی با توجه به سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود: به نظر می‌رسد هرچند بازارهای ارز، طلا و سهام زیر سایه اخبار سیاسی قرار دارند اما در صورت بروز اخباری که نااطمینانی را بیشتر کند، با توجه به ادعاهای بانک مرکزی دامنه اثرگذاری این اخبار در بازار ارز از دیگر بازارها کمتر است. اما در سوی دیگر اگر روند فعلی ادامه یابد همچنان بورس به رشد خود ادامه خواهد داد و عامل خاصی برای تقویت تقاضا در بازارهای طلا و ارز به چشم نمی‌خورد که بتواند روند آنها را معکوس کند.

در عمل نیز همین طور شد و نوسان قابل توجهی در بازارهای ارز و طلا رخ نداد و همچنان بورس روند صعودی خود را حفظ کرد. با این حال شاید مهمترین اتفاق این هفته بازارها مثبت شدن روند بازار ارز و طلا باشد که البته این میزان بازدهی مثبت حتی به یک درصد هم نرسید که بتوان این رفتار را نوسان قابل توجهی دانست.

در نهایت بازارها در این هفته چنین وضعیتی را ثبت کردند: بورس بازدهی مثبت ۳٫۷ درصد، دلار بازدهی مثبت ۰٫۸۸ درصد، طلا بازدهی مثبت ۰٫۲۲ درصد و سکه بازدهی منفی ۰٫۱۲ درصد.

اما در چنین شرایطی که همه بازارها به جز سکه روند صعودی به خود دارند، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی برای فعالان بازارها به چشم می‌خورد؟

سیگنال‌های سیاسی برای بازارها

در روزهای اخیر همچنان هم اخبار سیاسی به مانند هفته‌های گذشته اهمیت قابل توجهی برای فعالان بازار داشته است.

سفیر فرانسه در ایران گفته است که رئیس جمهور فرانسه به دنبال برقرار آتش‌بس اقتصادی میان ایران و آمریکاست.(ایسنا) خبر مهمتر از این هم این است که وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرده ایران و آمریکا بیش از یک ماه فرصت دارند تا گفتگو برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه را آغاز کنند.

از سوی دیگر سیگال مندلکر که نقش اصلی را در سیاست‌های حداکثری فشار تحریمی علیه ایران داشت، از سمت خود استعفا کرد تا خوش‌بینی‌‌های سیاسی به کاهش تنش ایران و آمریکا بیشتر شود.

در عین حال همچنان سیگنال‌های تشدید تنش‌ها هم وجود دارد. وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی از ایتالیا خواست تا مانع پرواز هواپیماهای ماهان ایر به این کشور شود و وزیر امور خارجه ایتالیا هم پس از دیدار با مایک پمپئو گفت: به زودی یک شرکت هواپیمایی ایران از دسترسی به ایتالیا منع خواهد شد.

علاوه بر این، سازمان انرژی اتمی ایران در بیانیه‌ای بار دیگر بر ادامه کاهش تعهدات برجامی و تلاش برای رسیدن به توانمندی‌های جدید تاکید کرد.

همچنین برخی مقامات ایران هم اظهارات قابل تاملی را بیان کردند. فرمانده کل سپاه گفته است: در این کشور برای دشمنان اکسیژن نیست، بیایند، خفه می‌شوند.امروز دشمن نمی‌تواند حتی یک گلوله مشقی به سمت ایران شلیک کند.(ایسنا)

جانشین فرمانده کل ارتش هم بیان کرده است: هواپیماهای پیشرفته‌ای که فرودگاه‌های کشورهای همسایه را پر کرده، کمکی به امنیت آنها نمی‌کند. ممکن است برخی تجهیزات ما قدیمی باشد اما ما آنها را به‌روز کرده‌ایم.

وزیر دفاع هم اظهار کرده است: در حوزه هوایی کارهای بسیار بزرگتر از تصور دشمن را می‌توانیم انجام دهیم.

بدین ترتیب در هفته اخیر هم مثل هفته‌های قبل از هر دو دسته سیگنال مثبت و منفی وجود دارد که تقویت هرکدام از آنها در روزهای پیش‌رو می‌تواند سیگنال‌های جدیدی را برای فعالان بازارها به همراه داشته باشد. با این حال احتمالا در روزهای آینده با نزدیک‌تر شدن به پایان دوره یک ماهه ایران و آمریکا برای کاهش تنش‌ها احتمالا اثرگذاری این خبر بر بازارها بیشتر باشد.

سیگنال‌های اقتصادی برای بازارها

اما علاوه بر سیگنال‌های سیاسی، در روزهای اخیر اتفاقات اقتصادی هم رخ داده که می‌توانند بر بازارها اثر بگذارند. در حوزه اقتصاد جهان شاید یکی از مهمترین اخبار اعلام جنگ تجاری آمریکا با اروپاست.

آمریکا می‌خواهد از ۲۶ مهر ماه امسال بر ۷٫۵ میلیارد دلار از کالاهای اتحادیه اروپا تعرفه اعمال کند. همین اعلام باعث عقبگرد دلار در بازارهای ارزی شده که شاید این کاهش ارزش دلار به بازار داخلی ایران هم سرایت کند.

اما به جز این اتفاق، افزایش تقاضا برای خرید ارز در آستانه اربعین هم شاید بتواند کمی بر بازار ارز ایران تاثیر بگذارد که در صورت اثرگذاری مثبت بر بازار ارز در روزهای آینده این نوسان محدود شاید به بازار طلا هم سرایت کند.

در عین حال بازار سهام که به نظر می‌رسد در روزهای اخیر ترس آن از اخبار سیاسی هم کاهش یافته با چشم‌انداز حمایتی قابل توجهی مواجه است. جدای از اظهارات حمایت‌گرایانه وزیر اقتصاد و مدیر عامل سازمان بورس، در آخر هفته اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده که شستا تا پایان مهر ماه بورسی می‌شود. علاوه بر این طبق اعلام مقامات عرضه اولیه‌های جدیدی نیز در راه بازار سرمایه هستند. همچنین انتشار آمار جدید از سهامداران (ثبت ۲۶۰ هزار کد جدید در شش ماه اول امسال) نیز نشان می‌دهد که تقاضا برای ورود به بازار سهام به شدت افزایش یافته که این هم چشم‌انداز این بازار را درخشان‌تر می‌کند.

بدین ترتیب با توجه به سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی چند روز اخیر به نظر می‌رسد بازار سهام همچنان بهترین چشم‌انداز را چه از نظر تقاضا و چه از نظر حمایت‌های مسوولان دارد و بازار ارز با توجه به اینکه کمتر شاهد اظهارات حمایتی مسوولان و در آستانه افزایش ناچیز و مقطعی تقاضا قرار دارد احتمال نوسان را در قیمت‌های خود می‌بیند و بازار طلا هم از همین ناحیه نوسان محدود را پیش‌روی خود محتمل می‌داند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها