کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نان در تهران گران شد


کد خبر : ۶۴۶۹۹سه شنبه، ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۶:۲۷۱۶۷۰۱ بازدید

اول مهرماه نرخ نامه‌ای از سوی اتحادیه نانوایان سنتی تهران در فضای مجازی منتشر شد که خبر از افزایش قیمت نان می‌داد، قیمت‌های جدیدی ...
نان در تهران گران شدنان در تهران گران شد

فارس- اول مهرماه نرخ نامه‌ای از سوی اتحادیه نانوایان سنتی تهران در فضای مجازی منتشر شد که خبر از افزایش قیمت نان می‌داد، قیمت‌های جدیدی که اتاق اصناف و اداره صمت استان تهران تایید کردند نشان داد انواع مختلف نان 37 تا 54 درصد افزایش قیمت می‌یابد.

ابتدای تیرماه بود که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران در گفت‌و گو با ایرنا از ارسال نامه‌ای به کارگروه تنظیم بازار کشور با امضای استاندار تهران برای افزایش قیمت نان در این استان خبر داد. خبری که از سوی امامی امین تکذیب شد و او مدعی شد: "اتحادیه های آرد و نان چندین سال است که درخواست اصلاح قیمت نان را دارند".

روز گذشته قیمت جدید انواع نان سنتی به صورت غیر رسمی در فضای مجازی با مهر اتحادیه نانوایان سنتی تهران منتشر شد. اتفاقی که از طرف اتاق اصناف تایید شد و قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره افزایش قیمت نان اظهار کرد: نان به آن صورتی که مردم تصور می‌کنند گران نشده بلکه ساماندهی صورت گرفته است. 

وی در ادامه افزود: 2 نوع نان یارانه‌ای و آزادپز پخت می‌شود (البته آزادپزها هم‌مقداری یارانه دریافت می‌کند) قیمت نان باید طبق نرخ نامه ابلاغ‌شده توسط سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران باشد.

رئیس اتاق اصناف تهران کیفیت نان را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: هیچ نانوایی حق اجبار فروش نان با مواد افزودنی به مردم را نداشته و این موضوع باید با دلخواه مشتری باشد.

براین اساس قیمت نان بربری که در نرخ نامه مصوب سال 93، 650 تومان بوده در نرخ نامه جدید به 1000 تومان، نان تافتون که در نرخ نامه ابلاغی سال 93، 400 تومان بوده در نرخ نامه جدید به 550 تومان و قیمت نان لواش هم از 210 تومان سال 93 به 300 تومان در نرخ نامه جدید رسیده است. قیمت نان سنگک یارانه‌ای نیز از 800 تومان سال 93 به 1200 تومان افزایش یافته است. این اعداد که نشان می‌دهد قیمت نان‌های مختلف از 37 تا 54 درصد افزایش داشته است. قیمت‌های جدیدی که  رئیس اتاق اصناف تهران آن‌ها را تایید می‌کرد.

معاون اقتصادی استاندار تهران: دولت مجبور به تغییر قیمت نان است

 

در همین رابطه محمد امامی امین معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های نانوایان دولت پس از 5 سال مجبور به تغییر قیمت است.

وی در ادامه افزود: در نانوایی‌ها نان باقیمت‌های مختلف ارائه می‌شود که منجر به آشفتگی و نابسامانی شده است.

امامی امین درباره قیمت‌های جدید بیان داشت: دولت 5 سال است که افزایش قیمت نان نداشته اما در سال جاری هزینه‌های نانوایان بالا رفته لاجرم مجبور به تغییر قیمت هستند.

معاون استاندار این تغییر قیمت در ساماندهی نانوایان دانست و گفت: خیلی‌ها افزایش سرخود داشتند بر اساس مصوبه تنظیم بازار کشور قیمت و وزن نان‌های سنتی و آزاد پز مشخص‌شده است.

وی درباره اجرایی شدن ابلاغ نرخ جدید تصریح کرد: احتمالاً از امشب یا فردا قیمت‌های جدید عملیاتی شود در خیلی از نانوایی‌ها باید کاهش قیمت داشته باشند با ساماندهی قیمت‌ها افزایش خودسرانه قیمت‌ها را کاهش می‌دهیم.

محمد امامی امین درباره کنترل و نظارت بر طرح ساماندهی قیمت نان خاطرنشان کرد: از روز شنبه تیم‌های بازرسی تمام نانوایی‌ها را سر کشی کرده و قیمت‌ و وزن نان را بازرسی می‌کنند.

z07yk5gjdzb6cc0wjzs6.jpg


سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اطلاعیه غیر رسمی را تایید کرد/ نرخ جدید نان برای ساماندهی است

یدالله صادقی مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در گفت‌وگو با فارس درباره ساماندهی قیمت نان اظهار کرد: در این طرح نرخ‌ها ساماندهی شده و هیچ افزایش قیمتی نداشتیم.

وی در ادامه افزود: در تاریخ 98/06/24 طی یک نامه، معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت به استانداران سراسر کشور با موضوع ابلاغ قیمت نان، نرخ نان برای شهر تهران ابلاغ و ضوابط قیمت‌گذاری در سایر استان‌ها به استانداران تفویض شده است.

صادقی در تشریح قیمت نان در شهر تهران با گندم کارخانه از قرار هرکیلو 665 تومان بیان داشت: قیمت بربری با وزن چانه 510 گرم 1000تومان، سنگک با وزن چانه 560 گرم 1200تومان، تافتون با وزن چانه 230 گرم 550 تومان و لواش با وزن 130 گرم 300 تومان است.

مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت درباره قیمت نان با گندم 900 تومان برای شهر تهران تصریح کرد: قیمت بربری با وزن چانه 580 گرم 1500تومان، سنگ با وزن چانه 650 گرم 1800 تومان، تافتون با وزن چانه 280 گرم 850تومان و لواش با وزن چانه 170 گرم 450 تومان است.

وی در همین رابطه ادامه داد: قیمت‌های ابلاغی مربوط به نان ساده است و اگر قرار باشد به نان افزودنی اضافه شود باید از طریق کارگروه نان و آرد استان قیمت‌گذاری شده که شنبه آینده به همین منظور جلسه برگزار می‌شود.

q57sc1r9l0nw0dnpc06r.jpg

نرخ نان در شهرستان‌ها شنبه اعلام می‌شود

یدالله صادقی درباره قیمت‌گذاری نان در سایر استان‌ها و شهرستان‌های استان تهران عنوان کرد: قیمت نان با شرایط و مقتضیات اقتصادی و رعایت سقف قیمت‌ها و وزن چانه طبق نرخ نامه از سوی کارگروه گندم و آرد استان با مسئولیت استانداران تعیین می‌شود.

مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت در ادامه افزود: شنبه نرخ نان در شهرستان‌های استان تهران به همراه قیمت نان با افزودنی‌ها مشخص تا شفافیت کامل وجود آمده که این قیمت‌های جدید بر برای ساماندهی وضعیت طبخ و توزیع نان توسط دولت ابلاغ‌شده است.

وی هدف از ساماندهی قیمت‌ها را کنترل کیفیت و قیمت نان دانست و گفت:از دی‌ماه سال 93 که نرخ قیمت‌ها اعلام شد قیمت نان به‌صورت رسمی تغییر نکرده ولی در عمل نانوایان به لحاظ افزایش هزینه‌ها و تورم سالانه افزایش در هزینه‌های تولید داشته و درواقع قیمت نان با وزن مصوب و کیفیت خوب ارائه نشده است.

صادقی اقدام فعلی را چهارچوب دار شدن هزینه‌ها دانسته و خاطرنشان کرد: با به‌کارگیری تمام توان بازرسی در هفته‌های اولیه اجرای نرخ‌ها برای اجرای دقیق قیمت‌ها و جلوگیری از تخلفات، از همه شهروندان درخواست می‌کنیم قیمت‌ها و وزنه‌ها را کنترل و تخلفات را از طریق سامانه 124 اطلاع‌رسانی کنند.

 

وزارت صمت: نان گران نشده است!

محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت با بیان این که نان گران نشده، گفت: اگر نرخ جدیدی برای نان اعلام شده، در راستای یکسان‌سازی قیمت‌ها و امکان نظارت بیشتر است.

وی در ادامه با بیان اینکه برای تغییر در قیمت نان دو سناریو مطرح بود، گفت: یک سناریو افزایش قیمت گندم و سناریوی دیگر افزایش قیمت نان بود، اما دولت در نهایت تصمیم گرفت، تا قیمت گندم یارانه‌ای برای تهیه آرد نانوایی‌ها تغییر نکند و همچنان گندمی که در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد، به نرخ یارانه‌ای باشد. اظهارات این مسؤول وزارت صنعت اتفاقاتی که در سطح شهر و اطلاعیه‌های رسمی اتحادیه نانوایان در تناقض است.

قیمت منطقه‌ای یا یارانه‌ دولتی برای نان راهکار عدم افزایش قیمت

میثم مهرپور کارشناس مسائل اقتصادی درباره افزایش قیمت نان با خبرنگار فارس اظهار داشت: تغییرات قیمتی برخی کالاها مانند نان که قوت غالب بسیاری از مردم محسوب می شود از اهمیت بالایی برخوردار بوده و گاها می تواند علاوه بر ایجاد مشکل در معیشت برخی از اقشار منجر به مشکلات اجتماعی و اعتراضاتی در قشر ضعیف جامعه شود این استدلال که سال هاست قیمت چنین کالایی افزایش پیدا نکرده  یا مثلا قیمت همه چیز گران شده پس باید قیمت نان هم متناسب گران شود اگر چه ممکن است گزاره غلطی نباشد اما قطعا استدلال و گزاره ناقصی است. 

وی افزود: توصیه این است که اولا دولت با صرفه جویی در برخی از هزینه های خود یا ایجاد درآمد از برخی از ظرفیت‌های اقتصادی مثل ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید مثل مالیات بر عایدی سرمایه و مجموع درآمد هزینه‌های افزایش قیمت نان را با پرداخت یارانه غیر مستقیم پوشش دهد و یا حداقل گزینه‌هایی مانند قیمت منطقه‌ای نان در دستور کار دولت قرار گیرد.

مهرپور بیان کرد: در قیمت گذاری منطقه‌ای می‌توان قیمت نان را بر اساس وضعیت درآمدی افراد آن منطقه یا شهر و استان تعیین کرد. برای این کار نیز نیاز به برنامه ریزی خاصی وجود ندارد بلکه صرفا آرد و ماده اولیه تولید نان باید با قیمت کمتری در اختیار نانوایان آن مناطق قرار گیرد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اگر موضوع اسراف درمصرف نان یا مواردی از این قبیل مطرح است آزادسازی قیمت نان باید صرفا با پرداخت یارانه مستقیم و نقدی به همه افراد یا حداقل افراد جامعه هدف صورت گیرد با این کار قطعا تبعات اجتماعی اجرای این طرح به حداقل خود می‌رسد.


وقتی کسی به فکر اقشار ضعیف نیست/ استاندار تهران افزایش قیمت نان در حاشیه تهران را متوقف کند

پس از نوسانات ارزی سال گذشته و کاهش ارزش پول ملی به همراه رکود صنایع، فشار اقتصادی به اقشار ضعیف جامعه افزایش یافت و نان به عنوان قوت قالب دهک‌های پایین جامعه نقش بسزایی دارد.

با تایید اداره صمت بر افزایش قیمت نان در تهران اعلام نرخ قیمت این محصول پرمصرف در شهرستان‌ها به شنبه موکول شد و افزایش و یا عدم افزایش آن بنا بر گفته مدیرکل صمت استان تهران منوط به تصمیم استاندار است. حال باید نشست و منتظر ماند که محسنی بندپی که همواره از محرومیت استان تهران سخت می‌گوید قیمت قوت قالب خانوار را در حاشیه پایتخت افزایش می‌دهد و یا تصمیم دیگری اتخاذ خواهد می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها