کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کدام مقامات باید دارایی خود را رو کنند؟


کد خبر : ۶۴۶۳۴دوشنبه، ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲:۲۷۲۸۶۰ بازدید

روزنامه‌های امروز به موضوع ثبت اموال مسئولان پرداخته‌اند، براساس اظهارات مقامات قوه قضاییه مسئولان از امروز به مدت یک‌ماه یعنی ...
کدام مقامات باید دارایی خود را رو کنند؟کدام مقامات باید دارایی خود را رو کنند؟

روزنامه‌های امروز به موضوع ثبت اموال مسئولان پرداخته‌اند، براساس اظهارات مقامات قوه قضاییه مسئولان از امروز به مدت یک‌ماه یعنی تا یکم آبان ماه ۹۸ مهلت اعلام اموال خود را دارند و مسئولانی که بعد از اجرای قانون یعنی بعد از ۲۹ آذر ۹۴ عهده دار مسئولیت شده‌اند و دوره مسئولیت‌شان تمام شده باید اموال خود را اعلام کنند.

به گزارش ایران جیب از تجارت‌نیوز، روزنامه‌های صبح امروز به موضوع اعلام اموال مسئولانه در سامانه ثبت اموال پرداخته‌اند. در این خصوص روزنامه‌های خراسان و شرق از تیتر «ضرب‌الاجل اعلام اموال مقامات»، روزنامه اطلاعات «۲۵۰ هزار نفر از مسئولان نظام باید فهرست اموال خود را اعلام کنند» و روزنامه جام جام نیز از تیتر «سامانِ شفافیت» برای پرداختن به این موضوع استفاده کرده است.

براساس گزارش جام‌جم این اقدام بخشی از اجرای قانون رسیدگی به اموال و دارایی‌های مقامات و مسؤولان است که حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در ابتدای تصدی ریاست قوه قضاییه وعده داده بود آن را اجرایی کند.

در این گزارش براساس اظهارات حمید شهریاری، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، مسئولیت رسیدگی به دارایی‌های رهبر، رئیس‌جمهور، معاونان رئیس‌جمهور، وزیران، همسر و فرزندان آن قبل و بعد از خدمت بر عهده رئیس قوه قضاییه است. همچنین رئیس قوه قضاییه دارایی‌های خود، همسر و فرزندان تحت تکفلشان را به مقام معظم رهبری اعلام کردند.

جام‌جم به این سوال که قانون رسیدگی به اموال مسئولان چه ‌کسانی را دربرمی‌گیرد؟ در ۲۴ ردیف پاسخ داده است:
براساس ماده سه اصل ۱۴۲ قانون اساسی مقامات و مسؤولان زیر موظفند در اجرای این قانون، صورت دارایی خود، همسر و فرزندان تحت تکفل خود را قبل و بعد از هردوره خدمتی به رئیس قوه قضاییه اعلام نمایند:

۱. نمایندگان مجلس خبرگان رهبری

۲. اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام

۳. مقامات منصوب از سوی رهبری

۴. اعضای شورای نگهبان

۵ . نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان رئیس مجلس و مدیران کل مجلس

۶ . معاونان رئیس قوه قضاییه و روسای سازمان‌ها و دستگاه‌های وابسته به این قوه و معاونان و مدیران کل آنان

۷. دادستان کل کشور، رئیس دیوان عالی کشور و رئیس دیوان عدالت اداری و روسای کل دادگستری استان‌ها و معاونان همه آنها و سایر دارندگان پایه قضایی

۸. مشاوران سران سه قوه

۹. روسای دفاتر سران سه قوه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری

۱۰. دستیار ارشد رئیس جمهور، معاونان وزرا، مدیران کل و هم‌ترازان آنها

۱۱. دبیران شورای عالی امنیت ملی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیأت دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی

۱۲. رئیس و دادستان دیوان محاسبات کشور، معاونان آنان و اعضای هیات مستشاری

۱۳. رئیس، قائم مقام، معاونان و دبیرکل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

۱۴. روسا و معاونان سازمان‌ها و موسسات دولتی، نهادها و موسسات عمومی غیردولتی و مدیران کل آنها

۱۵. فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح از درجه سرتیپ تمام و بالاتر و همترازان آنها و روسای کلانتری‌ها

۱۶. مدیران عامل، اعضای هیات مدیره بیمه‌ها، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری دولتی و شرکت‌ها و موسسات وابسته به آنها، رؤسای مناطق و روسای شعب ارزی و ویژه و سرپرست‌های مناطق

۱۷. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و معاونان وی، روسای بورس‌های تخصصی، مناطق و فرابورس

۱۸. رئیس و اعضای هیات عامل صندوق توسعه ملی

۱۹. استانداران و معاونان آنان، فرمانداران، شهرداران و اعضای شورای شهر تمام شهرها و شهرداران مناطق کلان شهرها و معاونان آنها

۲۰. سفرا و کارداران، سرکنسول‌ها و مسئولان حفاظت منافع و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور

۲۱. نمایندگان دولت در مجامع عمومی، هیات مدیره، هیات امناء و مدیرعامل شرکت‌ها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت و نهادها و موسسات عمومی غیردولتی

۲۲. اعضای هیات مدیره و مدیرعامل و بازرسان مناطق ویژه و مناطق آزاد تجاری و معاونان آنان

۲۳. رئیس کل گمرک و معاونان وی و مدیران کل گمرک و روسای گمرکات کشور

۲۴. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، معاونان، مدیران کل و سرممیزین
روزنامه خراسان نیز بخش دیگری از سخانان شهریاری به نقل از وی نوشته است چنان چه در بررسی‌ها پای مسئولان دیگری به پرونده اموال باز شود به صورت محرمانه به اداره کل مربوط اعلام می‌شود تا درباره آن اقدام شود و در صورت مشاهده تخلف پرونده به دادگاه ارسال می‌شود و رئیس قوه قضاییه می‌تواند بعد از رسیدگی اطلاعات را منتشر کند.

در ادامه این گزارش ذکر شده آنطور که شهریاری گفته هیچ کس جز رئیس قوه قضاییه دسترسی به اطلاعات نخواهد داشت و اطلاعات دارای سه کلید رمزگذاری خواهد بود.

روزنامه اطلاعات نیز در خصوص اینکه اگر مسؤولی تا یک ماه پس از آغاز مسئولیت و همچنین تا یک ماه پس از پایان مسؤولیت فهرست اموال خود را اعلام نکند به نقل از معاون رئیس قوه قضاییه نوشت: اگر این افراد فهرست اموال را اعلام نکنند یا ناقص باشد، مشمول مجازات تعزیری درجه شش خواهد شد. همچنین سامانه ثبت دارایی مسئولان را بر بستر اینترنت نخواهیم برد، چرا که حساسیت اطلاعات برای ما بسیار اهمیت دارد.

براساس این اظهارات دو شغله بودن اشکال دارد، ولی قانونگذار برخی مشاغل را اجازه داده است و باید هر کسی که دو شغله است، برای هر سمتش بیاید و اموالش را ثبت کند و باید چهار بار این کار را انجام دهد. )برای هر شغل اول و انتهای خدمت دو بار که جمعا چهار بار می‌شود)
همچنین این اموال شامل هفت مورد اعم از همه اموال غیر منقول که شامل ملک و املاک است و حقوق دارای ارزش مالی، سرمایه گذاری‌ها و اوراق بهادار، موجودی حساب‌های مختلف در بانک‌ها و صندوق‌ها، مطالبات و دیون و هرگونه منبع درآمدی مستمر باید از سوی مسئولان اعلام شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها