کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

پشت صحنه سود ۳۰۰میلیاردی خودروسازان

کدخبر:۶۴۶۲شنبه، ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۷:۵۶۲۹۹۶ بازدید

با وجود اینکه خودروسازان با قراردادی که با شرکت‌های بیمه دارند بیمه‌نامه را با تخفیف از آنها خریداری می‌کنند اما این تخفیف را به خریدار خودرو نمی‌دهند و حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در سال از این طریق نصیب خودرو سازان می‌شود.

فارس : این روزها در لابه‌لای اخبار منتشره در خصوص بیمه شخص ثالث و چالش‌های قانونی‌اش از حذف عوارض تحمیلی به این خدمت صنعت بیمه صحبت می‌شود تا در نهایت مردم بتوانند با قیمت پایین‌تری بیمه‌نامه شخص ثالث را خریداری کنند این در حالی است که از سال‌های گذشته تاکنون خریداران خودروهای صفر کیلومتر در انتخاب بیمه‌گر خود اختیار زیادی ندارند و خودرو خریداری شده با بیمه‌نامه شخص ثالث تحویل داده می‌شود.

البته نحوه اجرای این فرایند در سال‌های اخیر با انعقاد قراردادهایی بین چند شرکت بیمه بازرگانی با خودروسازهای بزرگ دچار تغییراتی شده است.

طرح یاد شده بحث جدیدی است که کارشناسان هریک از زاویه دید متفاوتی آن را روایت می‌کنند اما آنچه مسلم است این طرح به نفع مردم نیست و هیچ یک از تخفیفات لحاظ شده در نرخ شامل حال خریداران نمی‌شود.

مدیر سابق بیمه‌های اتومبیل یک شرکت بیمه‌ای در خصوص زیانده بودن بیمه شخص ثالث می‌گوید: سود‌آور یا زیان‌ده بودن بیمه شخص ثالث در سایه چند‌گانگی موجود در فروش و پرداخت خسارت ابهام برانگیز است، تخفیف‌های غیرقانونی در فروش بیمه شخص ثالث به منظور جذب بازار بیشتر با ادعای زیان‌ده بودن آن در تضاد است.

ابوطالب قره‌چماقلو با اشاره به اظهارنظرهای هیجانی برخی مسئولین و افراد غیرحرفه‌ای در مورد بیمه شخص ثالث تاکید کرد: برخی از اظهارنظرها فاقد ارزش تصمیم‌سازی است و فقط موجب به هم‌ریختگی افکار مردمی که اطلاعات درستی از قوانین و ضوابط ندارند، می‌شود.

وی افزود: بیمه شخص ثالث یک کالای لوکس نیست و به عنوان یک کالای ضروری محسوب می‌شود؛ بنابراین ضرورت دارد تا بلوغ کامل صنعت بیمه چتر نظارتی دولت بر آن باشد.

این کارشناس صنعت بیمه در پاسخ به این پرسش که « آیا قرارداد برخی از بیمه‌گران با خودروسازی‌های بزرگ حاصل همین عدم بلوغ صنعت بیمه است؟» توضیح داد: این اتفاق بیشتر حاصل عدم نظارت درست بیمه مرکزی و نبود قدرت کافی در این نهاد نظارتی برای مقابله با متخلفین بیمه‌ای است.

وی ادامه داد: نکته جالب اینکه به این قراردادها تخفیف گروهی تعلق می‌گیرد که معمولاً پس از صدور بیمه‌نامه برگشت داده می‌شود در حالی که استفاده‌کنندگان آن، مردم و خریداران خودرو نیستند بلکه شامل گروهی است که دلال‌ها ایجاد کرده‌اند و جالبتر اینکه این دلال‌ها، شرکت‌های بزرگ خودروسازی یا زیر مجموعه‌های آنها هستند و حق بیمه‌های برگشتی یا به اصطلاح تخفیف توسط شرکت‌ خودروساز اخذ می‌شود ولی مبلغی به بیمه‌گذار اصلی برگردانده نمی‌شود.

از آنجایی‌که حق بیمه جزء قیمت تمام شده خودرو نیست و خودروساز با نقش کارگزار، بیمه‌نامه را برای مشتری خریداری می‌کند لذا تخفیف یا برگشت حق بیمه نیز باید به مشتری مسترد شود که متاسفانه این طور نیست و فاصله حق بیمه پرداختی توسط مشتری به خودروساز تا حق بیمه پرداختی توسط خودروساز به شرکت بیمه‌گر غیرمتعارف است.

این کارشناس بیمه، این روش را مصداق گران‌فروشی دانست و گفت: سازمان تعزیرات حکومتی باید این درآمدها را بررسی و با متخلفین برخورد کند.

البته مدیرعامل یکی از این شرکت‌های بیمه در این باره به خبرنگار فارس گفت: از زمان تولید خودروها تا زمانی که به خریداران اصلی تحویل داده شود، شرکت‌های خودروساز مالک هستند و در این قرارداد می‌توانند از تخفیفات گروهی بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: خریداران خودروهای صفر در نهایت بیمه‌نامه را مانند سایر مردم با همان نرخ مصوب دولت خریداری می‌کنند.

در عین حال قره‌چماقلو در این خصوص توضیح داد: هیچ بیمه‌نامه‌ای برای خودرو صفری که فاکتور نشده باشد، صادر نمی شود به طوری که پس از تخصیص یافتن خودرو و صدور فاکتور برای خریدار اصلی آن بیمه‌نامه صادر می‌شود ولیکن نام خودروساز در بیمه‌نامه درج می‌شود در حالیکه سندی به نام خودروساز صادر نمی‌شود و پس از صدور فاکتور، خودروساز دیگر مالک خودرو نیست ضمن اینکه تغییر این فرآیند هم تغییری در ماهیت موضوع گرانفروشی ایجاد نمی‌کند .

وی ادامه داد: زمانی که فاکتور صادر شد مالک اصلی همان خریدار خودرو است و باید با در دست داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث برای شماره‌گذاری اقدام کند، بنابراین زمانی بیمه‌نامه صادر می‌شود که صاحب سند معلوم شده است لذا اگر بخشی از حق بیمه برگشت یا تخفیف داده می‌شود متعلق به خریدار خودرو است نه خودروساز.

قره‌چماقلو با بیان اینکه امکان دارد بین زمان صدور فاکتور و صدور بیمه‌نامه شخص ثالث با تحویل خودرو و رفتن به شماره گذاری فاصله بیفتد و زمان بیمه‌نامه از ۱۲ ماه کاهش یابد، یادآور شد: در این موارد معمولاً خودروسازها اکثر این بیمه‌نامه ها را به بیمه گران عودت و خواستار ابطال آن می‌شوند و شرکت‌های بیمه هم برای همکاری با خودروساز این بیمه‌نامه‌ها را با تاریخ روز صادر می‌کنند که البته در این میان حقی ضایع نمی‌شود.

وی مهلت سه ماهه خودروسازها برای پرداخت حق بیمه‌ها را یک توافق تجاری عنوان کرد و گفت: این موضوع قابل بحث نیست اما نرخ حق مشتری است .

این کارشناس بیمه در خصوص نقش کارگزاران در بازار بیمه گفت: کارگزاران نماینده بیمه گذار هستند و باید بهترین نرخ و شرایط و بهترین بیمه‌گر را به بیمه‌گذار معرفی کنند اما در این قراردادها اتفاقاً سهم شرکت‌های بیمه‌‌ای که بیمه مرکزی سطح توانگری مالی آنها را پایین اعلام کرده است، به طور نسبی بیشتر از سایر رقباست. در واقع کارگزار تنها به سود خودروساز فکر کرده و این موضوع که در آینده چه اتفاقی برای خریداران خودروها یا اشخاص ثالث پیش می‌آید مهم نیست.

قره‌چماقلو در خصوص حضور شرکت بیمه توسعه در این قراردادها یادآور شد: سازمان فروش و بخش بیمه‌ای شرکت‌های خودروسازی و به خصوص کارگزاری‌ها که مجوز فعالیت خود را از بیمه مرکزی دریافت می‌کنند مکلف به رعایت مصوبات و دستورالعمل‌های بیمه مرکزی هستند ولیکن به مصوبات ذیربط اهمیتی نداده و با ادامه همکاری با این‌گونه شرکت‌ها حتی در آستانه تعلیق آنها، برخی از مردم را برای دریافت خسارت با مشکلات جبران‌ناپذیری روبرو کرده‌اند.

وی ادامه داد: در مورد بیمه‌های ورشکسته یا بیمه‌های با توانگری مالی پایین و یا بیمه های ممنوع از فعالیت بخشی از مردم صرفاً از طریق خرید خودروهای صفرکیلومتر به این دام افتاده‌اند که دراین رابطه حوزه فروش و حوزه بیمه شرکت‌های خودروسازی باید پاسخگو باشند زیرا به رغم ابلاغ بیمه مرکزی مبنی بر لغو موقت فعالیت برخی شرکت‌های بیمه به همکاری با انها ادامه داده‌اند و بر مبنای این تخطی و طبق ماده ۶۷ قانون تاسیس بیمه و بیمه‌گری، مسئول جبران خسارت وارده به دیگران هستند.

قره‌چماقلو خاطرنشان کرد: حوزه فروش و حوزه بیمه شرکت های خودروسازی ذیربط باید مشکل بیمه‌گذاران این شرکت‌های بیمه را که ناخواسته با خرید خودروهای صفرکیلومتر مشتری آن شده‌اند را حل و یا در مشکلات آنها مشارکت کنند.

به گفته وی، مردم بیشترین زیان را در این بخش دیده‌اند و مدیران ذیربط خودروسازی‌ها در چتر امنیت ناشی از خلاءهای قانونی و یا بی‌اطلاعی مسئولین قراردارند.

وی با یادآوری اینکه تحقیق و تفحص مجلس از بازار خودرو در بخش بیمه‌ای خودروسازی‌ها تاثیری نداشت، ادامه داد: سالیانه بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان از وجوه مردم از این مسیر می‌گذرد که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در سال آن نصیب خودروسازان می‌شود و این وجه صرفاً از جیب مردم (خریداران خودرو) پرداخت می‌شود و به صنعت بیمه هم نمی‌رسد.

این گزارش حاکیست، شرکت های خودروساز بزرگ در قبال دریافت کارمزد کارگزاری‌های خود مکلف به انتخاب بهترین بیمه‌گر و ارزانترین قیمت هستند در حالیکه علاوه بر دریافت کارمزد بخشی از حق بیمه را نیز دریافت و حتی بخشی از هزینه‌های صدور را هم مطالبه و دریافت می‌کنند که این موضوع نشانگر موضع ضعیف صنعت بیمه و یکه‌تازی خودروسازان است که نیاز به رسیدگی و حمایت دارد تا حقوق و خسارات مردم مسترد شود.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

Farzad: 1393/6/808:14:25،
62
14
امان از دست اين خودروسازها و حاميانشان
sali: 1393/6/810:18:39،
30
12
ای خودروساز ناقلا...
احسان: 1393/6/810:30:12،
42
20
روز به روز بیشتر داره تخلفاتشون مشخص میشه و کو نهاد نظارتی و نهاد بازدارندگی!!!!!؟
کیوان: 1393/6/811:21:14،
24
10
آقا جیب خودرو سازها با وارد کننده ها یکیه.
یا علی..میر علی: 1393/6/811:44:10،
34
29
داروین 100 سال پیش و پس از 20 سال تحقیق گفت طبیعت بر اساس رقابت و انتخاب اصلحترین ها کار میکنه.لذا تا مرزها باز نشه و رقابتی وجود نداشته باشه مجلس...دولت...پلیس...پلیس +10...شماره گذاری...بیمه...مردم...امریکا...بی ریکا...جدول مندلیف...اصل 44...افق 1404...شورای رقابت...شورای رفاقت...شیوا خانم...قانون سوم نیوتون...انگلیس جنایت کار و .... که اقایون میگن هیچکس کاری نمیتونه بکنه.ما ملت غیوررررررررر و همیشه در صحنه ایران فقط بلدیم سر هم کلاه بگزاریم.
م: 1393/6/812:05:21،
24
16
اه خودروساز چرا حق این بابا رو ندادی صداش دراومد.یه پول چایی میدادی اینقدر...........
البرز: 1393/6/814:22:58،
37
11
قربون این مردم برم که صدایی از کسی در نمیاد. اگه یکی فقط یکی از این اخبار تو یه کشور منافق و دشمن به گوش مردم میرسید الان همه جا رو به ... کشیده بودن...
reza: 1393/6/808:17:40،
36
10
بیمه و خودروساز و قطعه ساز و شورای رقابت و مجلس و وزارت صنایع و پلیس راهور و..... سیکل کامل و بی بدیلی را در جهت هر چه بی اعتماد تر کردن مردم به خودروهای داخلی رو رقم زدند.
حسین: 1393/6/808:23:55،
34
15
به این قضیه هر طور که رسیدگی شود نتیجه ای نمیدهد. تنخا راه حل این است که دولت مصوبه ای ابلاغ کند که در آن خودروساز حق هر گونه مداخله در امور بیمه را نداشته باشد. خریدار پس از دریافت فاکتور شخصا به دفاتر بیمه مراجعه و هر نوع بیمه ای میخواهد دریافت کند.
pepan: 1393/6/808:24:27،
36
14
هنوز چیزهای زیادی هست برای فاش شدن...
مبلغ رو نگا کنین با اون مبلغ حداقل میشه با تاسیس چندین کارخانه و دستگاهای تولیدی بسیاری از جوونا اشتغال پیدا کنن...
تو شهر ما 300 تا قهوه خانه هست که جوونا دارن دود میخورن..
خودرو ساز هم پول ما رو میخوره
آقای موحدی : 1393/6/808:29:10،
63
17
بنده درجریان قیمتهای خودروسازها هستم
اینها سودهای وحشتناکی به جیب مبارک میزنن
مثلا خودروی پراید قیمتش 3.700 هستش و به کشورهای همسایه بقیمت 4.500 میدن
ولی به مردم بدبخت 20 میلیون میدن
خودروی 405 قیمتش 6.550 هستش
بمنو شما 25 میلیون میدن

هموطن عزیز چرا میری این ماشینای آشغالو میخری
آقا نخر
یه ماه کسی نخره اگه پراید نیومد زیر 10
ابراهیمیان : 1393/6/810:24:56،
27
16
بـــــــــلـــــــــــــــــــــــه

بنده هم موافقم
ممل: 1393/6/808:30:34،
39
15
حالا آقایون بنگاه دارها آقایونی که سنگ این خودرو سازها را به سینه میزدید!!
سر شماها هم کلاه رفته.. صرفا جهت اطلاع!!








ممنون از ایران جیب که آخبار خودرو رو پی گیری میکنه!!
تشکر وقدردانی





انشالله که حق به حق دار برسه!!



مردم عزیز انشالله همون بشه که دلتون میخواد!!
حسین: 1393/6/808:32:26،
31
14
سیستم تخفیف بیمه باید مانند اروپا شود.یعنی تخفیف متعلق به راننده است و نه ماشین. شما اگر 10 سال صاحب یک ماشین بودید و هیچ موقع از بیمه استفاده نکردید و حالا مثلا 70% تخفیف دارید ماشین خود را میفروشید. این تخفیف همراه ماشین به خریدار جدید میرسد. درصورتی که شما باید بتوانید تخفیف خود را به ماشین جدیدی که میخرید منتقل کنید. به همچنین بتوانید از شرکت بیمه ای که 10 سال مشتری آن بوده از خدمات آن راضی هستید استفاده کنید
علی: 1393/6/808:33:02،
32
12
آقایی که گفتی تا زمان تحویل مالک خودرو ایران خورو است پس پول پیشی که از مردم میگیری لابد ماله باباته؟کجای دنیا اول تمام پول رو میگیرن و بعد از یکسال یا کمتر یا بیشتر بعد ماشینو تحویل میدن؟
مهدی: 1393/6/808:42:31،
65
35
اینا از این سود های کلان زیاد دارن که اصلا برای شرکت سود حساب نمیشه و مستقیما میره تو جیب آقایون
عليرضا: 1393/6/809:03:31،
25
12
هر دم از اين باغ بري ميرسد
تازه تر از تازه تري ميرسد
ایمان: 1393/6/809:07:32،
32
30
دمشون گرم فرغونسازای داخلی
از هر راهی که بتونن کلاه سر مردم میذارن
واقعا این طرز فکرو تو تولید میذاشتن الان یه چیزی شده بودیم
عباس: 1393/6/809:11:28،
25
11
این زد و بند ها خیلی وقته وجود داشته... بیمه جزء کوچیکاشه...
سایه: 1393/6/809:37:08،
20
11
خودرو سازان محترم چه می شود مثل دوره خاتمی هم کیفیت را بالا ببرید هم قیمت ها را متناسب کنید همه خشنود خواهند شد اصلا لازم نیست دیگران برای شما تعیین تکلیف کنند و هیاهویی به پا کنند باور کنید تنها کسانی که زیان می کنند اولا شما هستید با این نارضایتی و کسادی بازار ثانیا مردم بااین بی کیفیتی و گرانی .
فقط برخی از این اب گل الود ماهی می گیرند وهمه سنگ خود را به سینه می زنند ودوستی خاله خرسه دارند . کمی هوشیار باشید شاید شما هم سودی ببرید ولی کوتاه مدت است . برگردید مثل گذشته امور را در دست بگیرید همه چیز درست می شود و مردم هم از شما راضی می شوند .
محمد: 1393/6/815:52:08،
7
15
یعنی شما میگی دوره خاتمی خودرو نسبت به قیمت ارز آن روز ارزان بود؟! خیلی ساده ای بابا
ارغ: 1393/6/809:50:39،
24
13
توی این مملکت دلال یک ریال نان حلال به خونه نمیبره َالبته کمتر کسی توی این مملکت پول حلال کسب میکنه ،متاسفم واسه ایرانی با این فرهنگمون ،امر به معروف و نهی از منکر خلاصه شد در حجاب در صورتیکه با این لقمه های ناپاک ...
سعید ارومی: 1393/6/810:31:25،
13
13
حالا حالا شما کجاشو دیدید؟؟؟؟؟
من: 1393/6/810:45:30،
14
18
یه دلیل دیگه واسه نخریدن ماشین صفر!
amirali: 1393/6/811:21:24،
37
17
اين چيزاواسه اوناحلاله ولي واسه مردم حرامه طرف ميره جهنم!شب اول قبرش فشارميادبهش!نكيرومنكرميان سراغش!نكنه اينافرشتن كه ترسي ندارن!!!ايناهمش داستانه...در ايران بخوريد وبياشاميد ولي تابلونكنيد.اين شعارجديده...
نیما: 1393/6/812:25:45،
13
6
قربون اشتهای این خودروسازامون برم ماشاله به این اشتها.
علی: 1393/6/813:03:13،
14
16
این مبلغ 300میلیارد تومن به جیب کی رفته ؟
، لابد کسی جرات نداره اسمشو ببره .
ب -ز: 1393/6/814:07:45،
34
13
البته بعضی از شرکتهای بیمه این کار میکنند چرا شرکت بیمه آسیا
وایران این کار نمی کند زیرا این شرکتها توان مالی بالای دارندولی تعدادی زیادی ازبیمه ها دیگر به سیم آخر زدند کسی که غرق میشود.؟؟
دست به هر کاری می زند..
علی: 1393/6/814:18:09،
36
10
بنازم به این همه بی در پیکری
شاکی: 1393/6/819:30:12،
13
12
اقا یعنی از هر راهی که بشه دارن میگیرن نا/ بدانید و اگاه باشید که اینجا بهشت موعود امثال بابک زنجانی ها است.که تعدادشون به برکت نجابت ما مردم کم نیست.قلبا متاسفم

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل
آژانش مسافرتی سارویه تور

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - مهر 96
شرایط فروش فوری محصولات ایران خودرو منتشر شد - مهر 96
در محدوده 190 میلیون تومان در بازار ایران; کیا کانزا یا هیوندای گرنجور؟
پیش‌فروش ویژه هایما S5 توربوشارژ اتوماتیک برای اولین بار در ایران/ شهریور و مهر 96
استقبال از ساندرو استپ‌وی بسیار کم نظیر بود
ارزانترین شاسی‌بلند ولوو با نام Xc40 به ایران خواهد آمد + قیمت
قیمت جدید مزدا3 تیپ 4 از سوی گروه بهمن اعلام شد/ مهر 96
قیمت جدید محصولات هیوندای شرکت کرمان موتور اعلام گردید - مهر 96
واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی آزاد شد؟
شرایط جدید فروش نقدی و اقساطی خودروهای شاسی‌بلند شرکت ایران خودرو – مهر 96
اولین دستگاه از پژو 3008 وارد ایران شد + تصاویر
رونمایی از کراس‌اوور جدید ایران‌خودرو با قیمت 75 میلیون تومان/ تصاویر
تصاویری از خودروی جدید هایما S5 توربو; آغاز فروش از 2 مهرماه
خودروی جدید پژو 2008 با چه قیمتی در بازار به فروش می‌رسد؟
جزئیات پیش نویس دستورالعمل جدید واردات خودرو/ افزایش 30 تا 100 درصدی تعرفه واردات خودرو
آسایشگاه خیریه
40 نما
تورآنتالیا
قاصدک
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار