کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خطر تعطیلی شرکت کرمان‌موتور و بیکاری 10 هزار نیروی کار


کد خبر : ۶۴۱۲۱شنبه، ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶:۵۸۱۶۰۹۱ بازدید

مدیرعامل کرمان موتور با اعلام اینکه دیگر توان و نقدینگی برای ادامه کار در خودروسازان استان کرمان وجود ندارد، گفت: اگر نقدینگی موردنیاز به صنعت خودرو ...
خطر تعطیلی شرکت کرمان‌موتور و بیکاری 10 هزار نیروی کارخطر تعطیلی شرکت کرمان‌موتور و بیکاری 10 هزار نیروی کار

تسنیم: مدیرعامل کرمان موتور با اعلام اینکه دیگر توان و نقدینگی برای ادامه کار در خودروسازان استان کرمان وجود ندارد، گفت: اگر نقدینگی موردنیاز به صنعت خودرو کرمان تزریق نشود مجبور به تعطیلی و بیکاری بیش از ۱۰ هزار نیروی کار مستقیم هستیم.

سامان فیروزی مدیرعامل کرمان موتور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان که با حضور رییس‌کل بانک مرکزی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی، استاندار کرمان و سایر اعضای ستاد  و همچنین خودروسازان و قطعه سازان استان کرمان برگزار شده بود، درباره ریشه مشکلات به وجود آمده برای فعالان صنعت خودرو کرمان گفت : ریشه تمامی مشکلات از سیاست‌های ارزی دولت در سال گذشته و انفعال وزارت صنعت که اساسا میبایست از تولیدکنندگان حمایت نماید  نشأت می‌گیرد.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون تمام انرژی ما صرف عمل به تعهدات و دستورالعمل‌های وزاتخانه که سال گذشته درباره قیمت خودروهای پیش‌فروش شده بود و پرداخت مابهالتفاوتهای نرخ ارزی شد که به ما تحمیل گردید.

فیروزی با اعلام اینکه در حال حاضر دیگر توان و نقدینگی برای ادامه کار در خودروسازان استان کرمان وجود ندارد، تصریح کرد: به رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده‌ایم اگر طی یک ماه آتی نقدینگی موردنیاز به صنعت خودرو کرمان تزریق نشود مجبور به تعطیلی و بیکاری بیش از 10 هزار نیروی کار مستقیم هستیم.

مدیرعامل کرمان موتور با اشاره به اینکه بخش بزرگی از بحران امروز خودروسازان به دلیل تصمیم‌های دولت در سال گذشته است، اظهارکرد: با این‌ وجود وزارت صمت بعد از معلق کردن تمام آیین‌نامه های فروش و پیش‌فروش؛ از ابتدای سال 98 تاکنون حتی یک مجوز برای پیش فروش بر اساس دستورالعمل جدید ابلاغ نکرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کمیته‌ای در وزارت صمت وجود دارد که اعضای اصلی آن معاونت امور صنایع وزارت صمت، رییس سازمان حمایت و معاونت بازرگانی وزارت صمت هستند، که تمامی مجوزها باید از سوی این کمیته تصویب شود، بااین‌وجود در طی ماه‌های اخیر هیچ مصوبه‌ای از این کمیته خارج نشده است، گویا هدف این کمیته متوقف کردن تولید است.

فیروزی تصریح کرد: این کمیته حتی نظر منفی هم نمی‌دهد و فقط تصمیم‌گیری را از جلسه‌ای به جلسه دیگر به تعویق می‌اندازد.

مدیرعامل کرمان موتور در بخش دیگری نیز با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بازار بین 30 تا 50 درصد نقدینگی خودروسازان را تأمین می‌کرد گفت: طی یک سال گذشته با توجه به وضعیت بازار و همچنین رشد نرخ ارز نقدینگی موردنیاز تولید تا 25 بربر افزایش داشته است، وضعیت بازار هم که مشخص است، حال سؤال اینجا است بدون تزریق نقدینگی کدام بانک یا موسسه مالی می‌تواند این میزان نقدینگی را تأمین کند؟

فیروزی همچنین گفت: یکی دیگر از مشکلات ما با وزارت صمت پرداخت ما به تفاوت نرخ ارز است. درحالی‌که ما به‌عنوان خودروساز انتظار داریم وقتی دولت به‌صورت دستوری قیمت خودرو را تعیین می‌کند و این قیمت بسیار کمتر از قیمت تمام شده برای خودروساز است، می‌تواند حداقل با هماهنگی بانک مرکزی ما به تفاوت نرخ ارز  را برای خودروهای تحویل شده در نیمه اول سال گذشته را از خودروساز دریافت نکند. متأسفانه در طی یک سال گذشته خودروسازان از یک سو خودرو را با زیان فروختند، از سوی دیگر ما به تفاوت نرخ ارز را برای خودرویی که با زیان فروخته‌شده است نیز پرداخت کردند. مشخص است که در چنین شرایطی درگیر توانی برای تولید باقی نخواهد ماند.

به گفته وی، به رییس‌کل بانک مرکزی اطمینان داده‌ایم در صورت تزریق نقدینگی می‌توانیم طی یک سال مشکلاتمان را برطرف کنیم و رقم پرداختی را به دولت بازگردانیم، ایشان هم قول داده‌اند تمام توان خود را برای کمک به خودروسازان استان کرمان شبیه آنچه سال گذشته برای ایران‌خودرو و سایپا انجام شد را به‌کارگیرند.

 به گزارش تسنیم، البته کرمان موتور با توجه به اخبار منتشر شده در فضای مجازی و رسانه ای کشور در خصوص محدودیت تأمین قطعه و تعطیلی  این شرکت به دلیل کمبود نقدینگی تا پایان آبان ماه امسال اعلام کرده است" مشتریان این شرکت جهت تحویل خودروهای تعهدات فعلی شرکت هیچ گونه نگرانی نداشته باشند. به نحوی که کلیه قطعات و مواد اولیه لازم برای تولید این خودروها تأمین و تا آبان ماه کلیه تعهدات ثبت نام شده تحویل می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها