کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تامین کسری بودجه با سرکشی به سپرده‌های بانکی؟


کد خبر : ۶۳۴۴۷جمعه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷:۲۱۱۰۲۶۹ بازدید

به نظر می‌رسد دولت برای جبران کسری بودجه خود قرار است به سپرده‌های بانکی به بهانه حساب‌های اجاره‌ای سرکشی کند تا از این طریق مالیات ...
تامین کسری بودجه با سرکشی به سپرده‌های بانکی؟تامین کسری بودجه با سرکشی به سپرده‌های بانکی؟

به نظر می‌رسد دولت برای جبران کسری بودجه خود قرار است به سپرده‌های بانکی به بهانه حساب‌های اجاره‌ای سرکشی کند تا از این طریق مالیات بگیرد؛ در حالی که به گفته معاون رئیس جمهور با این سرکشی امنیت اقتصادی مخدوش می‌شود.

به گزارش ایران جیب از تجارت‌نیوز، به تازگی هادی خانی، مدیرکل مبارزه با پولشویی و مبارزه با فرار مالیاتی از ساماندهی ۵۰۰ حساب بانکی در کشور خبر داده است که بر این اساس اعتبارسنجی صاحبان حساب توسط بانک‌ها انجام شود.

به گفته وی اگر این حساب‌ها خارج از اعتبار لحاظ شده، گردش مالی داشته باشند جزو دسته با ریسک بالای پولشویی یا فرار مالیاتی قرار می‌گیرند.

خانی همچنین پیش‌بینی کرده است که تعداد حساب‌های بانکی اجاره‌ای کم نباشد و تلاش می‌کنیم با دسترسی به ریز داده‌ها با کمک بانک مرکزی این موضوع را به دقت رصد کنیم و موارد تخلف به قوه قضاییه ارائه شود.

از حساب‌های اجاره‌ای به دو صورت سواستفاده می‌شود که فرم اول استفاده از دستگاه پوز است و شکل دوم گرفتن وکالت از صاحب حساب بوده و عملا حساب تصرف شده و از آن به صورت مستقیم سو استفاده می‌شود.

مالیات از سپرده‌های بانکی از دهه سوم خرداد ماه سال جاری از سوی محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد که او در یک برنامه تلویزیونی با ارائه آماری اعلام کرد که حساب‌های بانکی نیز مشمول رصد مالیاتی شده است. همچنین از بررسی چهار‌ هزار حساب بانکی خبر داد که سپرده‌های بالای ۲۰ میلیارد تومان داشتند.

به گفته وی این بررسی‌ها نشان داده اطلاعات این افراد در سیستم مالیاتی ثبت نشده و شرکتی نیز به نام آنها نیست. پس از اینکه این افراد را وارد سیستم مالیاتی کردند نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان به بودجه مالیاتی دولت اضافه شد.

با انتشار این سخنان این شایعه ایجاد شد که سازمان امور مالیاتی به حساب‌های مشتریان بانک‌ها سرک می‌کشد، به نحوی که برخی از کارشناسان به این موضوع حساسیت نشان دادند و این کار سازمان امور مالیاتی را موجب مخدوش شدن امنیت اقتصادی دانستند.

در همان زمان نیز با پیگیری‌های تجارت‌نیوز از سازمان امور مالیاتی، این سازمان گرفتن مالیات از سپرده‌ها را رد و اعلام کرد که طبق قانونی که به تصویب رسید و سازمان اجازه دارد تراکنش‌های سنگین و مشکوک را بررسی کند، یک سری از فرارهای مالیاتی شناسایی شده و از طریق بررسی تراکنش‌ها درصد زیادی از فرارهای مالیاتی کشف و وصول شده است.

حالا با اظهارات هادی خانی، قرار است به سپرده‌های بانکی به بهانه مالیات حساب‌های اجاره‌ای سرکشی شود؛ در حالی که محمدباقر نوبخت در سال ۹۶ در توئیتی موضع خود را نسبت به این موضوع این گونه بیان کرده بود که امنیت اقتصادی با سرکشی به حساب‌های بانکی مخدوش می‌شود.

با توجه به کسری بودجه‌ای که پیش روی دولت است، به نظر می‌رسد دولت در حال دست‌اندازی از هر طریقی برای بالا بردن درآمد مالیاتی خود است تا از این طریق بخشی از این کسری بودجه را تامین کند؛ این روش تامین کسری بودجه در حالی قرار اجرایی شود که بسیاری از اقتصاددانان و کارشناسان عواقب فروش ارزان دلار(دلار ۴۲۰۰ تومانی) در شرایط فعلی به مجموعه دولت و بانک مرکزی گوشزد کرده‌اند.

به نظر می‌رسد سرمایه اجتماعی کشور در حال افول است و با این قبیل اقدامات، مقصد بعدی سازمان امور مالیاتی برای تامین کسری بودجه کجاست؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها