کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

معاون اول رئیس جمهوری: با کوپنی شدن مخالفم


کد خبر : ۶۳۴۲۳پنجشنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰:۳۴۲۱۶۰ بازدید

اگر کسی بخواهد آگاهانه مانعی برای فعالیت بخش خصوصی واقعی ایجاد کند، دولت دست روی دست نمی‌گذارد بلکه حتماً دخالت می‌کند و ...
معاون اول رئیس جمهوری: با کوپنی شدن مخالفممعاون اول رئیس جمهوری: با کوپنی شدن مخالفم

گروه اقتصادی/ «اگر کسی بخواهد آگاهانه مانعی برای فعالیت بخش خصوصی واقعی ایجاد کند، دولت دست روی دست نمی‌گذارد بلکه حتماً دخالت می‌کند و اجازه نخواهد داد در فعالیت بخش خصوصی کشور اخلال شود، این امر مصداق خیانت است.»؛ «باید عزمی جدی برای ریشه کن شدن فساد در کشور ایجاد شود تا امنیت سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی مهیا شود.» دو جمله‌ای بود که در دومین همایش ملی تشکل‌های اقتصادی، راهبران توسعه از زبان اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در اتاق بازرگانی ایران مطرح شد و خوشحالی فعالان بخش خصوصی را سبب شد. اعضای اتاق بازرگانی با شنیدن صحبت‌های معاون اول رئیس جمهوری، گفتند سال‌ها منتظر شنیدن چنین جملاتی بودیم، البته اجرا شدن این جملات برای آنها مهم‌تر از حرفی بود که انتظار شنیدنش را می‌کشیدند.

کشور با اداره دولتی به جایی نمی‌رسد

معاون اول رئیس جمهوری در این مراسم اظهار داشت: از هر منظر که به توسعه نگاه کنیم که چه شرایط عادی و چه در شرایط امروز که تحت فشار قرار داریم، رسیدن به توسعه نیازمند مشارکت عموم شهروندان است و هیچ کشوری نیست که توانسته باشد با نقش آفرینی دولت به تنهایی یا یک گروه خاص به توسعه رسیده باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول، جهانگیری با تأکید بر اینکه همه مسائل اقتصادی را نمی‌توان تنها با راهکارهای اقتصادی حل و فصل کرد، افزود: ممکن است عده‌ای تصور کنند که این سخن به معنای تمایل به رابطه با امریکاست. البته تعامل با دنیا یکی از ملزومات توسعه است اما منظور از این سخن این است که مسائل اجتماعی نیز نقش تعیین‌کننده‌ای در حل مسائل اقتصادی کشور دارند. وی افزود: مشارکت دادن بخش خصوصی و تشکل‌های اقتصادی صرفاً موضوعی اقتصادی نیست بلکه علاوه بر توسعه اقتصادی، درجه‌ای از توسعه یافتگی اجتماعی و عقلانیت سیاسی است.

مشورت با نخبگان

جهانگیری با تأکید بر لزوم استفاده از مشورت‌ها و نظرات بخش خصوصی به‌عنوان نخبگان اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر نخبگان احساس کنند که در سرنوشت کشور و سیاست‌گذاری‌ها مؤثر هستند، حتماً به آینده امیدوار خواهند شد. نخبگان زمانی مأیوس می‌شوند که احساس کنند کنار گذاشته شده‌اند.

لغو بخشنامه

وی گفت: اگر بخش خصوصی یا فعالان اقتصادی شکایتی را نزد دیوان عدالت اداری ببرند مبنی بر اینکه در تدوین یک بخشنامه نظرات آنها مورد توجه قرار نگرفته، دیوان عدالت اداری می‌تواند آن بخشنامه را لغو کند. جهانگیری با اشاره به نگاه ویژه دولت به اتاق بازرگانی و نظرات کارشناسی بخش خصوصی ادامه داد: براساس دستورالعمل دولت، کمیسیون‌های دولت باید در تدوین بخشنامه‌های اقتصادی از اتاق بازرگانی به‌صورت مکتوب استعلام کنند و اتاق بازرگانی در مراحل تدوین بخشنامه‌های دولت، همانند یکی از وزارتخانه‌ها مدنظر قرار می‌گیرد.

اول نظرات بخش خصوصی

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: اگر اتاق بازرگانی به من اعلام کند که پیشنهادی را به دولت ارسال کرده است اما کمیسیون‌های دولت آن را مورد توجه قرار نداده‌اند، اگر تشخیص دهم که تأخیر در تصویب بخشنامه آفتی برای کشور ندارد آن را برگشت خواهم داد تا نظرات انجمن‌ها و تشکل‌ها نیز در تدوین بخشنامه لحاظ شود.
جهانگیری با تأکید بر لزوم فراهم بودن امنیت و حرمت برای سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی در کشور تصریح کرد: نمی‌توان حرمت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران را حفظ نکرد اما انتظار داشت که میزان سرمایه‌گذاری در کشور بالا رود.

کشور به تعادل رسید

جهانگیری افزود: امریکایی‌ها در مرحله بعد پس از آنکه موفق به فروپاشی کشور نشدند اعلام کردند که می‌خواهند اقتصاد ایران را از بین ببرند و امروز پس از گذشت یکسال از این تحریم‌ها اگرچه شوک بزرگی به اقتصاد کشور وارد شد و آن را دچار تلاطم کرد اما امروز به همت بخش خصوصی و مدیریت کشور، اقتصاد کشور به نقطه تعادل جدیدی رسیده است و شرایط امروز اقتصادی ایران بدتر از سال گذشته نیست و امید در مردم افزایش پیدا کرده و به جای آنکه سرمایه خود را به دلار و سکه تبدیل کنند، در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند.

دولت دست روی دست نمی‌گذارد

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به سخن رئیس اتاق بازرگانی مبنی بر اینکه در مبارزه اقتصادی با دشمن گاهی احساس می‌شود که موانع و سنگ اندازی‌ها از داخل است، تصریح کرد: دولت شرایط سخت بخش خصوصی را برای فعال نگه داشتن واحدهای تولیدی و بنگاههای اقتصادی بخوبی درک می‌کند و اگر کسی آگاهانه مانعی برای فعالیت بخش خصوصی ایجاد کند خیانت کرده است.

وی اضافه کرد: اگر کسی بخواهد آگاهانه مانعی برای فعالیت بخش خصوصی واقعی ایجاد کند، دولت دست روی دست نمی‌گذارد بلکه حتماً دخالت می‌کند و اجازه نخواهد داد در فعالیت بخش خصوصی کشور اخلال شود.

مدافع کوپن نیستم

وی افزود: گاهی موضوعاتی را نظیر کوپنی شدن کالاها در رسانه‌ها مطرح می‌کنم و برخی تصور می‌کنند که مدافع این سیاست‌ها هستم اما همواره اعلام کرده‌ام که با کوپنی شدن مخالف هستم چرا که امروز شرایط و امکانات برای توزیع اقلام مانند دهه شصت وجود ندارد و امروز نمی‌توان شرایطی را برای توزیع فراهم کرد تا همه افراد در دورترین روستاها در اقصی نقاط کشور بتوانند با ارائه کالابرگ اقلام مورد نظر را دریافت کنند.

صاحبنظران مشارکت کنند

جهانگیری اضافه کرد: دلیل آنکه اینگونه موارد را بیان می‌کنم این است نظرات موافق و مخالف در خصوص برخی طرح‌ها نظیر کوپنی شدن کالا یا پرداخت نقدی در جامعه مطرح شده و هدف از طرح این موضوعات این است که صاحبنظران، مشارکت و اظهار نظر کنند تا به تصمیم‌گیری از سوی دولت کمک شود.

خصوصی‌ترین دولت

جهانگیری گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم اصرار داشته‌ایم که یک بنگاه اقتصادی به اسم خصوصی‌سازی به نهادهای عمومی و حاکمیتی واگذار نشود. بر اساس گزارش‌ها تا پیش از دولت تدبیر و امید تنها 12 درصد از واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی بود. در دولت یازدهم این عدد به 65 درصد رسید و در دولت دوازدهم 100 درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی بوده است.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اثرگذاری تحریم‌ها بر منابع درآمدی دولت خاطرنشان کرد: در بودجه سال 98 کشور 447 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که 150 هزار میلیارد تومان از آن درآمدهای حاصل از فروش نفت است.

توزیع اختیارات

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این مراسم با اشاره به نگاه ویژه این وزارتخانه به تشکل‌های اقتصادی گفت: در شرایط جدید به جای تمرکز اختیارات آن را باید توزیع کرد و حتی اتاق‌های بازرگانی هم می‌توانند اختیارات خود را در استان‌ها پخش کنند تا با این شرایط بتوانیم به جنگ اقتصادی غلبه کنیم.

کار دولت تشکل‌سازی نیست

در این مراسم غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز با تأکید بر اینکه کار دولت ایجاد تشکل نیست گفت: تشکل‌های اقتصادی باید به‌صورت خودجوش و توسط بخش خصوصی ایجاد شوند و ایجاد تشکل از سوی دولت مانعی برای فعالیت تشکل‌های بخش خصوصی است.

وی بیان داشت:‌ در شرایط سخت اقتصاد کشور باید بیشتر از گذشته به یکدیگر نزدیک شویم، زیرا با این شیوه می‌توان نیروهایی را که از پشت به اقتصاد ایران حمله می‌کنند خنثی و به مشکلات غلبه کنیم.

فساد تنها برای دولت و بخش خصوصی نیست

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه امروز فساد گسترده در کشور مردم را رنج می‌دهد، خاطرنشان کرد: این فساد به تنهایی متوجه بخش دولتی یا بخش خصوصی نیست. باید عزمی جدی برای ریشه کن شدن فساد در کشور ایجاد شود تا امنیت سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی مهیا گردد. وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه امروز در شرایط ویژه‌ای قرار داریم و امریکا شدیدترین تحریم‌ها در تاریخ را علیه ایران اعمال کرده است، گفت: گاهی هدف تحریم‌کنندگان این است که یک کشور را پای میز مذاکره بیاورند و گاهی می‌خواهند کشور مورد تحریم از یک اقدام خاص دست بردارد اما در تحریم ملت ایران امریکا به صراحت اعلام کرد که هدفش ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی ایران است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها